تا سال ۲۰۴۰، بیش از ۶۴۰ میلیون مبتلا به دیابت خواهند بود

دیابت، یک بیماری هزار چهره است و در هر مریضی به شکلی ظاهر می‌شود. لذا نمی‌توان برای تمام بیماران دیابتی، یک نسخه واحد پیچید و یک دستورالعمل واحد تدوین نمود. فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) روز جهانی دیابت WDD را هرساله چهاردهم نوامبر میلادی مصادف با ۲۳ آبان شمسی طی مراسمی برگزار می‌کند. این روز در شصت و …

دیابت، یک بیماری هزار چهره است و در هر مریضی به شکلی ظاهر می‌شود. لذا نمی‌توان برای تمام بیماران دیابتی، یک نسخه واحد پیچید و یک دستورالعمل واحد تدوین نمود. فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) روز جهانی دیابت WDD را هرساله چهاردهم نوامبر میلادی مصادف با ۲۳ آبان شمسی طی مراسمی برگزار می‌کند. این روز در شصت و هشتمین مجمع بهداشت جهانی (WHA) در ژنو راه اندازی شده است. در این رویداد تغذیه

فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) روز جهانی دیابت WDD را هرساله چهاردهم نوامبر میلادی مصادف با ۲۳ آبان شمسی طی مراسمی برگزار می‌کند. این روز در شصت و هشتمین مجمع بهداشت جهانی (WHA) در ژنو راه اندازی شده است. انجمن دیابت ایران (ادا) نیز در سال ۱۳۶۹با هدف ارائه برنامه های آموزشی و افزایش آگاهی جامعه نسبت به بیماری دیابت تأسیس گردید.

سالم به عنوان یک عامل کلیدی در مبارزه با دیابت و سنگ بنای سلامت و توسعه پایدار متمرکز شده است. انجمن دیابت ایران (ادا) نیز در سال ۱۳۶۹با هدف ارائه برنامه های آموزشی و افزایش آگاهی جامعه نسبت به بیماری دیابت تأسیس گردید.
افزایش نرخ چاقی و افزایش موج دیابت بسرعت در حال گسترش است، پیش بینی می شود ۵۹۲ میلیون نفر تا سال ۲۰۳۵، یعنی افزایش ۵۳ درصدی در این بیماری را شاهد باشیم.
تغییر در شیوه زندگی و تمایل به بهبود آن کلید سلامت و پیشگیری از دیابت است. کاهش مصرف شکر و افزایش مصرف میوه و سبزیجات تازه و آب آشامیدنی سالم، به منظور کمک به جلوگیری از موارد جدید ابتلا به دیابت نوع ۲ ضروری است. تخمین زده می شود که ۷۰ درصد از موارد دیابت نوع ۲ از طریق تغییر شیوه زندگی قابل پیشگیری است.
تا سال 2040، بیش از 640 میلیون مبتلا به دیابت خواهند بود
دیابت چیست؟
اشکال در سیستم سوخت رسانی بدن را که به دلیل کمبود انسولین به وجود می آید “دیابت” می خوانند. انسولین هورمونی است که توسط پانکراس – اندام تولید کننده آنزیم گوارش – ساخت می‌شود و برای جذب انرژی مواد غذایی ضروری است . انواع دیابت عبارتند از :
۱- دیابت وابسته به انسولین یا نوع یک: در این نوع بیماری، بیمار یا مقدار کمی انسولین تولید می کند و یا اصلاً تولید انسولین ندارد و در نتیجه فقدان انسولین، کنترل قند خون غیر ممکن است. معمولا این نوع دیابت قبل از ۴۰ سالگی بروز می کند و اوج میزان وقوع آن در حدود ۱۴ سالگی است.
۲- دیابت غیروابسته به انسولین یا نوع دو: در این نوع ، لوزالمعده انسولین تولید می کند اما نه به اندازه ای که قند خون را تنظیم کند و از طرف دیگر سلولهای بدن در برابر انسولین مقاومت نشان می دهند. این نوع معمولا در افراد بالای ۴۰ سال بروز می کند.
۳- دیابت دوران بارداری: دیابت حاملگی معمولا بین هفته های ۲۴ و ۲۸ بارداری ظاهر می شود و عموما پس از زایمان از بین می رود، چون در همه انواع دیابت، میزان قند یا گلوکز خون بسیار بالا می رود علائم و نتایج همه آنها یکسان است.
چه کسانی به

اشکال در سیستم سوخت رسانی بدن را که به دلیل کمبود انسولین به وجود می آید “دیابت” می خوانند. انسولین هورمونی است که توسط پانکراس – اندام تولید کننده آنزیم گوارش – ساخت می‌شود و برای جذب انرژی مواد غذایی ضروری است .

دیابت مبتلا می‌شوند؟
همه افراد ممکن است به دیابت نوع دوم دچار شوند. با این وجود، عواملی وجود دارد که ممکن است شما را در خطر بیشتر ابتلا به بیماری قرار دهد. این عوامل عبارتند از:
– تجمع چربی در اطراف کمر و معده
– عدم تحرک
– وزن بیش از حد
– سن بالای ۴۵ سال
– سابقه دیابت نوع دوم در خانواده
– ابتلا به دیابت حاملگی
– فشار خون بالا
– تری گلیسیرید بالا
– پایین بودن تجمع لیپوپروتئین و کلسترول ( پایین تر از ۳۵)
علائم دیابت
دیابت در بزرگسالان به کندی آغاز می شود، در واقع میلیونها نفر حتی از بیماری خود آگاه نمی شوند و تنها ممکن است در آغاز، احساس خستگی شدیدی داشته باشند و در آینده چنین علایمی را بروز دهند:
– دفع ادرار بیش از حد معمول، به خاطر تلاش بدن برای پاکسازی قند اضافی خون
– احساس تشنگی فراوان به علت نیاز بدن به جایگزینی مایعات از دست رفته
– احساس تهوع و استفراغ
– تاری دید
– احساس گرسنگی و در عین حال کاهش وزن
– ابتلای پی در پی به بیماری های عفونی
– زخمهای پوستی که به سختی بهبود پیدا می کند
شایان ذکر است که علائم دیابت در همه افراد، یکسان نیست.
شعار روز جهانی دیابت ۲۰۱۴-۲۰۱۶: زندگی سالم با صبحانه شروع می‌شود
یک صبحانه سالم باید سطح قند خون را متعادل نگه دارد.  دلیل نام‌گذاری ۱۴ نوامبر بنام روز جهانی دیابت، این است که این روز تولد مردی بنام فردریک بنتیگ فردی است که انسولین را کشف کرد. بنتینگ انسولین را در کنار چارلز بست در سال ۱۹۲۲

شعار روز جهانی دیابت ۲۰۱۴-۲۰۱۶: زندگی سالم با صبحانه شروع می‌شود. دلیل نام‌گذاری ۱۴ نوامبر بنام روز جهانی دیابت، این است که این روز تولد مردی بنام فردریک بنتیگ فردی است که انسولین را کشف کرد. بنتینگ انسولین را در کنار چارلز بست در سال ۱۹۲۲ کشف کرد.

کشف کرد. روز جهانی دیابت در حال حاضر یک روز رسمی سازمان ملل متحد است. هرساله در بیش از ۲۰۰ فدراسیون عضو دیابتی، در بیش از ۱۶۰ کشور مختلف روز ملی پیشگیری از دیابت همراه با فعالیت ها، نمایش فیلم، سخنرانی، جلسات و همایش های متعدد در جهت بالا بردن سطح آگاهی مردم درخصوص بیماری دیابت مراسمی برگزار می شود.
آرم روز جهانی دیابت
آرم روز جهانی دیابت یک دایره آبی رنگ است که در سراسر جهان شناخته شده است. روز جهانی دیابت یک رویداد بین المللی است و داشتن یک آرم متمایز یک بخش اساسی از گسترش پیام در مورد دیابت به مخاطبان است.
تا سال 2040، بیش از 640 میلیون مبتلا به دیابت خواهند بود
آمار دیابت و پیش دیابت
شیوع دیابت در آمریکا: در سال ۲۰۱۲، ۲۹.۱ میلیون آمریکایی، یا ۹.۳ درصد از جمعیت آمریکایی ها دیابت داشتند. حدود ۱.۲۵ میلیون کودک و بزرگسالان آمریکایی به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند.
شیوع دیابت در سالمندان: درصد آمریکایی‌های ۶۵ سال و بالاتر، بالا است، ۲۵.۹ درصد و یا ۱۱.۸ میلیون سالمند دچار دیابت هستند.
موارد جدید: شیوع دیابت در سال ۲۰۱۲ به ۱.۷ میلیون رسیده است. در سال ۲۰۱۰ این رقم ۱.۹ میلیون نفر بود.
پیش دیابت: در سال ۲۰۱۲، ۸۶ میلیون آمریکایی در سن ۲۰ سالگی پیش دیابت تشخیص داده شدند. این رقم به ۷۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۰ رسید.
مرگ و میر: دیابت هفتمین عامل مرگ و میر در ایالات متحده در سال ۲۰۱۰ عنوان شد. دلیل این امر مرگ ۶۹۰۷۱ و در مجموع ۲۳۴،۰۵۱ گواهی فوت در اثر ابتلا به دیابت است.
دیابت در جوانان:۲۰۸ هزارآمریکایی زیر ۲۰ سال  حدود ۰.۲۵ درصد از جمعیت به دیابت مبتلایند.در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹، بروز سالانه دیابت بین جوانان ۱۸،۴۳۶ مبتلا به دیابت نوع ۱، ۵۰۸۹ مبتلا به دیابت

آرم روز جهانی دیابت یک دایره آبی رنگ است که در سراسر جهان شناخته شده است. روز جهانی دیابت یک رویداد بین المللی است، و داشتن یک آرم متمایز یک بخش اساسی از گسترش پیام در مورد دیابت به مخاطبان است.

نوع ۲ برآورد شده است.
دیابت با نژاد/ قومیت:
نرخ درصد ابتلا به دیابت وابسته به نژاد عبارتند از:
۷.۶ درصد از سفیدپوستان
۹.۰ درصد از آمریکایی‌های آسیایی تبار
۱۲.۸ درصد از اسپانیایی ها
۱۳.۲ از سیاه پوستان
۱۵.۹ از سرخپوستان آمریکایی/ بومیان آلاسکا
تفکیک بین آمریکایی های آسیایی:
۴.۴ چینی
۱۱.۳ فیلیپینی
۱۳.۰ سرخپوستان آسیا
۸.۸ برای دیگر آمریکایی های آسیایی
تا سال 2040، بیش از 640 میلیون مبتلا به دیابت خواهند بود
نارسایی کلیه، بالارفتن فشار خون و کلسترول، مشکلات بینایی، سکته و قطع عضو از عوارض و مشکلات دیابت است.
بیماری کلیه: دیابت به عنوان علت اصلی نارسایی کلیه در ۴۴ درصد از موارد جدید در سال ۲۰۱۱ ذکر شده است. در سال ۲۰۱۱، ۴۹۶۷۷ نفر در تمام سنین برای درمان نارسایی کلیه به علت دیابت اقدام کردند. در سال ۲۰۱۱، در مجموع ۲۲۸۹۲۴ نارسایی کلیه به علت دیابت دچار دیالیز مزمن و یا پیوند کلیه شدند.
قطع عضو: در سال ۲۰۱۰، ۷۳،۰۰۰ قطع عضو غیر ضربه در سالمندان مبتلا به دیابت انجام شد.
هزینه دیابت
با توجه هزينه های زياد بيماران ديابتی و محدوديت منابع تامين کننده نيازهای بهداشتی- درمانی جامعه، ديابت يکی از اولويت های بهداشتی درمانی کشور ما بوده و بايد اقدامات گسترده ای در جهت کاهش هزينه ها و عواقب ناشی از اين بيماری صورت گيرد.
کل هزینه های دیابت در ایالات متحده در سال ۲۰۱۲: ۲۴۵ میلیارد دلار
هزینه های مستقیم پزشکی: ۱۷۶ میلیارد
کاهش بهره وری: ۶۹ میلیارد دلار بوده است.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا