امکان عرضه خوراک پتروشیمی ها در بورس کالا

دکتر حامد سلطانی نژاد که به همراه موسی الرضا ثروتی شب گذشته میهمان برنامه اقتصاد ایران شبکه پنج بود در توضیح وظایف و کارکرد های بورس کالای ایران اظهار داشت :محصولات تولیدی شرکت های پتروشیمی به دلیل اینکه از ثروت کل جامعه تولید می شوند طبعا باید توسط بازار شفاف و بر اساس مکانیزم عرضه …

دکتر حامد سلطانی نژاد که به همراه موسی الرضا ثروتی شب گذشته میهمان برنامه اقتصاد ایران شبکه پنج بود در توضیح وظایف و کارکرد های بورس کالای ایران اظهار داشت :محصولات تولیدی شرکت های پتروشیمی به دلیل اینکه از ثروت کل جامعه تولید می شوند طبعا باید توسط بازار شفاف و بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا معامله شوند، این موضوع باعث جلوگیری از ایجاد رانت و فساد در بازار این محصولات خواهد شد .

وی با ذکر این نکته که بورس از نظر قانون گذار جایگزین سیستم نظارتی برای سازمانهای ناظر ذیربط شده است اظهار داشت : بورس کالا با فراهم آوردن زیرساخت ها تلاش می کند کل عرضه یک محصول در مقابل کل تقاضای قرار گیرد و این اتفاق در نهایت نیازمند یک مدیریت دارد تا تبدیل به یک کارکرد که همان کشف قیمت است بشود.

سلطانی نژاد یکی دیگر از کارکرد های بورس کالا را تامین مالی ذکر کرد و گفت : از این شرکت انتظار می رود برای تولید کننده فعال تامین مالی صورت گیرد که این کارکرد هم اکنون در بورس کالا تحت عنوان سلف و به شکل پیشرفته تر سلف موازی در حال انجام است .

مدیر عامل بورس کالای ایران در خصوص تاثیرلغو تحریم ها بر فعالیت بورس کالا گفت : پس از اجرای برجام و لغو تحریم ها بورس کالا می تواند در بازار های مالی بین المللی ایفای نقش نماید .در واقع بورس ها زمانی می توانند نقش اساس خود را در اقتصاد ایفا کنند که از منابع مالی ارزان قیمتی که در دنیا وجود دارد برای کارکرد تامین منابع مالی استفاده نمایند .

وی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به مجری برنامه که چرا مدتی است بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا مطرح می شود در حالی که در این بازار هم شفافیت هست و هم نوعی ضمانت برای خریدار و فروشنده اظهار داشت :عبور من به عنوان یک راننده از خطوط ویژه اتوبوسرانی تنها برای شخص من منفعت دارد و قطعا نفعی برای سایر افراد جامعه ندارد این مثال در خصوص عرضه محصولات پتروشیمی در بورس هم مصداق دارد .خروج این محصولات از بورس برای اقتصاد کشور و در نهایت عموم جامعه منفعت ندارد .

سلطانی نژاد افزود: بورس کالا همه عرضه کنندگان را وادار می کند تضامین لازم در خصوص فروش کالای خود را بسپارند و در یک ساعت خاص معاملاتی این خرید و فروش را انجام دهند به همین دلیل کشف قیمت عادلانه انجام می شود .

وی در پاسخ به این سئوال که آیا امکان عرضه خوراک پتروشیمی ها در بورس کالا وجود دارد اظهار داشت : در بازارهای رسمی بورس کال محصولاتی که ذاتا کالای بورسی هستند  و قیمت آنها در زندگی مردم اثرگذار است عرضه می شوند در کنار این بازار ها بازار های فرعی وجود دارند که هرکدام از کالاهایی که خاصیت محصولات اصلی را ندارند می تواند در این بازار عرضه شوند و حداقل از خاصیت شفافیت و کشف قیمت برخوردار شوند.

مدیر عامل بورس کالای ایران در خصوص راه اندازی بورس ارز نیز اظهار داشت : مقدمات راه اندازی بورس ارز از قبیل امکانات سخت افزاری  و نرم افزاری فراهم شده است و با طرح آن در شورای عالی بورس قصد داریم در مرحله نخست در بازار آتی ارز وارد شویم .

وی از آمادگی بورس کالای ایران برای راه اندازی بورس ارز در کوتاه ترین زمان خبرداد و گفت : این امادگی از همه نظر وجود دارد تا هفته آینده این بازار راه اندازی شود اما در حال حاضر در انتظار مجوز های لازم از مقامات مسئول هستیم .

۱۳۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا