فکر می‌کردند «بمب‌ها» ترقه است!

آنها حس انتقام‌گیری دارند و می‌خواهند ژرمن‌ها را، تیمی که در یک‌چهارم نهایی جام جهانی، فرانسه را از گردونه رقابت‌ها کنار زده بود، شکست دهند و هم‌زمان به پنجمین برد پی‌در‌پی‌شان در بازی‌هایی که اخیرا در راه آماده‌سازی یورو ٢٠١٦ انجام داده‌اند برسند. برای این بازی «دوستانه» اما «حیثیتی»، فرانسوا اولاند هم خودش را به …

آنها حس انتقام‌گیری دارند و می‌خواهند ژرمن‌ها را، تیمی که در یک‌چهارم نهایی جام جهانی، فرانسه را از گردونه رقابت‌ها کنار زده بود، شکست دهند و هم‌زمان به پنجمین برد پی‌در‌پی‌شان در بازی‌هایی که اخیرا در راه آماده‌سازی یورو ٢٠١٦ انجام داده‌اند برسند. برای این بازی «دوستانه» اما «حیثیتی»، فرانسوا اولاند هم خودش را به ورزشگاه رسانده بود تا با نشستن در جایگاه ویژه، بازی را از نزدیک ببیند. به غیر از آن «قطعه سنگی» که توماس مولر، مهاجم آلمان هنگام گرم‌کردن در چمن ورزشگاه پیدا کرد، سوژه‌ای برای وجود حاشیه در میان نبود.
صدای ترقه مهیب
بازی با تسلط فرانسوی‌ها بر رقیب سفیدپوش در جریان بود و یکی، دو موقعیت هم از دست رفت؛ با این حال دقیقه ١٧ بازی بود که اولین اتفاق غیرمنتظره، کمی حواس بازیکنان را پرت کرد؛ در این دقیقه از بازی صدای مهیبی شنیده شد که نگاه خیلی‌ها را از زمین مسابقه به کناره‌های زمین کشاند؛ خیلی‌ها منتظر بودند ببینند، این ترقه مهیب که صدایش غیرمعمول بود، کجای ورزشگاه فرود آمده است…، بدون اینکه دودی بلند شود، صدای ترقه دومی هم به گوش رسید! این بار هم کسی متوجه نشد این ترقه کجا ترکانده شده است. هواداران فرانسوی که نیمه اول را با یکه‌تازی تیمشان سپری می‌کردند، سرخوش از این بودند که اولیویه ژیرو گل اول تیمشان را زده و یک درصد هم فکر نمی‌کردند آن صدایی که شبیه به ترقه بوده، حادثه‌ای هولناک بیرون از ورزشگاه رقم زده است.
حضور نیروهای امنیتی
حتی با شروع نیمه دوم بازی هم، هیچ‌یک از تماشاگران و بازیکنان حاضر در ورزشگاه در جریان اتفاق نبودند؛ تنها موردی که شک‌برانگیز بود، رفتن ناگهانی فرانسوا اولاند از ورزشگاه و بیشترشدن حضور نیروهای امنیتی در ورزشگاه بود. البته می‌شد از صدای آژیر ممتدی که بیرون از ورزشگاه شنیده می‌شد پی برد که اتفاق ناگواری در حال افتادن است و حتی هلیکوپتری که بالای استد دوفرانس کل نیمه دوم به پرواز درآمده بود، می‌توانست محلی برای شک و تردید باشد. بااین‌حال همچنان بازی در جریان بود و فرانسوی‌ها حتی گل دوم را هم توسط ژینیاک زدند. سرود سرخوشی آنها درست تا دقیقه ٩٣ بازی که داور سوت پایان را زد، ادامه داشت.
وحشت غلبه کرد
درست زمانی که سوت پایان بازی به صدا درآمد، تازه بلندگوی ورزشگاه دست‌به‌کار شد: «از تماشاگران عزیز خواهش می‌کنیم به خاطر اتفاقاتی که بیرون از ورزشگاه افتاده، فقط از سه در شمالی، غربی و شرقی خارج شوند». همه در کمال آرامش حرکت کردند و نیروهای امنیتی هم، دیگر هوادارانی که در ورزشگاه مانده بودند را روی زمین چمن بردند. تازه در این لحظه بود که نمای بسته‌ای که از تماشاگران داده می‌شد، انعکاس ترس در چهره‌شان را نشان می‌داد. آنها از طریق تلفن‌های همراهشان به حادثه وحشتناکی که بیرون از ورزشگاه افتاده بود پی برده بودند. این موضوع درباره بازیکنان دو تیم هم صدق می‌کرد؛ هیچ‌کدام از آنها تا تمام‌شدن بازی نمی‌دانستند چه اتفاقی افتاده و بعد در راهروی منتهی به رختکن همه بهت‌زده یکدیگر را نگاه می‌کردند؛ نه بازیکنان و کادر فنی فرانسه و نه آلمان‌ها، هیچ‌کدام رمقی برای حرف‌زدن درباره بازی‌ای که بیرونش «حمامی از خون» به راه افتاده بود، نداشتند.
لو گرائه: نگذاشتیم کسی وحشت کند
رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه تنها فرد ورزشی حاضر در ورزشگاه بود که از همان زمان وقوع حادثه در جریان آن قرار گرفت. او به خبرگزاری فرانسه دلیل برگزاری بازی را این‌طور توضیح داد: «خب اجازه ندادیم کسی در ورزشگاه متوجه اتفاقاتی که بیرون افتاده بود، بشود. حتی بین دو نیمه هم به هیچ‌یک از بازیکنان حرفی نزدیم تا ترس و وحشت بر جو ورزشگاه حاکم نشود. می‌خواستیم درست سر فرصت تصمیم مناسبی بگیریم و از طرفی نمی‌خواستیم کاری کنیم تا جان کسی به خطر بیفتد».
بازیکنان در  ورزشگاه ماندند
تخلیه تماشاگران از ورزشگاه تا ساعت یک بامداد ادامه پیدا کرد و کسی از آنها آسیب ندید ولی بازیکنان تیم ملی فرانسه برای خروج از ورزشگاه مجبور شدند تا ساعت سه صبح در استد دوفرانس باقی بمانند. شرایط برای تیم آلمان از این هم بدتر بود؛ شاگردان یواخیم لوو به جای اینکه در مرکز کشور فرانسه راه بیفتند و به هتل بروند، راه دیگری را انتخاب کردند: آنها تصمیم گرفتند شب در همان ورزشگاه بخوابند و صبح روز بعد با امنیت کاملی که پلیس فرانسه ایجاد کرده بود، راهی کشورشان شوند. یواخیم لوو سرمربی آنها البته از حس شوکه‌کننده‌ای که بر بازیکنانش حاکم شده بود، حرف زد و گفت: «همه ما شوکه شده‌ایم. بازی و گل‌ها در چنین روزهایی از یاد می‌روند و کمتر به آنها توجه می‌شود. در رختکن بودیم که به ما گفتند چه اتفاقاتی رخ داده است. همه ما روی نیمکت نشسته بودیم و کمی ترسیده بودیم. ما وحشت کرده بودیم چون قبل از بازی هم هتل محل اقامتمان تهدید به بمب‌گذاری شده بود».
خواهر بازیکن تیم ملی فرانسه جان سالم به در برد
بازی دوستانه با آلمان اگرچه برای تک‌تک بازیکنان حاضر در زمین با رعب و وحشت همراه بود، ولی برای آنتوان گریزمن، بازیکن فیکس تیم ملی فرانسه، ترسناک‌تر هم سپری شد؛ او که خودش را برای بازی به استد دوفرانس رسانده بود، می‌دانست خواهرش در برنامه‌ای که در «بتکلان» (محلی که تروریست‌ها ٨٢ نفر را در آنجا کشتند) برگزار شده، شرکت کرده بود. او که مضطرب‌تر از بقیه به نظر می‌رسید بعد از بازی متوجه شد خواهرش از این حادثه جان سالم به در برده است: «واقعا خدا خواهرم را نجات داد. او به بتیکلان رفته بود و خدا کمک کرد اتفاق تلخی برایش نیفتد».
یورو روی هوا؟
فرانسوی‌ها در شرایطی بعد از مادرید ٢٠٠٤، تلخ‌ترین شب تروریستی اروپا را سپری کردند که حالا با چالش بسیار گسترده‌تری مواجه‌اند؛ آنها باید چند وقت دیگر میزبان رقابت‌های یورو ٢٠١٦ باشند و از برترین تیم‌های اروپایی در کشورشان و در ١٠ شهر از جمله پاریس، بوردو، سنت اتین و … پذیرایی کنند. اتفاق تلخ شهر پاریس که در ٦ نقطه از شهر با حمله تروریستی  رخ داده، حالا مسئولان برگزاری این رقابت‌ها را به فکر انداخته که آیا تضمینی برای تأمین امنیت رقابت‌های یورو وجود دارد یا نه؟ در واقع بعد از اتفاقی که برای کارکنان نشریه «شارلی ابدو» رخ داد و بعد از آن تظاهرات گسترده‌ای به راه افتاد بسیاری از فرانسوی‌ها توقع داشتند دولت این کشور تضمینی واقعی برای تأمین امنیت مردم دهند. این در حالی است که در ١٠ ماه گذشته همواره تهدیدهای تروریستی، فرانسه را نشانه رفته و حتی میلیون‌ها نفر با برپایی تظاهرات از اولاند درخواست کردند فکری جدی برای مقابله با این تهدیدهای تروریستی کند. حالا هم که بیش از ١٢٠ نفر در حادثه تلخ پاریس جان باخته‌‌اند نگرانی‌ها رو به افزایش است و سؤالات زیادی درباره برگزاری رقابت‌های یورو ٢٠١٦ می‌شود. نوئل لو گرائه، رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه، با اذعان به همین موضوع به «اکیپ» می‌گوید: «تأمین امنیت یورو پیش از این هم مسئله خاص خودش را داشت و حالا با اتفاقی که افتاده طبیعتا چالش‌هایمان بیشتر هم می‌شود. پیش‌تر از دولت قول لازم برای تأمین امنیت این بازی‌ها را گرفته‌ایم ولی با این اتفاق دیگر نمی‌دانم چه می‌شود. فعلا باید صبر کنیم و بعدا در فضایی آرام به این پرسش، پاسخی مناسب بدهیم».
لغو مسابقات
البته حمله تروریستی به پاریس که در حاشیه برگزاری دیدار دوستانه تیم‌های فرانسه و آلمان صورت گرفته، نه‌تنها مکان‌های عمومی شهر پاریس را از دسترس مردم خارج کرده بلکه کمپ تمرینی تیم ملی فرانسه هم برای تماشا ممنوع شده است. هم‌زمان مسئولان ورزش کشور فرانسه هم اعلام کرده‌‌اند کلیه رقابت‌های ورزشی که قرار بوده در این هفته در فرانسه برگزار شود لغو می‌شود. این تصمیم کلیه بازی‌ها، چه سطح حرفه‌ای و چه آماتور را شامل می‌شود.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا