حرکت به‌سمت شهر الکترونیک به‌کندی صورت می‌گیرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، مهندس “سمیعی”، در نشستی با عنوان “آمادگی الکترونیکی شهروندان شهر مشهد در راستای ایجاد شهر الکترونیک” با بیان این که شهر مشهد به سوی یکپارچگی شهری در حرکت است، افزود: حرکت به سمت شهر الکترونیک به کندی صورت می‌گیرد که این امر به دلایل زیادی از جمله …

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، مهندس “سمیعی”، در نشستی با عنوان “آمادگی الکترونیکی شهروندان شهر مشهد در راستای ایجاد شهر الکترونیک” با بیان این که شهر مشهد به سوی یکپارچگی شهری در حرکت است، افزود: حرکت به سمت شهر الکترونیک به کندی صورت می‌گیرد که این امر به دلایل زیادی از جمله سیاسی، اجتماعی و مالی است.

وی گفت: خدمات الکترونیک باید باعث بهبود کیفیت زندگی شهروندان شود.

وی با بیان این که در شهر الکترونیک بعد زمانی و مکانی معنایی ندارد، افزود: خدمات در چنین شهرهایی با سرعت بالایی به شهروندان ارائه می‌شود.

سمیعی با تاکید بر لزوم آموزش شهروندان در زمینه استفاده از خدمات الکترونیک، تصریح کرد: یک بخش از خدمات الکترونیک مربوط به زیرساخت‌های شهری است که در این زمینه کارهای لازم صورت گرفته است.

وی با اشاره به نیاز مشهد به ۱۷۰ فیبر نوری، گفت: برای تامین قسمتی از آن از فیبر‌های زیرساخت‌ مخابرات استفاده می‌کنیم و بخش دیگر را خود تامین می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در راستای یکپارچه‌سازی حوزه‌های شهرداری این بخش به حوزه‌های مختلف تقسیم‌ شده است و در این راستا خدمات شناسایی شده را الکترونیک می‌کنیم و به این صورت افراد می‌توانند به صورت الکترونیکی پروانه‌ کسب بگیرند، قبوض خود را پرداخت کنند و به سوابق ملک خود دسترسی پیدا کنند.

سمیعی، سیستم هوشمند حمل و نقل را یکی از مهم‌ترین گام‌های شهرداری به سمت تحقق شهر الکترونیک خواند و گفت: طبق این طرح که ظرف ۶ ماه آینده اجرایی خواهد شد مردم به صورت کارتی می‌توانند کرایه‌ اتوبوس،‌ تاکسی، هزینه‌ استخر، سینما و مترو را پرداخت کنند.

حسین خطیب‌زاده، معاون شهردار منطقه ۱۱ مشهد نیز گفت: یک جامعه آماده از لحاظ الکترونیکی دارای سرعت بالای دسترسی به شبکه در یک بازار رقابتی در امور روزانه است.

وی ادامه داد: در چنین جامعه‌ای امنیت و حریم خصوصی افراد تامین است و سیاست‌های دولتی حامی استفاده از شبکه‌های رایانه‌ای است.

وی افزود: بدون داشتن حساب الکترونیکی بحث شهروند الکترونیکی بی‌معناست.

وی جلب اعتماد افراد را از عوامل فرهنگی موثر در تحقق شهروند الکترونیک دانست و گفت: فاکتورهای اجتماعی مانند سطح سواد و تحصیلات پایه نیز در این زمینه تاثیر زیادی دارند.

محمدعلی چمی‌گو، مدیر اجتماعی شهرداری مشهد نیز گفت: علاوه بر زیرساخت‌ها ما باید آگاهی‌رسانی را نیز در نظر آوریم.

وی اطلاع‌رسانی نامناسب را اصلی‌ترین علت عدم استفاده مردم از شهر الکترونیک دانست و گفت: دوره‌های آموزشی از سال ۸۶ شروع شده اما این روند کاری بیهوده است زیرا امکاناتی که بخواهیم استفاده کنیم وجود ندارد.

همچنین محمدرضا کاظمی، کارشناس مسوول فناوری اطلاعات و آمار آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر در جامعه بخواهیم حرکتی داشته باشیم باید همه از جایگاهی به نام کلاس و درس و کودکانی که به این فضا وارد می‌شوند، شروع کنیم.

وی با بیان اینکه آموزش شهروند الکترونیک از کودکان بسیار مفیدتر و موثرتر است، افزود: با این حرکت می‌توانیم اصول شهر الکترونیک را در کودکان نهادینه کنیم و این افراد در سطح بالاتر نیز بهتر می‌توانند عمل کنند.
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا