قهرمانی جوکوویچ در ایستگاه آخر

محمد مافی یکشنبه، جوکوویچ در حالی در دیدار پایانی این رقابت‌ها مقابل فدرر کهنه‌کار قرار گرفت که کمتر از یک هفته پیش، در جریان بازی‌های دور گروهی نتوانسته بود از پس این نابغه سوئیسی برآید. هرچند لغزش جوکوویچ در مرحله گروهی سبب شد که او به عنوان نفر دوم به دور حذفی راه پیدا کند، …

محمد مافی
یکشنبه، جوکوویچ در حالی در دیدار پایانی این رقابت‌ها مقابل فدرر کهنه‌کار قرار گرفت که کمتر از یک هفته پیش، در جریان بازی‌های دور گروهی نتوانسته بود از پس این نابغه سوئیسی برآید.

هرچند لغزش جوکوویچ در مرحله گروهی سبب شد که او به عنوان نفر دوم به دور حذفی راه پیدا کند، ولی این تنیس‌باز قدرتمند صرب مثل همیشه در مراحل حساس پایانی، کم‌اشتباه ظاهر شد تا نگذارد عملکرد رؤیایی‌اش در سال ۲۰۱۵ با یک خاطره بد تمام شود.

جوکوویچ که بعد از این مسابقه بلافاصله از طریق فیس‌بوک‌ به صورت زنده با هوادارانش صحبت کرد، ضمن انتشار عکسی دسته‌جمعی در کنار اعضای تیمش، گفت: «خانواده‌ام، عشق، حمایت، تیم، تمرکز و بهترین هواداران در دنیا؛ اینها چیزهایی هستند که امسال را به بهترین سال زندگی من تبدیل کردند». تنیس‌بازی که تا همین چند سال پیش، مغلوب بی‌چون‌وچرای فدرر و نادال، دو ابراسطوره این رشته ورزشی، در میادین بزرگ بود، پیغام اینترنتی‌اش را این‌گونه پایان داد: «از رؤیاهاتان دست برندارید! آنها می‌توانند روزی حقیقت زندگی شما شوند، من می‌دانم که می‌گویم!»
مرد همیشه‌شماره‌‌سوم روزهای نه‌چندان دور دنیای تنیس که از سال ۲۰۱۱ با حذف گلوتن از رژیم غذایی‌اش، فصل جدیدی از زندگی ورزشی‌اش را آغاز کرد، حالا نه‌تنها در شمار مصاف‌های رودررو با فدرر ۲۲-۲۲ مساوی است، بلکه او با شکست نادال در مرحله نیمه‌پایانی هم بالاخره توانست برای اولین‌بار رکورد همیشه منفی‌‌اش با ماتادور اسپانیایی را در عدد ۲۳ مساوی کند. قهرمان ١٠ دوره مسابقات بزرگ که تا قبل از سال ۲۰۱۱ تنها یک جام گرنداسلم در تالار افتخاراتش می‌درخشید، امسال این فرصت را داشت که در هر چهار گرنداسلم فصل قهرمان شود.

او در رقابت‌های استرالیا، ویمبلدون و آمریکا با اقتدار به قهرمانی رسید و تنها یک قدم با فتح آزاد فرانسه فاصله داشت، جایی‌ که او در دیدار پایانی، ناباورانه مغلوب استنیسلاس وارینکا شد، باختی که احتمالا در آینده به بزرگ‌ترین حسرت زندگی ورزشی او نیز تبدیل ‌می‌شود.
این پیروزی، پنجاه‌‌و‌نهمین قهرمانی این تنیس‌باز ۲۸‌ساله اهل بلگراد در کل دوران بازیگری‌اش است. دومیلیون‌و ٦١ هزار دلار جایزه نقدی به علاوه هزارو ٣٠٠ امتیاز در جدول رده‌بندی، پاداش عملکرد او در این مسابقات است. جوکوویچ، پیش‌تر در سال ۲۰۰۸، زمانی‌ که شهر شانگهای میزبانی از هشت تنیس‌باز برتر سال در پایان فصل را بر عهده داشت، نیز موفق به کسب مقام قهرمانی در این مسابقات شده بود.

مجموع پنچ قهرمانی «نوله» در این مسابقات که قبلا به «مسترز کاپ» شهرت داشت، او را در کنار پیت سمپراس و ایوان لندل، دو نفر از اسطوره‌های قدیمی این رشته ورزشی، در جایگاه دوم پرافتخارترین قهرمانان این رقابت‌ها قرار می‌دهد. اما رکورد بیشترین تعداد قهرمانی با شش عنوان، همچنان در اختیار راجر فدرر است. در طرف دیگر میدان، راجر فدرر ۳۴ ساله هم که پشتش به برد مرحله گروهی گرم بود، آرزوهای خودش را در سر داشت.

درحالی‌که او سال گذشته فرصت حضور در فینال این مسابقات را به علت مصدومیت‌ از ناحیه کمر که در بازی نیمه‌پایانی در برابر هم‌وطنش، وارینکا برایش اتفاق افتاد، به‌کل از دست داد، امسال به‌شدت به دنبال جبران فرصت ازدست‌رفته بود تا هم برای هفتمین‌بار در جایی‌ که فقط بهترین‌ها اجازه حضور در آن ‌را دارند، به مقام قهرمانی برسد و هم انتقام دو شکست تلخش از جوکوویچ در فینال ویمبلدون و آزاد آمریکا را گرفته باشد. فدرر همچنین در صورت پیروزی، می‌توانست هشتادو‌نهمین عنوان عمر ورزشی‌اش را به دست آورد. هرچند که استاد سوئیسی در پایان مجبور به قبول شکست شد، اما در مجموع عملکرد قابل‌دفاعی از خودش در این فصل به‌جای گذاشت.

در روز‌هایی که همه، نه به دنبال غلبه بر جوکوویچ بلکه به فکر آبرومندانه‌باختن از او هستند، استاد سوئیسی توانست از مجموع هشت رویارویی‌اش با او در سال ۲۰۱۵، سه بار، برنده از زمین بیرون بیاید. این یعنی او در سن ۳۴ سالگی یک‌تنه علت ٥٠ درصد باخت‌های جوکوویچ ۲۸ساله در بهترین فصل زندگی‌اش بوده است. ماحصل تلاش فدرر در سال ۲۰۱۵، پیروزی در ۶۵ مسابقه و قهرمانی در شش تورنمنت از ۱۱ حضور در فینال است. او همچنین فصل را با جایگاه سوم رده‌بندی جهانی به پایان رساند.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا