رونمایی از متهم ردیف دوم در هجدهمین جلسه دادگاه بابک زنجانی

در این جلسه متهم ردیف دوم پرونده به روایت نحوه همکاری خود با بابک زنجانی پرداخت و ازجمله ضمن رد اتهاماتش گفت که هیچ‌گاه در فعالیت‌های بانکی بابک زنجانی دخالت نمی‌کرده  است. به گزارش ایسنا، پس از ورود بابک زنجانی، متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی به دادگاه قاضی صلواتی از «م.ش» متهم …

در این جلسه متهم ردیف دوم پرونده به روایت نحوه همکاری خود با بابک زنجانی پرداخت و ازجمله ضمن رد اتهاماتش گفت که هیچ‌گاه در فعالیت‌های بانکی بابک زنجانی دخالت نمی‌کرده  است.
به گزارش ایسنا، پس از ورود بابک زنجانی، متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی به دادگاه قاضی صلواتی از «م.ش» متهم ردیف دوم پرونده خواست تا با حضور در جایگاه به دفاع از خود بپردازد.
قاضی صلواتی با اشاره به اتهامات متهم ردیف دوم پرسید که آیا اتهامات خود را قبول دارید؟
متهم پاسخ داد: خیر، در کمال ناباوری و سینه‌ای آکنده از غصه نه‌تنها اتهاماتی که شما آن را عنوان کردید، رد می‌کنم، بلکه خود را از این اتهامات کاملا مبرا می‌دانم و بر بیگناهی‌ام اصرار دارم.
وی افزود: امروز من را به اخلال در نظام اقتصادی و افساد فی‌الارض متهم کرده‌اند، درحالی‌که تمامی سلول‌های بدنم متعلق به این نظام است.
متهم ردیف دوم با اشاره به صحبت‌های نماینده دادستان در جلسه گذشته گفت: نماینده مدعی‌العموم گفتند ٩٥‌درصد کارهای کارشناسی و تحقیقات پرونده توسط شخص بازپرس انجام شده و تنها از ٥‌درصد ظرفیت سایر کارشناسان استفاده شده است.
وی ادامه داد: هرچند بازپرس محترم پرونده در ایامی که بازداشت بودم با من با کمال احترام برخورد کردند، اما با توجه به این‌که این پرونده دارای ابعاد ملی است، چطور می‌شود بدون بهره گرفتن از کارشناسان تهیه شده باشد.
متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی در ادامه به نمونه‌ای از تناقضات موجود در پرونده اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: در جلسات ارایه دفاعیات آقای زنجانی و وکیل وی حضور نداشتم اما با تشخیص دادگاه در دو جلسه دادگاه حاضر شدم. آقای زنجانی در دفاعیات خود به مسئولیت فردی خود اذعان کرد و وکیل ایشان نیز به مسئولیت موکلش در انجام امور اشاره کردند؛ لذا نمی‌دانم به چه جهت شریک جرم
شناخته شدم درحالی‌که نه امضا داشتم و نه سهام.
وی ادامه داد: بابک زنجانی را در امور اقتصادی همواره فردی بسیار باهوش می‌دانم و هیچ‌گاه در عملیات بانکی وی دخالت نمی‌کردم؛ زیرا او فردی بسیار متمرکز بود و به هیچ‌یک از کارمندان خود توضیحاتی ارایه  نمی‌کرد.
متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی با بیان این‌که اتهامات موجود در کیفرخواست براساس مهندسی معکوس بنا شده است، گفت: امروز آب از سر ما گذشته و آبروی‌مان ریخته شده است. همه سرمایه‌ام که همان آبرویم بود از دست رفته و مفسد قلمداد شده‌ام. آقای «س.ج» مسئول موقت شرکت اچ‌کی تا قبل از دستگیری‌اش من را فردی درستکار می‌نامید اما بعد از دستگیری گفتند تمام محمولات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به من داده شده است.
متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی با بیان این‌که نخستین اصل راستی‌آزمایی پیگیری حساب‌های مبدأ، مقصد و پرینت حساب‌های بانکی طرفین است، گفت: در زمان بازجویی‌ها بازپرس گفت اسنادی وجود دارد که بابک زنجانی ٥٩‌میلیون دلار برای هواپیما، کشتی و غیره به من پرداخت کرده که من نسبت به آن شدیدا اعتراض کردم و از آنها خواستم تا اجازه دهند اسناد و مدارک آن را ببینم اما تا امروز هیچ سند، مدرک و پرینتی در این رابطه به من
داده نشده است.
وی گفت: در این پرونده بزرگنمایی شده و به پرداخت ٤٠‌میلیارد دلاری من اشاره شده که این مبلغ ٢٠ برابر کل مبلغ دعوا است. بزرگنمایی و اغراق دور از اصول اعتدال است و حضرت علی(ع) نیز در همین راستا فرموده‌اند بزرگنمایی حق را با باطل عوض می‌کند.
