همدستی آئودی با فولکس‌ واگن

هفته گذشته فاش شد شرکت فولکس‌واگن که مالک اکثریت سهام آئودی است، نرم‌افزاری را برای دستکاری نتایج آزمایش انتشار گازهای آلاینده روی حدود ۱۱ میلیون خودروی دیزلی نصب کرده است. یورگن د گراو، سخنگوی آئودی، اعلام کرد مدل‌های آئودی هم جزو این ۱۱ میلیون خودرو هستند و احتمالا برای تعمیر فراخوان می‌شوند. بیش از ۲ …

هفته گذشته فاش شد شرکت فولکس‌واگن که مالک اکثریت سهام آئودی است، نرم‌افزاری را برای دستکاری نتایج آزمایش انتشار گازهای آلاینده روی حدود ۱۱ میلیون خودروی دیزلی نصب کرده است.

یورگن د گراو، سخنگوی آئودی، اعلام کرد مدل‌های آئودی هم جزو این ۱۱ میلیون خودرو هستند و احتمالا برای تعمیر فراخوان می‌شوند. بیش از ۲ میلیون از این خودروهای آئودی در اروپا و حدود ۱۳ هزار دستگاه در ایالات متحده و کانادا فروخته شده‌اند. به گفته سخنگوی آئودی هیچ‌یک از این خودروها در چین و ژاپن فروخته نشده‌اند. مدل‌هایی که این نرم‌افزار روی آنها نصب شده است عبارتند از: ای۱، ای۳، ای۴، ای۵، ای۶، تی‌تی، کیو۳ و کیو۵. این در شرایطی است که دیروز، سه‌شنبه، وزیر اقتصاد مجارستان در گفت و گو با تلویزیون این کشور گفت حدود ۲ میلیون از ۱۱ میلیون موتور دیزلی درگیر در رسوایی تقلب فولکس‌واگن در کارخانه آئودی در غرب مجارستان تولید شده‌اند.

به گزارش رویترز، میهای وارگا، وزیر اقتصاد مجارستان گفت دولت مجارستان در حال گفت‌وگو با شرکت‌های آئودی و مرسدس بنز است تا تاثیر احتمالی این رسوایی را بر اقتصاد این کشور ارزیابی کند. او اضافه کرد: «اطمینان دارم این مساله تولید خودروی مجارستان و صنعت خودروی بومی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما امیدوارم این تاثیر کمتر از آن چیزی باشد که ابعاد این فاجعه نشان می‌دهد.»

وزیر اقتصاد مجارستان پیش‌تر گفته بود درصورت کاهش فروش خودرو در اروپا به دلیل این رسوایی، اقتصاد مجارستان ۳/ ۰ تا ۶/ ۰ درصد از رشد خود را از دست می‌دهد. او در مصاحبه با تلویزیون مجارستان گفت تا این لحظه برنامه‌ای برای ممنوع کردن فروش خودروهای فولکس‌واگن نداریم. کارخانه آئودی در مجارستان یک تامین‌کننده اصلی برای گروه خودروسازی فولکس‌واگن به شمار می‌رود.

سال گذشته این کارخانه ۹۷/ ۱ میلیون موتور و ۱۳۵ هزار و ۲۳۲ دستگاه خودرو تولید کرد. کارخانه شرکت مرسدس بنز نیز در مرکز مجارستان واقع است و ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار خودرو را دارد. این خودروساز اعلام کرده میزان انتشار گازهای آلاینده را دستکاری نکرده است. این در شرایطی است که دادستانی آلمان روز دوشنبه اعلام کرد تحقیقاتی را درباره مارتین وینترکورن، مدیرعامل سابق فولکس‌واگن آغاز کرده است.

دفتر دادستانی آلمان اعلام کرد در مورد«ادعای تقلب در فروش خودروهایی که میزان انتشار گازهای آلاینده آنها دستکاری شده است» از وینترکورن تحقیقات به عمل خواهد آورد. وینترکورن درپی رسوایی شرکت فولکس ‌ استعفای خودرا اعلام و گفت که هیچ‌گونه اشتباهی از طرف او صورت نگرفته، اما به دلیل حفظ منافع شرکت تصمیم به استعفا گرفته است.

دکمه بازگشت به بالا