ارائه توافقنامه نشست تغییرات آب و هوایی

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، پس از دو هفته از آغاز نشست بین المللی مبارزه با تغییرات آب و هوایی و پایان زمان رسمی این نشست، گفت و گوها و مذاکرات برای تکمیل پیش نویس توافقنامه نیمه های شب گذشته، به پایان رسید. لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه امروز پیش نویس تکمیل …

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، پس از دو هفته از آغاز نشست بین المللی مبارزه با تغییرات آب و هوایی و پایان زمان رسمی این نشست، گفت و گوها و مذاکرات برای تکمیل پیش نویس توافقنامه نیمه های شب گذشته، به پایان رسید.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه امروز پیش نویس تکمیل شده توافقنامه مبارزه با تغییرات آب و هوایی را به وزیران کشورهای تصمیم گیرنده در این خصوص ارائه کرد.

از سوی دیگر فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه از رهبران جهان خواست که پیش نویس این توافقنامه را که تاریخی و متوازن ارزیابی کرد، بپذیرند.

این توافقنامه تعهداتی را شامل اختصاص حدود یک صد میلیارد دلار برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین دربرمی گیرد.

در این پیش نویس همچنین از کشورهای جهان خواسته شده تمام تلاش های خود را برای جلوگیری افزایش گرمای زمین و محدود کردن افزایش آن به دمایی کمتر از دو درجه سانتیگراد بکار گیرند.

بیست و یکمین کنفرانس اعضای کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (CCNUCC) و یازدهمین نشست اعضای پیمان کیوتو (CMP-11) با عنوان کنفرانس آب و هوایی پاریس از ۳۰ نوامبر (۹ آذر) آغاز به کار کرده بود.

نتیجه این نشست بین المللی که در محل برگزاری نمایشگاه ها در «بورژه» (Bourget) در شمال پاریس برگزار شده، قرار است به توافقی بین المللی در مورد آب وهوا و قابل اجرا برای همه کشورها منجر شود.

نشست آب و هوایی پاریس پس از بیانیه جهانی حقوق بشر سال ۱۹۴۸ پاریس، بزرگترین کنفرانسی محسوب می شود که تاکنون در پاریس برگزار شده است.

نحوه کمک به کشورهای فقیر برای حمایت از اجرای برنامه های زیست محیطی در این کشورها، از موضوعات مورد بحث در این کنفرانس بود.

مقام های فرانسه انتظار دارند این نشست برخلاف کنفرانس ۲۰۰۹ کپنهاگ، نتیجه ای ملموس و توافقی الزام آور به دست آید.

کارشناسان پیش بینی می کنند در صورت محقق نشدن هدف محدود کردن افزایش دمای جهانی به ۲ درجه، روند آب شدن یخ های کره زمین سرعت می گیرد که این امر بالا آمدن سطح آب اقیانوس ها را در پی خواهد داشت.

چین و آمریکا که شاهد مرگبارترین بلایای طبیعی ناشی از گرم شدن کره زمین هستند، مهم ترین کشورهای تولید کننده گازهای گلخانه ای و آلوده کننده هوا محسوب می شوند.

سازمان ملل متحد از تمامی کشورهای عضو خواسته است که تصمیم های مهم برای مقابله با گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی را پذیرفته و بطور جدی و قاطعانه به کاهش تولید گازهای گلخانه ای بیندیشند.

کاهش تولید گازهای گلخانه ای به معنی استفاده کمتر از انرژی های فسیلی است. استفاده از نفت، زغال سنگ و حتی سوزاندن چوب با تولید این گونه گازها که عمده ترین آنها دی اکسید کربن است و انتشار آن ها در جو زمین، باعث بازگشتن مجدد گرمای منعکس شده از سطح زمین به داخل جو و در نتیجه افزایش دمای کره زمین می شود.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا