کاهش نرخ سود بانکی با وجود موسسات غیر مجاز امکان پذیر نیست

سید هاشم حسینی با بیان اینکه موسسات غیر مجاز در چنین شرایطی برای جذب سپرده‌های بانکی دندان تیز کرده‌اند، افزود: این موسسات به دنبال افزایش سهم خود در بازار هستند و از طرف دیگر سپرده بانک ‌هایی که نرخ‌ های جدید را اعمال کنند به سمت بانک ‌ها یا موسساتی خواهد رفت که نرخ‌ ها …

سید هاشم حسینی با بیان اینکه موسسات غیر مجاز در چنین شرایطی برای جذب سپرده‌های بانکی دندان تیز کرده‌اند، افزود: این موسسات به دنبال افزایش سهم خود در بازار هستند و از طرف دیگر سپرده بانک ‌هایی که نرخ‌ های جدید را اعمال کنند به سمت بانک ‌ها یا موسساتی خواهد رفت که نرخ‌ ها را رعایت نمی‌کنند.

وی ادامه: اگر منابع ال سی ارزی به کمک می‌آمد و نرخ سود بین بانکی کاهش می‌یافت امکان کاهش نرخ سود بانکی فراهم می‌شد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که با پیش‌شرط‌های مورد نظر شما نباید نرخ سود کاهش یابد، اظهارداشت: کاهش یکی دو درصدی نرخ سود در وضعیت کنونی منجر به کاهش هزینه تولید نخواهد شد، زیرا بانک‌ها مجبورند با نرخ‌های بالا تجهیز منابع کنند تا بدهی به بانک مرکزی را پرداخت کنند و از طرف دیگر رقیبی مانند بازار غیرمتشکل پولی وجود دارد.

حسینی ادامه داد: مطالبات معوق و ساختار سرمایه بانک‌ها به گونه‌ای است که قدرت تسهیلات دهی بانک‌ها پایین آمده است. این شرایط بانک‌ها را به سمت افزایش نرخ سود سپرده و تجهیز منابع بیشتر هدایت می‌کند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی می‌تواند نرخ جریمه اضافه برداشت را کاهش دهد تا بانک‌ها مجبور به دریافت سپرده با نرخ‌های بالا نشوند.

به گفته وی جریمه بالای بانک مرکزی در برابر اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی، در واقع جریمه سپرده‌گذاران بانک است در حالی که باید مجموعه مدیریت بانک جریمه شود.

این کارشناس بانکی با بیان اینکه بانک‌ مرکزی روش‌های متعددی را می‌تواند برای کنترل اضافه برداشت بانک‌ها به کار بگیرد، افزود: بانک مرکزی برای بانک محدودیت‌هایی مانند تعیین سقف برای وصول چک، محدودیت در اتاق پایاپای، گشایش اعتبارات، ضمانت نامه‌ها و محدودیت حد مجاز فردی و جمعی پرداخت تسهیلات را برای جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها اعمال کند، راه‌های زیادی برای جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها وجود دارد اما بانک مرکزی ساده‌ترین راه که جریمه است را انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: اگر بانک مرکزی جریمه اضافه برداشت را کاهش دهد، بانک‌های بدهکار به بانک مرکزی مجبور به افزایش نرخ سود سپرده و جذب بیشتر منابع به این وسیله نمی‌شوند؛ تنزیل مجدد بدهی بانک‌ها راه‌کار دیگری است که توان اعتباری بانک‌ها را افزایش داده اما نقدینگی را رشد نمی‌دهد.

این کارشناس اقتصادی گفت: افزایش سرمایه بانک‌ها از محل فروش اوراق مشارکت روش دیگری است که می‌تواند به افزایش منابع بانک‌ها و کاهش نرخ سود بانکی منجر شود.

۱۳۰/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا