ظریف راه ورود هندی‌ها به اقتصاد ایران را هموار کرد

کشور هند در طول سال‌های تحریم یکی از اصلی‌ترین کشور‌هایی بوده که همچنان همکاری‌های خود را با ایران در برخی حوزه‌های اقتصادی حفظ کرده و آن را ادامه داده است. با وجود این به دلیل برخی تهدیدها از سوی کشور‌های غربی، سرمایه‌گذاری‌های جدید هندوستان در ایران با وقفه‌های طولانی‌مدتی همراه شده و ادامه داشته است. …

کشور هند در طول سال‌های تحریم یکی از اصلی‌ترین کشور‌هایی بوده که همچنان همکاری‌های خود را با ایران در برخی حوزه‌های اقتصادی حفظ کرده و آن را ادامه داده است. با وجود این به دلیل برخی تهدیدها از سوی کشور‌های غربی، سرمایه‌گذاری‌های جدید هندوستان در ایران با وقفه‌های طولانی‌مدتی همراه شده و ادامه داشته است.

با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و امکانی که به هند می‌دهد تا بدون نیاز به عبور از خاک پاکستان ارتباط اقتصادی خود را با آسیای میانه برقرار کند بسیاری از طرح‌های زیرساختی ارائه شده در سال‌های گذشته حول محور چگونگی برقراری این ارتباط انجام گرفته و این روزها با قدرت بیشتری دنبال می‌شود.

داستان طولانی حضور سرمایه‌گذاران هندی در بندر چابهار و اتصال این خط به مسیر ریلی و جاده‌ای شمال شرق تهران به منظور برقراری یک خط ترانزیتی از هند به آسیای میانه در شرایطی در دولت یازدهم به خود حالتی جدی‌تر به خود گرفته است که می‌تواند به عنوان یک هدف مشترک از سوی دو طرف پیگیری شود.

هرچند صحبت از برقراری مقدمات لازم برای حضور این سرمایه‌گذاران در بندر شهید بهشتی از چند ماه قبل آغاز شده، اما در جریان دیدار ظریف با وزیر حمل‌ونقل هندوستان این موضوع به خود جدیت بیشتری گرفته تا جایی که این مقام هندی ابراز امیدواری کرده است با برقراری ارتباط‌های بیشتر با وزیر راه و شهرسازی ایران امکان دریافت پیشنهادات و طرح‌های کشورمان برای حضور هندی‌ها در عرصه‌های مختلف را داشته باشند.

نوشته های مشابه

با وجوی که در ماه‌های گذشته بارها صحبت از حضور قریب‌الوقوع هندی‌ها در پروژه‌های زیربنایی کشور شده اما شاید برقراری مقدمات دیدار وزیر راه و شهرسازی ایران با مقامات اقتصادی هند بتواند گره حضور پرقدرت این همسایه شرقی در پروژه‌های اقتصادی کشور را پس از سال‌ها باز کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا