پول پارو کردن با پیام‌های صد من یه غاز

هنوز كه هنوز است هستند شركت‌ها و سازمان‌هاي دولتي و خصوصي كه براي ارتباط گرفتن و فرستادن پيام‌هاي مهم‌ به پرسنل‌شان به‌جاي اينكه در تلگرام گروه ايجاد كنند، ترجيح مي‌دهند پيامك از نوع ساده بفرستند. مي‌دانيد چرا؟ چون در سيستم پيام‌رساني كه چند دهه از عمرش مي‌گذرد يكي به ديگري پيام مي‌دهد و طرف دوم …

هنوز كه هنوز است هستند شركت‌ها و سازمان‌هاي دولتي و خصوصي كه براي ارتباط گرفتن و فرستادن پيام‌هاي مهم‌ به پرسنل‌شان به‌جاي اينكه در تلگرام گروه ايجاد كنند، ترجيح مي‌دهند پيامك از نوع ساده بفرستند. مي‌دانيد چرا؟ چون در سيستم پيام‌رساني كه چند دهه از عمرش مي‌گذرد يكي به ديگري پيام مي‌دهد و طرف دوم اگر دوست داشته باشد جواب مي‌دهد.

با ورود تلفن‌هاي رايانه‌اي كه ديگر طرف دوم حتي نياز نيست جواب بدهد اما در مقابل اين گروه‌هاي اپليكيشني طوري برنامه‌نويسي شده‌اند كه همه در فضاي حاكم مجبور مي‌شوند با ديدن پيام از خودشان واكنش نشان دهند و جوابي بفرستند.

القصه اينكه هنوز سيستم قديمي اين روزها بسيار كارآمد، مطمئن و كم‌آزارتر از سيستم‌هاي جديد است اما بحث در اين مورد هم بسيار است. اگرچه در ميزان كلي پيامك در مقابل گروه‌هاي اپليكيشني بسيار قابل كنترل‌تر است اما اين بدان معنا نيست كه سيستم پيامكي خالي از هر نوع ايراد و خلأ قانوني است، نه.

حقيقت اين است كه حجم زيادي از مردم موبايل به‌دست جامعه ما كساني هستند كه خط اعتباري دارند يعني شارژ مي‌خرند و در ازاي شارژي كه دارند مي‌توانند پيام بدهند و تماس بگيرند. در بازار تبليغات پيامكي كه اين روزها به اوج خودش رسيده و با هر تغيير داخلي و بين‌المللي بيشتر هم مي‌شود، هستند بسياري از مردم كه ندانسته در تله‌هاي تبليغاتي اسير مي‌شوند و راه فراري ندارند.

بگذاريد واضح‌تر بگويم خود من از جمله كساني بودم كه در دو گروه پيامكي عضو بودم؛ يكي گروه سلامت و ديگري اقتصاد. در ازاي هر پيامي كه از اين گروه‌ها به‌دست من مي‌رسيد مي‌پذيرفتم هر روز حدود ۵۰ تومان از شارژ خطم كم شود اما ماجرا به اينجا ختم نشد چون در اين بين شماره من در اختيار ساير گروه‌هاي تبيلغاتي قرار گرفته بود، بدون آنكه من بدانم و رضايت داشته باشم هر روز صندوق پيام‌هايم پر مي‌شد از پيام‌هاي كوتاهي كه نه تنها دوستشان نداشتم بلكه نيازي به آن هم نداشتم.

هر روز بر حجم پيام‌ها افزوده شد تا آنجا كه پيام فرستادن‌هاي اتفاقي فرزندم هم باعث شد چند گروه ديگر تبليغاتي هم شماره من را در ليست پيام‌هايشان قرار دهند. چشم باز كردم ديدم هر روز يك كارت شارژ ۵ هزار توماني مي‌گيرم اما به خاطر تعدد پيامك‌ها آخر شب هيچ ارزش ريالي در خطم باقي نمانده است.

بالاخره به پيشنهاد يكي از دوستانم به مركز خدمات مشتريان اپراتورم مراجعه كردم. راه‌حلي كه مي‌دادند ساده بود اما به درد من نمي‌خورد. بايد يك كد دستوري را با خطم وارد مي‌كردم تا از شر همه پيام‌هايي كه دريافت مي‌كردم خلاص شوم اما من اين را نمي‌خواستم چون بخشي از پيام‌ها همان چيزي بود كه روزانه به آن نياز داشتم و با اين كار من مي‌پذيرفتم كه حتي پيام‌هايي كه نياز دارم هم حذف شوند.

با كمال تعجب راه حل ديگري هم در اين مورد وجود ندارد، شما يا بايد بپذيري كه همه پيام‌ها برايت ارسال شود يا قيد همه پيام‌ها را بزني يا رومي روم يا زنگي زنگ!

من مجبورم همان چند گروه پيامكي كه دوستشان دارم را قرباني بقيه پيامك‌هاي مزاحم كنم اما اين وسط مخابرات كه شماره تلفن‌هاي ما را در اختيار شركت‌هاي تبليغاتي مي‌گذارد حتي قدرت اين را ندارد كه سيستمش را طوري برنامه‌ريزي كند كه بشود تك‌تك گروه‌ها را حذف كرد.

اين نقص سيستم مخابراتي و هزار و يك ايراد ديگر را بگذاريد كنار رقم ميلياردي درآمدهايي كه از مسير همين پيامك عايد مخابرات و اپراتورها مي‌شود. تازه مي‌توانيد بفهميد چقدر از راه پيامك‌ها درآمد كسب مي‌كنند اما به كمترين حق ما احترام نمي‌گذارند و تلفن همراه ما پر مي‌شود از پيامك‌هاي صد من يه غاز!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا