مرگ ٢ نمازگزار در حادثه سقوط بالابر

این نخستين بار نیست که بالابر ساختمانی حادثه می‌آفریند. خیلی وقت است که مسئولان شهری بر حادثه‌ساز بودن این بالابرها تأکید کرده‌اند و همیشه بر کاهش استفاده از آن تذکر داده‌اند. غروب روز شنبه درست پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مسجد امام حسین در میدان امام حسین تهران بود که ناگهان …

این نخستين بار نیست که بالابر ساختمانی حادثه می‌آفریند. خیلی وقت است که مسئولان شهری بر حادثه‌ساز بودن این بالابرها تأکید کرده‌اند و همیشه بر کاهش استفاده از آن تذکر داده‌اند. غروب روز شنبه درست پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مسجد امام حسین در میدان امام حسین تهران بود که ناگهان حادثه‌ای تلخ رخ داد. حادثه‌ای هولناک که مرگ تلخ ٢ نفر را رقم زد. در این ساعت کابین بالابر در بخش زنانه مسجد سقوط کرد و فاجعه‌ای به بار آورد. پس از سقوط کابین این بالابر بلافاصله امدادگران سر صحنه حاضر شدند و عملیات خود را آغاز کردند. در همان دقایق نخست مشخص شد که ٢ نفر از نمازگزاران جان خود را از دست داده‌اند. به گفته شاهدان عینی این حادثه زمانی اتفاق افتاد که چند نفر از مسئولان مسجد مشغول باز کردن پرچم‌های عزاداری در قسمت فوقانی مسجد بودند و بخش کابین بالابر به دلیل نامعلومی جدا شد و در قسمت زنانه مسجد سقوط کرد. براساس پیگیری‌های خبرنگار مهر دو نفر از حادثه‌دیدگان که یک زن جوان و یک زن میانسال بودند در دم جان خود را از دست دادند و دو مجروح نیز در بیمارستان بستری شدند.  حسن عباسی، مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران درباره جزییات این حادثه مرگبار به مهر گفت:  «ساعت ٠٤: ١٨ شنبه شب گذشته حادثه سقوط یک بالابر در داخل مسجد امام حسین(ع) به مرکز اطلاع‌رسانی اورژانس تهران اعلام شد و سه گروه از تکنسین‌های اورژانس به همراه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند. در این حادثه دو زن ۴۴ و ۸۰ ساله که دچار مصدومیت شده بودند پس از انجام اقدام اولیه درمانی به بیمارستان امام حسین(ع) منتقل شدند که به‌دلیل شدت جراحات وارده در بیمارستان فوت کردند. همچنین یک جوان ۲۱ ساله نیز که از نواحی مختلف اندامی دچار مصدومیت شده بود نیز توسط عوامل اورژانس به بیمارستان امام حسین(ع) منتقل شد.»
وی درباره علت ورود جرثقیل به داخل مسجد امام حسین(ع) نیز گفت: «این بالابر برای جمع‌آوری تعدادی از بنر و تابلوهای مناسبتی به داخل مسجد راه پیدا کرده بود که دچار نقص فنی شده و سقوط کرده بود.»
این نخستین‌بار نیست که سقوط بالابر در جای جای کشور حادثه‌ساز می‌شود. پیش از این نیز چندین مورد اتفاق افتاده بود که همین بالابرها کشته و زخمی‌های زیادی برجای گذاشته بود. ناایمن بودن این بالابرها تا جایی است که رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران اعلام کرده بود: «فعالیت جرثقیل‌ها استرس مردم را بالا برده و باید برای احراز شرایط استاندارد و ایمنی آنها بیش از پیش توجه شود. چراکه داشتن شرایط ایمنی باعث شده هر لحظه امکان حادثه وجود داشته باشد.»
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا نیز پیش از این در این رابطه گفته بود: «شرایط ایمنی و استاندارد این دستگاه باید بیش از پیش مورد اهمیت قرار گیرد. با بررسی‌هایی که انجام دادیم، مشخص شده بیشتر تاورکرین‌ها مشکل استاندارد دارند و هنگام ورود به کشور به استاندارد آنها توجه نمی‌شود؛ چراکه بیشتر این تاورکرین‌ها حتی کمربند استاندارد هم ندارند و گواهینامه‌های سلامت که برای آنها صادر می‌شود، اغلب به صورت غیرحضوری است. درحالی‌که موسساتی که این گواهینامه را صادر می‌کنند باید به صورت چشمی و با تجهیزات مناسب به صورت حضوری تست این دستگاه‌ها را انجام دهند.»
بنابر وجود این تذکرات و هشدارهای مسئولان همچنان استفاده از این بالابرها ادامه دارد و به تهدیدی برای جان انسان‌ها تبدیل شده است. تهدیدی خطرناک و حتی مرگبار در نقاط مختلف کشور.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا