شمار مبتلایان به دیابت از مرز یک میلیارد نفر هم عبور می کند

به گزارش خبرنگار ما، وی با تاکید بر اینکه دیابت در مقایسه با دیگر بیماری ها نقش مخربی در کشورها داشته است، ادامه افزود: به هیچ عنوان هزینه های درمانی که دولت ها صرف جلوگیری از شیوع این بیماری می کنند؛ به شکل هزینه نیست و به نوعی سرمایه گذاری است. بارنیان با اعلام اینکه …

به گزارش خبرنگار ما، وی با تاکید بر اینکه دیابت در مقایسه با دیگر بیماری ها نقش مخربی در کشورها داشته است، ادامه افزود: به هیچ عنوان هزینه های درمانی که دولت ها صرف جلوگیری از شیوع این بیماری می کنند؛ به شکل هزینه نیست و به نوعی سرمایه گذاری است.
بارنیان با اعلام اینکه پزشکان معتقد هستند که دولت ها باید شرایطی فراهم کنند تا افراد در معرض خطر مبتلا به دیابت دچار آسیب های بیشتری نشوند؛ اذعان داشت: بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر ۷۳۳ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند و با این روند پیش بینی می شود این تعداد تا سال ۲۰۴۰ تا بیش از ۱ میلیارد نفر برسد.
عضو فدراسیون جهانی دیابت ، با ارائه آماری از مبتلایان جهانی دیابت تصریح کرد: این بیماری خاموش در هر شش ثانیه جان یک نفر را می گیرد و در هر ۲۰ ثانیه هم یک فرد مبتلا به دیابت یکی از اعضای بدن خود را از دست می دهد.
وی ادامه داد: افراد محروم جوامع بیشترین آسیب اجتماعی و اقتصادی را از ابتلا به این بیماری کشنده متحمل می شوند، چرا که توان پرداخت هزینه های مالی درمان را ندارند.
گوردون بارنیان یکی از اهداف فدراسیون جهانی دیابت را افزایش کیفیت اطلاع رسانی در زمینه مبارزه با دیابت عنوان و اظهار کرد: در واقع WHO سعی دارد به دولت ها ثابت کند که هزینه های درمانی به نوعی سرمایه گذاری است.
وی در تشریح اقدامات ضروری کشورها برای جلوگیری از شیوع دیابت گفت: افزایش دارو درمانی، مشاوره و فعالیت های بدنی سه اصل مهم برای مبارزه با دیابت محسوب می شوند و در حال حاضر نرخ بالای کم تحرکی مردم در کشورها را شاهد هستیم که ضروری است که برای مقابله با دیابت نوع ۲ میزان چاقی افراد را کاهش دهیم.
بارنیان افزود: گزارش های ارسالی انجمن ها و سازمان های متولی درمان و کنترل دیابت حاکی از آن است که این نهادها دارای سیاست های دقیق در بخش مدیریتی نیستند.
وی افزود: دستیابی به اهداف توسعه پایدار مهم است و در این بین نحوه تعامل دولت و مجلس کشورها با نهادهای حوزه بیماری های غیرواگیر از اهمیت بالایی برخوردار است.
عضو فدراسیون جهانی دیابت کمک های انسان دوستانه را از دیگر برنامه های این سازمان عنوان کرد و گفت: باید از کودکان مبتلا به دیابت حمایت کرد چراکه بیشترین توجه باید به این رده سنی شود و انسولین لازم این افراد را فراهم کرد.
وی در پایان صحبت های خود اشاره ای به کنگره هفته آینده دیابت در ونکوور کانادا داشت و از حاضران در همایش خواست تا در این گردهمایی حضور یابند.
در ادامه این پنل، کالن توبک وزیر بهداشت قرقیزستان طی سخنانی اعلام کرد: بیش از دوهزار مجله تخصصی در رابطه با دیابت در دنیا منتشر می شود و مجامع ملی توجه بسیار زیادی به این بیماری دارند.
وی با بیان اینکه قرقیزستان آمادگی دارد تا از تجارب و علوم متخصصان ایرانی در حوزه درمان استفاده کند؛ اعلام کرد: کشورها راه های درمانی مختلفی برای درمان انواع بیماری به کار می گیرند و نیاز امروز متولیان حوزه درمانی کشورها ایجاد تعامل هرچه بهتر و به اشتراک گذاشتن نوع درمان است.
وزیر بهداشت قرقیزستان با اشاره به شیوع بیماری های کبد و کمبود آهن در قرقیزستان گفت: امیدوارم شرایطی فراهم شود تا در سازمان ها و انجمن های حوزه سلامت حضور یابیم و تجارب کشورها با یکدیگر مبادله شود.
این مقام مسئول در دولت قرقیزستان آماده کردن کادرهای پزشکی برای درمان تخصصی بیماری ها را از دیگر عوامل مهم حوزه بهداشت و درمان کشورها دانست.
در ادامه وزیر بهداشت ترکمنستان هم با بیان اینکه برای حفظ نظام سلامت جامعه نیاز به  تدوین سیاست های تخصصی است گفت: در رابطه با بیماری دیابت باید گفت که در سال ۲۰۱۲ اساسنامه ای تدوین شد و در این اساسنامه آمده است که تا سال ۲۰۲۰ از شیوع بیش از حد این بیماری باید جلوگیری شود.
وی تاکید کرد: افزایش طول عمر و کیفیت زندگی افراد باید مورد توجه کشورها باشد در واقع باید جنبش پزشکی به وجود آورد.
وزیر بهداشت ترکمنستان با اعلام اینکه در حوزه درمان این کشور برنامه جدیدی به تصویب رسیده که چشم انداز آن سال ۲۰۲۰ است؛ اظهار کرد: مبارزه با سیگار و بیماری قند مورد توجه وزارت بهداشت ترکمنستان است.
وزیر بهداشت ترکمنستان با بیان اینکه پزشک خانواده از دیگر برنامه های دولت این کشور محسوب می شود؛ آموزش راه های جلوگیری از دیابت در مدارس را از جمله فعالیت های حوزه بهداشت و سلامت در این کشور عنوان کرد.
دهمین همایش بین المللی راهبری دیابت ایران دوم و سوم آذر ماه جاری با مشارکت مسئولان بهداشت و درمان کشورهای مختلف در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا