حماس: روابط ما با ايران همچنان ادامه دارد

مشعل در پاسخ به سوال العربي‌الجديد درباره چگونگي روابط کنوني حماس با تهران گفت: «ما روابطي تاريخ با ايران داريم و اين روابط همچنان ادامه دارد؛ در سال‌هاي اخير تحت تاثير اختلافات با موضوع سوريه قرار گرفت اما ما خواستار روابط خوب با تمام کشورهاي عربي و اسلامي در راستاي حمايت از مسأله فسلطين هستيم. …

مشعل در پاسخ به سوال العربي‌الجديد درباره چگونگي روابط کنوني حماس با تهران گفت: «ما روابطي تاريخ با ايران داريم و اين روابط همچنان ادامه دارد؛ در سال‌هاي اخير تحت تاثير اختلافات با موضوع سوريه قرار گرفت اما ما خواستار روابط خوب با تمام کشورهاي عربي و اسلامي در راستاي حمايت از مسأله فسلطين هستيم.

از همه مي‌خواهيم که روابطشان را بر اساس اين نزاع تنظيم نکنند، درگيري، منافع آميخته با ابعاد مذهبي و فرقه‌اي را هدف قرار مي‌دهد و اين از عقلاي امت مي‌طلبد که با روحيه‌اي ورزشکاري در راستاي تحقق منفعت همه گام بردارند بدون اينکه کسي تحت‌الشعاع فرد ديگري قرار بگيرد».

وي افزود:«ما به عنوان يک امت عربي و اسلامي مي‌توانيم منافع جمعي را حفظ کنيم؛ هيچ کسي در امور ديگري مداخله نکند، منافع و مرزهاي يکديگر را حفظ کنيم بدون اينکه به ديگران نيازي داشته باشيم و اين مطلوب است. اين حق امت عرب است که بر امنيت ملي خود و منافعش حريص باشد و اين حق کشورهاي اسلامي است که براي تامين منافعش تلاش کند اما بدون اينکه يکي تحت‌الشعاع ديگري قرار گيرد».

وي در رابطه با روابط حماس با عربستان و مصر گفت: «روابط با عربستان روابطي قديمي است اما مانند ديگر روابط ، از شرايط‌هاي مختلفي عبور کرده است. در اواخر رمضان امسال (۲۰۱۵) سفري مهم به رياض داشتيم و برخي ابهامات بود که حل شد و همچنان در حال حل آن هستيم ؛ بر روي ايجاد يک صفحه جديد روابط بر مبناي تفاهم و وضوح و شفافيت وب راي خدمت به منافع فلسطين و کل جهان عرب و اسلامي توافق کرديم .نسبت به مصر هم وضعيت همين گونه است؛ مصر نزديکترين همسايه به فلسطين و به شکل ويژه به غزه است؛ اين کشور ناظر بسياري از مسائل فسلطين مانند آتش‌بس و تبادل اسرا بوده و روابطي تاريخي ميان فلسطين و مصر است. اما در خلال دو سال اخير شرايط کمي غير طبيعي شد و حماس را به برخي مسائل متهم کردند اما براي همگان مشخص شد که حماس با اين اتهامات ارتباطي نداشته است و در امور مصر دخالتي نکرده است. بهبود روابط آغاز شده و ما بر ادامه آن مُصر هستيم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا