جزئیات قرارداد ایجاد درگاه بین‌المللی بوشهر با کابل‌کشی دور خلیج‌فارس

احمد پورنگ‌ نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، در خصوص قرارداد جدید شرکت زیر ساخت برای ایجاد درگاه در بوشهر اظهار داشت: با توجه به اینکه شرکت طرف قرارداد باید به دور خلیج فارس کابل‌کشی انجام دهد، در نهایت زمان راه‌اندازی و بهره‌برداری از درگاه بندر گناوه در ماه may 2011 ( …

احمد پورنگ‌ نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، در خصوص قرارداد جدید شرکت زیر ساخت برای ایجاد درگاه در بوشهر اظهار داشت: با توجه به اینکه شرکت طرف قرارداد باید به دور خلیج فارس کابل‌کشی انجام دهد، در نهایت زمان راه‌اندازی و بهره‌برداری از درگاه بندر گناوه در ماه may 2011 ( اواخر خرداد سال ۹۰) خواهد بود.
وی در خصوص شرایط قرارداد توضیح داد: براساس این قرارداد، ایران برای LANDING POINT (درگاه بین‌المللی) مبلغی پرداخت نمی‌کند و در قرارداد نیز قید شده که زیرساخت ماهانه مبلغی را برای هزینه نگهداری LANDING POINT دریافت می‌کند.
وی ادامه داد: در آینده نیز اگر از این شرکت ظرفیت خریداری کنیم که طبیعتاً خواهیم خرید بسته به ظرفیت خریداری شده پول پرداخت می‌کنیم.
وی افزود: با توجه به اهمیتی که ایران برای شرکت GBI دارد، سیاست این شرکت در قبال ایران به این صورت بوده‌ که ابتدا پروژه را اجرا و سپس ظرفیت بفروشد و در خصوص نحوه قرارداد این شرکت تا دیگر کشورها اطلاعی ندارم.
پوررنگ نیا در پاسخ به این سؤال که آیا براساس قرارداد ایران مجاز به اضافه کردن تعداد درگاه‌ها در این قرارداد است، گفت: طبق قرارداد یک LANDING POINT ایجاد خواهد شد و اگر LANDING POINT دیگری بخواهیم باید هزینه آن را بپردازیم.
وی در خصوص اینکه آیا احتمالاً برنامه‌ای برای اضافه کردن درگاهی پیش‌بینی شده یا خیر، گفت: این پروژه در چندین نقطه خلیج فارس LANDING POINT دارد و برای مثال در جایی LANDING POINT دارد که فالکون نیز LANDING POINT دارد.
پورنگ نیا ادامه داد: احتمالا کاری که خواهیم کرد این است که با استفاده از LANDING POINT بوشهر هر ظرفیتی که می‌خواهیم از شرکت GBI می‌گیریم و اگر یک روز این ظرفیت قطع شد به جای اینکه پول بدهیم و یک LANDING POINT جدید در پروژه با شرکت GBI ایجاد کنیم، به جای دیگری که در فالکون LANDING POINT داریم وصل می‌شویم و ظرفیت را از فالکون تأمین می‌کنیم وبه این صورت هزینه ایجاد یک درگاه جدید را متقبل نمی‌شویم.
وی ادامه داد: در حال حاضر تصمیم این است، اما شاید در آینده زیرساخت به این نتیجه برسد که بهتر است یک LANDING POINT دیگر نیز داشته باشد.
معاون نگهداری و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیر ساخت افزود: در عین حال با توجه به هزینه‌ای که ایجاد یک LANDING POINT جدید دارد ممکن است بخواهیم این هزینه را در پروژه‌ دیگری صرف کنیم و برای مثال در مسیر جاسک – فجیره یا مسیر عمان – چابهار یک کابل کشی دیگر انجام دهیم.
پوررنگ نیا در خصوص تعداد STM1 هایی که احتمالا قرار است پس از راه‌اندازی درگاه، خریداری شود، گفت: در خصوص STM1 با شرکت GBI قراردادی بسته نشده و پس از بهره‌برداری از درگاه به تعداد ظرفیتی که خریداری می‌کنیم پول پرداخت می‌کنیم.
وی خاطر نشان کرد: البته ظرفیت این شرکت بسیار بالا است و هر چه ظرفیت بخواهیم می‌توانیم از این شرکت تامین کنیم.
معاون نگهداری و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیر ساخت تأکید کرد: از مزایای چنین پروژ‌ه‌هائی برای کشور درآمد حاصل از ترانزیتی است که از این طریق انجام می‌شود و کشورهای شمالی و نیز حوزه خلیج فارس برای اتصال به یکدیگر از طریق ایران متصل می‌شوند و ایران نیز هزینه این ترانزیت را می‌گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات متعدد در خصوص تهیه گران‌تر از عرف پهنای باند توسط زیر ساخت و اظهارات اخیر مسئولان این شرکت در زمینه وجود پیشنهاد ارزان‌تر، آیا قرارداد بوشهر از دسته پیشنهادهای ارزان قیمت‌تر است، گفت: ظرفیتی که در این قرارداد خریداری می‌شود به طور قطع از قیمت‌هایی است که در حال حاضر برای اجاره STM1ها می‌پردازیم ارزان‌تر است.
به گزارش فارس، محمد باقر ظهوری‌فر، مدیرعامل پیشین شرکت ارتباطات زیرساخت قیمت هر STM1 را ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای هر ماه عنوان کرده بود.
بنابراین گزارش، اخیرا شرکت ارتباطات زیرساخت تفاهم‌نامه‌ای باشرکت GBI برای یک ایجاد یک در گاه بین المللی در بوشهر امضا کرده است که این درگاه قرار است با اتصال به یک حلقه کابل دریایی بین المللی، پس از عبور از کشورهای بحرین، عراق، امارات، عمان، قطر و عربستان، از سمت شرق به هند و از سمت غرب به اروپا متصل می شود.
بنابراین گزارش، این کابل دریایی به شبکه های بین المللی SMW3 ، فلگ ، SMW4 متصل است.
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا