جولان فروشندگان طلاق!

رواج طلاق توافقي تبديل به يك معضل بزرگ اجتماعي شده است كه عده‌اي سودجو از اين فرصت استفاده كرده و آتش بيار معركه شده‌اند. موسسات وكالتي كه تبديل به مبلغان طلاق و به ويژه طلاق توافقي شده‌اند يكي از عاملان اصلي افزايش طلاق در جامعه هستند كه غفلت از آنها عاقبت خوبي به همراه ندارد. …

رواج طلاق توافقي تبديل به يك معضل بزرگ اجتماعي شده است كه عده‌اي سودجو از اين فرصت استفاده كرده و آتش بيار معركه شده‌اند. موسسات وكالتي كه تبديل به مبلغان طلاق و به ويژه طلاق توافقي شده‌اند يكي از عاملان اصلي افزايش طلاق در جامعه هستند كه غفلت از آنها عاقبت خوبي به همراه ندارد.

سال گذشته ۷۲۴ هزار و ۳۲۴ مورد ازدواج به ثبت رسيده است كه به نسبت سال ۹۲ شاهد كاهش ۵/۶درصدي ازدواج در كشور بوده‌ايم. آمار ازدواج‌ها در حالي در كشور رو به كاهش مي‌نهد كه سال گذشته شاهد ۱۶۳ هزار و ۵۶۹ مورد طلاق بوده‌ايم كه به نسبت سال ۹۲ افزايش ۱/۵درصدي داشته است. به‌طور ميانگين از هر ۱۰ ازدواج در كشور دو مورد آن به طلاق ختم مي‌شود. كاهش ازدواج و افزايش طلاق در جامعه نگراني‌هاي بسياري را ايجاد كرده است و اين نگراني‌ها زماني كه با ظهور پديده جديدي به نام طلاق توافقي مواجه مي‌شويم – كه روند طلاق را آسان‌تر و كوتاه‌تر كرده است- بيشتر مي‌شوند. در سال گذشته شاهد افزايش ۴۷ درصدي طلاق توافقي در كشور بوده‌ايم به نحوي كه در شهر تهران ۹۰ درصد طلاق‌ها به صورت توافقي صورت گرفتند. عوامل مختلفي در شيوع طلاق‌هاي توافقي در جامعه نقش ایفا مي‌كنند اما يكي از عوامل موثر در اين زمينه موسسه‌هاي وكالتي هستند كه در و ديوار اين شهر را پر از آگهي‌هاي تبليغي براي طلاق آسان‌تر، سريع‌تر و با مزاياي بيشتر كرده‌اند.
 نرخ طلاق چقدر است؟
يافتن آگهي‌ها و كارت‌هاي وكلاي طلاق كار سختي نيست. اگر به دست كارت‌پخش‌كن‌ها و ديوارهاي شهر يك نگاه گذري بيندازي به راحتي چند تا از آنها را خواهي يافت. به سراغ يكي از اين آگهي‌ها كه در مركز شهر پخش مي‌شود مي‌رويم. يك آگهي كامل است كه درشت‌ترين لغات آن «مهريه، نفقه و اجرت‌المثل» هستند. شايد در اين آگهي به‌طور واضح به طلاق اشاره نشده باشد ولي بعضي از لغات آن به‌طور ناخودآگاه طلاق را تداعي مي‌كنند. يك موسسه بين‌المللي حقوقي كه حتي مشاوره رايگان هم مي‌دهد و به نظر مي‌رسد كه شماره تلفني هم كه روي آگهي درج شده است به اين منظور باشد. با شماره تلفني كه روي آگهي درج شده است تماس مي‌گيريم. مرد ميانسالي گوشي را برمي‌دارد. لغت طلاق را كه مي‌شنود توضيحات مفصلي پيرامون آن به ما مي‌دهد و مي‌گويد: «طلاق دست مرد است مگر در مواردي كه مرد مشكلاتي مانند اعتياد، مشكل اخلاقي، زندان يا عقيم بودن داشته باشد تا زن بتواند درخواست طلاق بدهد.» او در ادامه نسخه طلاق توافقي را تجويز مي‌كند، زيرا هم كوتاه‌مدت‌تر است و هم اينكه هزينه ارزان‌تري هم دارد. او مي‌افزايد: «رقمي كه براي طلاق توافقي مي‌گيريم ۵/۱ميليون تومان است و اگر طلاق توافقي نباشد و مهريه را هم بخواهند حدود چهار ميليون مي‌شود.» او ادامه مي‌دهد: «مي‌توانيم رقمي از مهريه را هم به عنوان دستمزد‌ برداريم. موسسه‌هاي حقوقي ديگر معمولا ۱۰ درصد از مهريه را برمي‌دارند ولي ما با سه درصد از مهريه هم حاضر هستيم طلاق را بگيريم!» او مي‌گويد: «اگر طلاق توافقي باشد يك هفته‌اي انجام مي‌شود و دو نفر به راحتي از هم جدا مي‌شوند.» اين موسسه تنها يكي از هزاران موسسه‌ای است كه مستقيم و غيرمستقيم مبلغ طلاق هستند. بعضي از آگهي‌ها پا را از اين هم فراتر مي‌گذارند و به‌طور واضح به طلاق و به ويژه طلاق توافقي اشاره مي‌كنند.
 طلاق با سرعت فست‌فودي
اما تبليغات براي طلاق پا را از دنياي واقعي هم فراتر گذاشته است و اين روزها در فضاي مجازي هم وكلاي طلاق بازارگرمي دارند. با يك جست‌وجوي كوتاه در اينترنت به راحتي مي‌توان شماره تلفن و آدرس صدها وكيل خبره در امر طلاق را يافت. سايت‌هايي كه اين وكلا راه انداخته‌اند انواع و اقسام خدمات را به مشتريان خود ارائه مي‌دهند. قدم به يكي از اين سايت‌ها مي‌گذاريم. يك سايت شيك و مدرن كه در آن درباره انواع موضوعات مختلف حقوقي و كيفري اطلاعات لازم داده شده است. اگر يك فرد قصد طلاق داشته باشد با مراجعه به اين سايت مي‌تواند اطلاعاتي را كه لازم دارد و حتي بيشتر از آن را به دست ‌آورد. با شماره تلفن‌ها و ايميلي كه براي مشاوره گذاشته شده است اگر اطلاعات تكميلي هم لازم باشد به راحتي مي‌توان يافت. با شماره تلفن تماس مي‌گيريم. زن جواني كه به نظر مي‌رسد منشي موسسه است گوشي را برمي‌دارد. از او درباره طلاق كه مي‌پرسيم در نخستين جملات خود طلاق توافقي را پيشنهاد مي‌دهد و مي‌گويد: «اگر طلاق توافقي باشد سه روزه كارش تمام مي‌شود اما اگر توافقي نباشد ماه‌ها و حتي سال‌ها طول مي‌كشد به همين دليل به نفع طرفين است كه توافقي جدا شوند.» براي اطلاعات بيشتر هم مراجعه به موسسه را توصيه مي‌كند. هيچ كدام از موسسه‌هايي كه با آن تماس گرفتيم از امكان ادامه زندگي سخني نگفتند و حتي يك سوال كوتاه هم درباره اينكه آيا امكان ادامه زندگي شما وجود ندارد؟ نپرسيدند و دقيقا در نقطه مقابل بهترين نسخه‌هاي طلاق را برايمان پيچيدند. به نظر مي‌رسد كه اين موسسه‌ها خيلي بيشتر از آنچه كه ادعا مي‌كنند پيگير طلاق مردم هستند، زيرا يك ساعت بعد از تماس با اين موسسه‌اي كه در اينترنت با آن تماس گرفته بوديم، منشي دوباره با ما تماس گرفت تا نوبت مراجعه به وكيل را به ما بدهد و كارمان زودتر پيش برود و شايد هم طلاق با سرعت فست‌فودي آماده شود و در ۱۰ دقيقه يك زندگي چندساله از هم بپاشد.
 دفاتر وكالت مبلغ طلاق كلاهبردار هستند
يك جامعه‌شناس درباره نقش تبليغات دفاتر وكالت براي طلاق در افزايش طلاق در جامعه به «آرمان» مي‌گويد: طلاق و به‌ويژه طلاق توافقي يك مشكل جدي است كه در كشور ما به وجود آمده و دفاتر وكالت از آن سوءاستفاده مي‌كنند و با دريافت مبالغي به قول خودشان مشكل مردم را حل مي‌كنند. اميرمحمود حريرچي با بيان اينكه موسسات وكالت كه مبلغ طلاق شده‌اند در حال كلاهبرداري هستند، مي‌افزايد: معمولا هم اوضاع به صورتي كه اين موسسات مي‌گويند پيش نمي‌رود. در ابتدا به افراد گفته مي‌شود كه طلاق‌تان را در اسرع وقت مي‌گيريم و مبلغي را هم از آنها مي‌گيرند اما بعد از مدتي طلاق به صورتي كه به افراد قول داده‌اند انجام نمي‌شود و به همين دليل به آنها طلاق توافقي را پيشنهادي مي‌كنند. او تصريح مي‌كند: زماني كه افراد ازدواجشان به صورت توافقي و بدون در نظر گرفتن نظرات اطرافيان صورت گرفته است طبيعي است كه طلاق آنها هم توافقي باشد. او با بيان اينكه معمولا برخی از افراد دنبال اين هستند كه شرايطي پيش بيايد و آنها از آن سوءاستفاده كنند و كاسبي راه بيندازند، مي‌گويد: اين كار بد و غيرحرفه‌اي است و اخلاق را در جامعه از بين مي‌برد. اخلاق غيرحرفه‌اي كساني كه از آنها انتظار مي‌رود حرفه‌اي رفتار كنند باعث شده است افراد جامعه اعتماد خود را از دست بدهند. اين دفاتر وكالت سودجو نمونه بارز آن هستند.

دکمه بازگشت به بالا