این متهم خاطرنشان کرد: هزینه‌های فرصت سرمایه در اقتصاد کلان زمانی مفهوم عملیاتی پیدا می‌کند که در شرایط آزاد اقتصادی باشیم. در سال‌های تحریم فروش نفت از ٤,٢‌میلیون بشکه در روز به ٧٠٠‌هزار بشکه در روز رسید و به قول وزیر امور خارجه اگر برجام به امضا نمی‌رسید فروش نفت به صفر نیز می‌رسید، اما آقایان در بانک مرکزی به این موضوع توجه نکردند که امکان رشد در آن زمان وجود نداشت و تورم و رکود در آن زمان حکمفرما بود.
وی افزود: زمانی که نمی‌توانیم پول خریدهای اولیه کشور را منتقل کنیم و نفت را به فروش برسانیم و صدها بشکه روی آب شناور شده بود و حمل‌ونقل نفت و تجارت خارجی از کار افتاده بود، چگونه می‌توان از حق انتخاب اقتصادی صحبت کرد؟ ما در دانشگاه lac لندن هرچه تلاش کردیم نتوانستیم این موارد را به صورت کمی بیان کنیم.
این متهم ادامه داد: هر عملی باید براساس زمان وقوع عمل بررسی شود. در آن سال‌ها کل لشکر کفر مقابل اسلام ایستاده بود به‌طوری که یکی از مقامات وقت آمریکایی می‌گفت همین تحریم‌ها قادر است آمریکا را از پا درآورد، اما مردان و زنان ایران اسلامی در مقابل این تحریم‌ها با اقتدار مقاومت کردند که در آن شرایط هیچ‌کس جرأت نداشت به ایران نزدیک شود و معامله با ایران گناه محسوب می‌شد. متاسفانه در کیفرخواست از این مطالب کلیدی و اساسی چشم‌پوشی شده و من آن را توهین به مردان و زنان مقاوم ایران می‌دانم.
وی تصریح کرد: هنگامی که رئیس بانک مرکزی تغییر می‌کند به‌جز مدیران سطح بالا کارشناسان بانک مرکزی تغییر نمی‌کنند، اما در این پرونده همان کارشناسانی که دو ‌سال قبل فاقد صلاحیت علمی بودند الان عالم کل شناخته شده‌اند. بسیاری از مسئولان فعلی کشور با من همکاری می‌کردند و همکاری با من را برای خود افتخار می‌دانستند اما نمی‌دانم امروز چطور شده که من به‌عنوان مفسد شناخته  شده‌ام.
رضا نجفی، نماینده دادستان در ادامه گفت: درخصوص این‌که آیا شرکت اس‌سی‌تی مجوز صدور ال‌سی را داشته یا خیر یا این‌که آیا این شرکت وجود خارجی داشته یا خیر، باید بگویم طبق نامه بانک مرکزی این شرکت هیچ مجوزی از بانک مرکزی نگرفته است و براساس اظهارات خانم «م.م» یکی از کارمندان متهم اصلی، هیچ‌گونه قراردادی مبنی بر واسطه‌گری اس‌سی‌تی یا اچ‌کی با شرکت ایزو و بانک اف‌آی‌آی‌بی نداشته است.
نجفی با اشاره به ادعای بابک زنجانی مبنی بر اخذ ٨‌میلیارد و ٢٧٠‌میلیون یورو از این مجموعه گفت: متهم بعدا این موضوع را تکذیب کرد و گفت این مبلغ مربوط به سیستم فارکس است. همچنین متهم نفتی در بازجویی آبان ‌سال ٩٣ اعلام می‌کند یوروسف یک مجموعه خیریه  است.
نماینده دادستان با اشاره به بحث سازمان تامین‌اجتماعی و مرتبط بودن بخشی از ٨‌میلیارد یورو با این سازمان گفت: متهم مدعی شده این مبلغ را اخذ کرده و پولی را به حساب سازمان تامین‌اجتماعی واریز کرده که از محل همین وام ادعایی است. بعدها با بررسی بانک مسکن مشخص شد این وجوه به حساب بانک مسکن نزد بانک اف‌آی‌آی‌بی واریز شده است نه سازمان تامین‌اجتماعی. نکته مهم در معاملات بابک زنجانی با سازمان تامین‌اجتماعی این است که واگذاری شرکت‌ها در این سازمان مطلقا ضوابط قانونی‌اش رعایت نشده است.
وی در پایان ادامه داد: تفاهمنامه منعقد شده بین مسئول وقت تامین‌اجتماعی و بابک زنجانی به سهام شرکت‌های تامین‌اجتماعی اختصاص دارد که این سهام جزو معاملات بزرگ تلقی شده و نیاز به مصوبه دارد و مدیرعامل به تنهایی نمی‌تواند این شرکت‌ها را واگذار کند.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا