همه آنچه باید درباره همسر ایرانی بلاتر بدانید

محمد آقايي فرد اينها اتهامات یک سیاستمدار زندانی در شرق اروپا نیست. سپ بلاتر در سال‌های اخیر، از پیرمرد نسبتاً کم‌حاشیه رأس فیفا تبدیل به یک چهره پر سروصدای رسانه‌ای شده است. چهره‌ای که نشان داده مشکلی با حاشیه‌ها ندارد و از آن‌ فرار نمی‌کند. فساد گسترده فیفا، باعث شد رسانه‌ها روی زندگی شخصی‌اين پیرمرد …

محمد آقايي فرد
اينها اتهامات یک سیاستمدار زندانی در شرق اروپا نیست. سپ بلاتر در سال‌های اخیر، از پیرمرد نسبتاً کم‌حاشیه رأس فیفا تبدیل به یک چهره پر سروصدای رسانه‌ای شده است. چهره‌ای که نشان داده مشکلی با حاشیه‌ها ندارد و از آن‌ فرار نمی‌کند. فساد گسترده فیفا، باعث شد رسانه‌ها روی زندگی شخصی‌اين پیرمرد ۷۹ ساله هم بیشتر زوم کنند و زوایای بیشتری از شخصیت عجیب او به دنیا معرفی شود. رابطه بلاتر با لیندا باراس، همسر جدیدش که ملیتی‌ايرانی دارد خوراک خوبی برای رسانه‌های مخالف بلاتر بود. رابطه‌ای پیچیده که زیاد با عرف سوئیس هم سازگاری ندارد. فقط ۲۴ ساعت بعد از یورش اف ‌بی ‌آی به هتل محل اقامت اعضای فیفا و دستگیری چند نفر از نزدیک‌ترین همکاران بلاتر، رئیس فیفا خیلی خونسرد با زنی که حداقل سه دهه از او کوچک‌تر بود و قد بلندتری هم داشت، در پنجمین کنگره فیفا شرکت کرد. رابطه بلاتر و لیندا حالا علنی‌تر از گذشته شده است. در دو سال گذشته، لیندا از همراهی در جت‌های شخصی گرفته تا مراسم شام و هتل‌های پرزرق و برق بلاتر را همراهی کرده و یکی از همراهان رئیس فیفا در زندگی لوکس اما همراه با خساست او بوده است.
آشنایی بلاتر و لیندا
بلاتر و لیندا، فوریه ۲۰۰۸ در یک مراسم خیریه با هم آشنا شدند. بلاتر که به تازگی از یک رابطه خلاص شده بود به عنوان مهمان افتخاری در مراسم سالانه بنیاد خیریه «شب برفی» حضور پیدا کرد. بنیادی که باراس ریاست آن را بر‌عهده داشت. لیندا در ملاقات آن شب، تأثیر خوبی روی بلاتر گذاشت و آنها ساعات خوبی را در آن مراسم گذراندند. در آن زمان، لیندا هنوز همسر کریستین بود. کریستین یکی از اعضای بانفوذ در سوئیس و صاحب بسیاری از املاک و مستغلات خاندانش به‌شمار می‌آمد. او با شراکت پدرش گاستون، کسب و کار موفقی دارد. گاستون به دلیل نقش کلیدی‌اش در سوئیس و ساخت زمین‌های ورزشی گلف، به نام «آقای گلف» مشهور است. برادر او، فرانسوا، یک دیپلمات مشهور به حساب می‌آید و پس از یک تور در نیویورک، به تازگی برای دومین‌بار به عنوان سفیر سوئیس در لبنان برگزیده شده است. پس از‌اينکه ازدواج کریستین و لیندا از هم پاشید، دوستی او با بلاتر جدی و جدی‌تر شد، موضوعی که اوایل به نظر می‌رسید کریستین با آن مشکلی نداشته باشد. گاستون، پدر او درباره‌اين موقعیت یک‌بار در سال گذشته صحبت کرد و گفت: «لیندا کاری را انجام می‌دهد که دلش می‌خواهد». کاترین، مادر لیندا هم علاقه‌ای به اظهار‌نظر درباره جدایی دخترش از کریستین و رابطه او با بلاتر ندارد.
لیندای‌ايرانی، بلاتر سوئیسی
لیندا یکی از سه دختر یک بازرگان موفق ارمنی به نام «هاگوپ گابریلیان» است که در‌ايران به دنیا آمده. آنها سال‌های میانه دهه ۱۹۷۰‌ايران را به مقصد ژنو ترک کردند. پدر لیندا سال ۲۰۰۵ از دنیا رفت و در مراسم خاکسپاری‌اش، به دلیل سخاوتمندی‌اش در کمک به کلیساها و جامعه‌های ارمنی ستوده شد. اما در سوی دیگر، بلاتر که در سال ۱۹۳۶ به دنیا آمده، یکی از چهار فرزند یک خانواده فقیر سوئیسی است که کارشان میوه‌فروشی بود. او در دوران تحصیل، شاگرد ممتازی به‌شمار می‌آمد و تحصیلات دانشگاهی را در لوزان گذراند. بلاتر در دهه شصت به عنوان یک کلنل، دوران خدمت را سپری کرد و سه هزار سرباز را در اختیار داشت. جایی که بسیاری باور دارند ذات بی‌رحم شخصیت او را شکل داد و سرانجام او را به بالاترین جایگاه در هرم فیفا رساند. نویسنده کتاب زندگینامه او با نام «سپ: پادشاه دنیای فوتبال»، برونو افنترانگر می‌گوید: «اگر او تنها یک نکته در ارتش یاد گرفته باشد،‌اين است که همیشه گوش به زنگ باشد، بیست و چهار ساعت شبانه‌روز حواسش را جمع کند و همواره مراقب همه چیز بماند.»
پنج نکته کوتاه درباره لیندا و بلاتر
به‌رغم همه اتهام‌ها علیه فیفا، بلاتر و باراس با لبخند در کنگره فیفا شرکت کردند. در جایی که انتظار می‌رفت بلاتر عنوانش را در‌اين سازمان قدرتمند باز هم حفظ کند.‌اين موضوع، بر خلاف دستگیری‌های اخیر چند تن از نزدیک‌ترین همکاران او به اتهام فساد بود. به نظر نمی‌رسید بلاتر به‌اين رخداد اهمیتی بدهد و او در کنار همسر جدید و بلندقامت‌ترش، با اعتمادبه‌نفس راه می‌رفت. هر دو نفر اهل سوئیس هستند.
خواهرزاده بلاتر آنها را به یکدیگر معرفی کرد. یکی از رسانه‌های عامه‌پسند سوئیس به نام بلیک گزارش داده که بلاتر در رویدادی خیریه در سال ۲۰۰۸ که باراس آن را ترتیب داده بود، شرکت کرد. برادر شوهر باراس، فرانسوا‌اين بنیاد را تأسیس کرده است. لیندا تا سال ۲۰۱۴ ریاست‌اين بنیاد را بر‌عهده داشت. باراس، دوست خواهر‌‌زاده بلاتر است.
هنگامي‌که اخبار رابطه لیندا و بلاتر منتشر شد، شوهر او، همچنان به فکر حفظ زندگی زناشویی‌شان بود. کریستین در سال ۲۰۱۴ به بلیک گفته بود: «من در‌اين باره اطلاعی ندارم و هنوز لیندا را به عنوان همسرم می‌دانم». کریستین یک میلیونر و در زمینه املاک در حال فعالیت است. او و لیندا دو دختر دارند. بعد از مدتی، او در گفت‌وگو با رسانه‌های انگلیسی، لیندا را «یک همسر و مادر کامل برای دخترانش» توصیف کرد. لیندا در توییتر طرفداران زیادی پیدا کرده است. درست پس از انتشار تصاویر او و بلاتر در مراسم توپ طلای سال گذشته، حساب کاربری لیندا در توییتر توجه بسیاری از کاربران‌اين شبکه اجتماعی را به خود جلب کرد.
بلاتر پیش‌تر سه بار ازدواج کرده است. او از ازدواج نخست با لیلیان باینر، تنها یک بچه دارد. ازدواج دوم او با کیسر باربارا، دختر دبیر کل سابق فیفا بود که تا زمان درگذشت تراژیک او در سال ۱۹۹۹ دوام آورد. آخرین بار هم با گرازیلا بیانکا ازدواج کرد که در سال ۲۰۰۲ از او جدا شد.
سفر به‌ايران؟
علیرضا اسدی مي‌گوید: من اردیبهشت امسال در اجلاس بحرین و انتخابات‌اي اف سی بود که آقای بلاتر و همسرش را دیدم.‌ايشان فارسی صحبت مي‌کرد. هم خودش و هم خواهرش. همسر خواهرشان هم یک پزشک بودند. البته به گمانم آقای کفاشیان بیشتر با آنها حرف زدند. به هر حال وقتی پای منابع ملی در میان است، باید از همه ابزارها استفاده کنیم تا سود ملی مان بیشتر شود.‌اين فرصت که یک فارسی زبان با رئیس فیفاست، مي‌تواند برای رسیدن به زبان مشترک و همدلی بیشتر و استفاده بهتر از شرایط به ما کمک کند. خب ما در انتخابات قبلی فیفا با انتخاب درست مان، استفاده خوبی هم بردیم ولی حالا شرایط عوض شده و باید به فکر‌اين باشیم که برای سهم‌ايران از آینده فیفا، برنامه ریزی کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا