حق شهروندی برای عابرین پیاده هم هست

اما باگذشت زمان از این کرده خود پشیمان می شوید و قصد برگشت به منزل را می کنید .بله بسیار سخت است که در پیاده روهای شهر تهران بخواهید قدم بزنید و به موانع زیادی در سر راه خود برخورد نکنید .این موضوع زمانی نمود بیشتری پیدا می کند که همراه کالسکه کودک خردسالتان یا …

اما باگذشت زمان از این کرده خود پشیمان می شوید و قصد برگشت به منزل را می کنید .بله بسیار سخت است که در پیاده روهای شهر تهران بخواهید قدم بزنید و به موانع زیادی در سر راه خود برخورد نکنید .این موضوع زمانی نمود بیشتری پیدا می کند که همراه کالسکه کودک خردسالتان یا ویلچر همراه معلولتان نیز باشد در این هنگام عطای پیاده روی را به لقایش می بخشید و به منزل باز می گردید.

پیاده روها از جمله مهم ترین شبکه های دسترسی شهری است که باید از نظر سهولت در حرکت، زیبایی و…، بدون مانع باشد. به گفته کارشناسان این امر نیز برای داشتن حرکت و رفت و آمدی آسان هنگام طراحی و اجرای شبکه عابر پیاده، عرض پیاده رو، جنس، کف و شیب آن باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که رضایت عابران را در پی داشته باشد. سطوح ناصاف، عرض کم، سدشدن معابر توسط کسبه ،وجود رمپ پارکینگ ها و وجود پله ها ی زیاد از جمله مشکلاتی است که عابران پیاده هر روز با آن روبه رو می شوند و مجبورند برای طی مسیر به سواره رو ها وارد شوند و خطرات احتمالی را به جان بخرند .

وجود چاله هایی گاها با عمق زیاد که بعضا در زمستان پر از آب می شوند و دشمن  پاکیزگی لباس ها و یا وجود پستی بلندی ها و رمپ پارکینگ منازل که گاهی بسیار پایینند و گاهی خیلی بالاترو اینجا را تبدیل به محلی مناسب برای تمرین کوهنوردان و صخره نوردان کرده است ! البته  شاید حالا دیگر خیلی از ما به دیدن این پیاده روها در نقاط مختلف شهرمان عادت کرده باشیم.اما باید گفت اکثرخیابان های تهران به جز بخش هایی ازچند خیابان اصلی شهر پر از موانعی است که احتمالا جناب شهردارو شهرداران مناطق  فرصت نکرده اند برای دقایقی در آن قدم بزنند .
البته یقینا این مشکل را خوب می شناسند اما چه کنیم که این کار هزینه بر است و درآمد زا نیست ! قطعا اگر اصلاح پیاده روها برای این سازمان عریض و طویل و درآمدی همچون فروش تراکم و صدور مجوز ساختمانی و فروش خیابان ها به عنوان پارکینگ داشت  الان دیگر کسی حاضر نبود به منزل برود و شبانه روز در پیاده رو ها سیر می کرد.

براستی  حق شهروندان از این همه مالیات و عوارض گوناگون که گرفته می شود چیست ؟ آیا شهروندان این حق را ندارند که ساعتی را در کنار خانواده  در خیابان های محل زندگی خود بدون استرس  قدم بزنند ؟  پیشنهاد می شود مدیران شهری به گزینه اجاره پیاده روها به صورت ساعتی به عابرین فکر کنند شاید از درآمدش خرج خودش کردند و فرجی حاصل شد و شرایط بهتر شد .
۱۳۰/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا