آسوشیتدپرس: برجام توافق انجام شده است

مهلت ۶۰ روزه کنگره آمریکا برای بررسی برنامه جامع اقدام مشترک پایان یافته و وزارت امور خارجه این کشور نیز اعلام کرده است این توافق اجرا خواهد شد اما کنگره قصد دارد به این بهانه که این یک توافق بی سرانجام است کار بر روی قانونی را آغاز کند که منجر به اعمال دوباره تحریم‌ها …

مهلت ۶۰ روزه کنگره آمریکا برای بررسی برنامه جامع اقدام مشترک پایان یافته و وزارت امور خارجه این کشور نیز اعلام کرده است این توافق اجرا خواهد شد اما کنگره قصد دارد به این بهانه که این یک توافق بی سرانجام است کار بر روی قانونی را آغاز کند که منجر به اعمال دوباره تحریم‌ها می‌شود.

سناتور باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنا به تازگی در حال برگزاری یک سری جلسات استماع در خصوص نقش و استراتژی آمریکا در خاورمیانه است تا تاثیرات این توافق را مورد بررسی قرار دهد.

کورکر در این‌باره گفت: این کار مدتی زمان می‌برد چون مساله‌ی مهمی است.

در روزهای گذشته جمهوری‌خواهان که به شدت برای ممانعت از اجرای این توافق تلاش می‌کردند در برابر دموکرات‌های سنا شکست خوردند. سناتورهای دموکرات روز پنج‌شنبه برای سومین‌بار مانع از رای‌گیری سنا درباره قطعنامه و توافق هسته‌ای شدند. وزارت امور خارجه آمریکا نیز سپس اعلام کرد باراک اوباما روز ۱۸ اکتبر دستور ابطال تحریم‌های ایران را صادر خواهد کرد اگرچه این امر تا زمانی که تهران تعهدات اصلی‌اش طبق برجام را انجام ندهد اجرایی نخواهد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، پس از آن‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطمینان یابد ایران اقدامات مرتبط هسته‌ای خود را اجرایی کرده است، تحریم‌های آمریکا، سازمان ملل و اروپا علیه ایران در حوزه انرژی، مالی، کشتیرانی و دیگر بخش‌ها رفع خواهد شد.

مارک دوبوویتز، یک کارشناس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها معتقد است که روز اجرای توافق تا چندین ماه آینده سر نخواهد رسید چون انجام این اقدامات زمان‌بر است.

براساس این گزارش، مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا علاوه بر این خواهان تقویت نظارت بر پایبندی و یا تمدید قانون تحریم ایران هستند که در سال ۲۰۱۶ به پایان می‌رسد. آن‌ها می‌گویند که تمدید این قانون بازگرداندن تحریم‌ها در صورت پایبند نبودن ایران به تعهداتش را میسر می‌کند.

با این حال، توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ یک توافق انجام شده است که به تایید شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده است. این امر لغو تحریم‌ها را تضمین می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا