شبكه ملي اطلاعات پيش‌نياز اينترنت پاك

به گزرش خبرنگار موبنا،۱۷ اسفند‌ماه سال ۹۰ بود كه رهبر فرزانه انقلاب حكم تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي را به رياست رئيس‌جمهور صادر و اعضاي حقيقي و حقوقي اين شورا را تعيين كردند. در اين حكم با عنايت به ‌گسترش فزاينده‌ فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي و آثار چشمگير آن در ابعاد زندگي فردي و اجتماعي …

به گزرش خبرنگار موبنا،۱۷ اسفند‌ماه سال ۹۰ بود كه رهبر فرزانه انقلاب حكم تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي را به رياست رئيس‌جمهور صادر و اعضاي حقيقي و حقوقي اين شورا را تعيين كردند.
در اين حكم با عنايت به ‌گسترش فزاينده‌ فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي و آثار چشمگير آن در ابعاد زندگي فردي و اجتماعي بر لزوم سرمايه‌گذاري وسيع و هدفمند در جهت بهره‌گيري حداكثري از فرصت‌هاي ناشي از آن براي پيشرفت همه‌جانبه كشور و ارائه خدمات گسترده و مفيد به اقشار گوناگون مردم تأكيد شده بود.
بر اين اساس با عنايت به ضرورت برنامه‌ريزي و هماهنگي مستمر به منظور صيانت از آسيب‌هاي ناشي از فضاي مجازي، ‌شوراي عالي فضاي مجازي به عنوان نقطه‌ كانوني و متمركز براي سياستگذاري، تصميم‌گيري و هماهنگي در فضاي مجازي كشور معرفي شده و دستور تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي با اختيارات كافي به رئيس‌جمهور از سوي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي صادر شد. مطابق اين حكم، تمامي مصوبات اين شورا همانند قانون معتبر بوده و بايد اجرايي شود.
با وجود اين با سپري شدن بيش از سه سال از تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي و به رغم تأكيد رهبر انقلاب بر اهميت و تأثير‌گذاري اين فضا همچنين به رغم جايگاه فراقوه‌اي اين شورا، ‌انفعال مسئولان امر و همچنين موازي‌كاري‌ها در اين حوزه موجب شده است در دستيابي به اهداف پيش بيني شده موفق نباشيم.
شبكه ملي اطلاعات تكليف برنامه پنجم بود!
رهبر معظم انقلاب بر اهتمام ويژه به سالم‌سازي و حفظ امنيت همه‌جانبه فضاي مجازي كشور و نيز حفظ حريم خصوصي آحاد جامعه و مقابله مؤثر با نفوذ و دست‌اندازي بيگانگان در اين عرصه تأكيد داشتند. به باور دكتر سيد‌حسن نجفي‌سولاري، مشاور دبير شوراي عالي فضاي مجازي، يكي از ضروريات ايجاد فضاي مجازي پاك، شبكه ملي اطلاعات است. وي در گفت‌وگو با «جوان» مي‌گويد: در همه جاي دنيا شبكه ملي اطلاعات دارند.
در كشورهاي غربي هم شبكه ملي اطلاعات وجود دارد. بنا به تأكيد وي اگر ما شبكه ملي اطلاعات داشته باشيم ديگر نگران نيستيم اطلاعاتي كه در مكاتبه‌اي دوستانه رد و بدل شده، مورد جاسوسي قرار بگيرد، چون محتوا در اختيار خودمان است و بيگانه‌اي به آن دسترسي پيدا نمي‌كند.
شبكه ملي اطلاعات به رغم آنكه تكليف قانون برنامه پنجم توسعه است، درگير و دار امروز و فردا‌ كردن‌هاي مسئولان هنوز راه‌اندازي نشده است.
در ۱۰ دستور‌العمل تازه رهبري در حكم انتصاب اعضاي تازه شوراي عالي فضاي مجازي يك بار ديگر بر تسريع در راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات پس از تصويب طرح آن در شوراي عالي و نظارت مستمر و مؤثر مركز ملي بر مراحل راه‌اندازي و بهره‌برداري از آن تأكيد شده است؛ تأكيدي كه وزير ارتباطات در واكنش به آن مي‌گويد: راه‌اندازي اين شبكه اولويت دولت يازدهم بوده و سرمايه‌گذاري زيادي در آن انجام شده و اين پروژه ۱۰ ساله را با جديت دنبال مي‌كنيم. در دوره جديد فعاليت شوراي عالي فضاي مجازي بستر خوبي فراهم شده كه با تعامل بين دستگاه‌ها و دبيرخانه شورا كارهاي بزرگي انجام دهيم و تحول بسيار بزرگي در راه است.
بيش از ۶ ماه بدون جلسه
خروج از حالت انفعال در عرصه فضاي مجازي و حضور فعال و تأثيرگذار و توليد محتواي اسلامي متقن و جذاب يكي از كليدي‌ترين نكاتي است كه رهبر معظم انقلاب در ديدار اعضاي تازه نفس شوراي عالي فضاي مجازي بر آن تأكيد كردند. بنا به تأكيد ايشان لازمه‌ حضور فعال و تأثيرگذار در فضاي مجازي، «تمركز در تصميم‌گيري»، «جديت در اجرا بدون از دست دادن زمان»، «هماهنگي ميان دستگاه‌ها» و «پرهيز از موازي‌كاري و تعارض» است. اين در حالي است كه طي سه سال فعاليت شوراي عالي و مركز ملي فضاي مجازي دستاورد چنداني را شاهد نبوده‌ايم و به رغم آنكه مطابق قانون بايد هر سه هفته يك بار اين شورا به رياست رئيس‌جمهور تشكيل جلسه دهد، جلسات اين شورا بي‌توجه به اهميت جايگاه و مصوبات شوراي عالي فضاي مجازي منظم نبوده است. اين روندي است كه هم در دولت دهم و هم در دولت يازدهم طي شده است و به گفته رضا تقي‌پور، عضو حقيقي شوراي عالي فضاي مجازي بيش از شش ماه است كه جلسات شوراي عالي فضاي مجازي تشكيل نشده است.
وزير ارتباطات اما پس از انتصاب اعضاي جديد شوراي عالي فضاي مجازي و مشخص شدن مأموريت‌هاي اين شورا درباره چرايي بي‌نظمي در تشكيل جلسات شوراي عالي فضاي مجازي توضيح مي‌دهد: در دوره جديد ان‌شاءالله برگزاري جلسات منظم مي‌شود علت اينكه جلسات با تأخير برگزار مي‌شد اين بود كه دستور كار پخته و منظمي وجود نداشت و وقت سران قوا بسيار ارزش دارد اما با چارچوبي كه اكنون روشن شده اميد مي‌رود در آينده شاهد تعامل بين دستگاه‌ها و مركز ملي فضاي مجازي باشيم و مركز ملي فضاي مجازي كانوني براي تصميم‌گيري، سياستگذاري و نظارت در برنامه‌هاي كلان باشد.
محمود واعظي در پاسخ به اينكه دبير شوراي عالي فضاي مجازي بارها نبود دستور جلسات براي برگزاري جلسه شورا را رد كرده و مي‌گويد دستور كارهاي بسياري در نوبت برگزاري جلسه و تصويب قرار دارند، اينگونه اظهار مي‌كند: دبيرخانه دستور جلسات را براي رئيس شورا مي‌فرستد و رئيس شورا بررسي مي‌كند كه آيا دستور جلسات پخته است يا خير.
حالا در دور جديد فعاليت شوراي عالي فضاي مجازي با عنايت به اهميت اين فضا و تأثير شگرف آن در جامعه همچنين فرمان روشنگرانه رهبر انقلاب بايد ديد چه تغييري در روند ايجاد شبكه ملي اطلاعات، ‌نظارت و توليد محتوا و ارتقاي جايگاه ايران به قدرت‌هاي تأثير‌گذار در فضاي مجازي حاصل خواهد شد و آيا انفعال در اين حوزه با ضريب نفوذي به گستردگي بيش از ۶۰ درصد اعضاي جامعه، جاي خود را به تدبير و حركت فعال خواهد داد.
منبع : روزنامه جوان
۱۲۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا