پای بابک زنجانی را چه کسی به نفت باز کرد؟

قاضی صلواتی: ٨٠٠‌ میلیون دلار از پول نفت ملت را چه کردید؟ قاضی صلواتی جلسه روز گذشته را با یک پرسش آغاز کرد و از متهم ردیف دوم پرونده پرسید: آیا قبول دارید که شما آقای زنجانی را به‌عنوان یک بانکدار حرفه‌ای در خارج از کشور به صندوق بازنشستگی کارکنان شرکت نفت برای خرید محموله‌های …

قاضی صلواتی: ٨٠٠‌ میلیون دلار از پول نفت ملت را چه کردید؟
قاضی صلواتی جلسه روز گذشته را با یک پرسش آغاز کرد و از متهم ردیف دوم پرونده پرسید: آیا قبول دارید که شما آقای زنجانی را به‌عنوان یک بانکدار حرفه‌ای در خارج از کشور به صندوق بازنشستگی کارکنان شرکت نفت برای خرید محموله‌های نفت معرفی کرده‌اید؟ به نظر می‌رسد این پرسش می‌تواند به بسیاری از ابهامات درباره بابک زنجانی پاسخ بدهد. هرچند «م.ش» چشم در چشم قاضی «شدیدا» این موضوع را رد کرد، اما در ادامه دادگاه متهم با پرسش‌های متناوب قاضی به چالش کشیده شد.
قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما آقای زنجانی را بانکدار حرفه‌ای بین‌المللی معرفی کرده و گفته‌اید او می‌تواند پول نفت را نقدا پرداخت کند. متهم در پاسخ به اظهارات رئیس دادگاه بار دیگر معرفی زنجانی به مجموعه نفت به‌عنوان بانکدار حرفه‌ای را تکذیب کرد و گفت: بحثی که آن‌جا مطرح شد ارتباطی به موضوع صندوق بازنشستگی نداشت و قبلا نیز چند بار از بازپرس خواسته‌ام مرا با آقای «الف.و.د» یا آقای «س.ج» روبه‌رو کند. متهم ردیف دوم پرونده نفتی تأکید کرد: ورود آقای زنجانی به مجموعه نفت از طریق نیکو بوده است.
قاضی صلواتی گفت: ورود زنجانی به نفت از طریق شما صورت گرفته است. متهم در پاسخ گفت: این نظر شماست؛ زیرا اگر به تاریخ تقدم و تأخر زنجانی به مجموعه نفت توجه کنید، می‌بینید که او از قبل با وزیر نفت آشنایی داشت و با آنها همکاری می‌کرد. قاضی صلواتی خطاب به متهم ردیف دوم پرونده گفت: تعریف و تمجیدهای شما از زنجانی و این‌که زنجانی بابت خرید محموله‌های نفتی پول نقد می‌دهد باعث می‌شود صندوق بازنشستگی کارکنان نفت به او بار بدهد؛ اگر زنجانی به تنهایی به دفتر آقای «الف.و.د» مراجعه می‌کرد هیچ‌گاه به او نفت نمی‌دادند. «م.ش» پاسخ داد: این موضوع کذب است؛ چرا که در ‌سال ٩١ زنجانی به لوزان رفت و با «س.ج» قرار گذاشت و حاضرم با آنها روبه‌رو شوم. متهم ردیف دوم پرونده ادامه داد: چنین چیزی نیست و این عین اشتباه است. قاضی صلواتی در پاسخ به تکذیب متهم گفت: اظهارات آقای «الف.و.د» و «س.ج» موجود است. «م. ش» بار دیگر بر این موضوع تأکید کرد که بابک زنجانی از طریق شرکت نیکو وارد نفت شده است که قاضی صلواتی خطاب به وی گفت: این طور نیست شما در این کار منفعت داشتید و در قبال هر بشکه نفت یک دلار دریافت می‌کردید؛ بنابراین شما پای او را به نفت بازکردید. در ادامه جلسه قاضی صلواتی خطاب به «م.ش» گفت: بعد از این‌که محموله نفتی تحویل و وجوه به حساب شرکت اچ‌کی واریز می‌شود، پای بابک زنجانی توسط شما به نفت باز شد. «م.ش» در پاسخ به سوال قاضی صلواتی گفت: کارمزد من به ازای یک دلار از بابت هر بشکه ١٧‌ میلیون دلار می‌شد. این رقمی نیست که من بخواهم در قبال آن مسئولیت اینچنینی به عهده بگیرم. قاضی صلواتی خطاب به متهم ردیف دوم پرونده گفت: شما محموله‌ها را تحویل گرفتید و متهم نیز پاسخ داد: کجا من اینها را تحویل گرفته‌ام؟ قاضی صلواتی گفت: پس چه کسی فروخته است؟ متهم ردیف دوم پرونده نفتی افزود: صحبت‌ها باید مستند باشد. قاضی صلواتی گفت: صحبت‌های ما مستند است و شما نفت ملت را فروخته‌اید و امروز انکار می‌کنید. در ادامه قاضی صلواتی محل هزینه‌کرد ٥٠١‌ میلیون دلار را ٢٣٥‌ میلیون دلار بابت خرید شرکت اونر ایر، ٣٣‌ میلیون دلار بابت خرید ٤ فروند هواپیما برای قشم‌ایر، ٣٩‌ میلیون دلار خرید هواپیما، ٢٥‌ میلیون دلار خرید ٥ فروند هواپیمای دیگر، ٥٠‌ میلیون دلار هزینه انبارداری در مالزی، ١٨‌ میلیون دلار خرید دو فروند کشتی ١٧٠٠ کانتینری و ١١٠‌ میلیون دلار پرداخت به پیمانکاران عنوان کرد و خطاب به متهم گفت: شما پول نفت را گرفته‌اید و خرج خرید هواپیما و کشتی کرده‌اید و امروز می‌گویید هیچ‌کاره هستید.
متهم پاسخ داد: مسئولیت کارگزاری براساس قانون مشخص است و من براساس دستور کارفرمای خود باید یک‌سری کارها را انجام می‌دادم. قاضی صلواتی در ادامه از متهم سوال کرد که شما از فال چقدر پول گرفتید؟ که متهم پاسخ داد: ٥٠١‌ میلیون دلار.
متهم ردیف دوم پرونده در پاسخ به سوال دیگر قاضی صلواتی مبنی بر این‌که چه مقدار از شرکت فال طلب دارید، میزان طلب را ٧٠٠ الی ٨٠٠‌ میلیون دلار عنوان کرد.
رئیس دادگاه از متهم ردیف دوم پرونده نفتی سوال کرد: ٨٠٠‌ میلیون دلار چه شده است؟ که «م.ش» پاسخ داد: نسبت به این مبلغ علیه شرکت فال دادخواست داده‌ایم. قاضی صلواتی در ادامه سوالات خود از «م.ش» پرسید: شما از قبل می‌دانستید شرکت فال ورشکسته است؟ که متهم پاسخ داد: ما اطلاعی از این قضیه نداشتیم.
قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: الان تکلیف ٨٠٠‌ میلیون دلار پول نفت جمهوری اسلامی ایران چه می‌شود؟ وی اضافه کرد: اگر امروز ٨٠٠‌ میلیون دلار پول داشتم، می‌رفتم گوشه‌ای در دنیا و برای خود زندگی می‌کردم و اگر خلافکار بودم به ایران باز نمی‌گشتم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا