صاحب ۱۰ سیم‌کارت شوید بی‌آنکه روحتان خبردار شود!

این موضوع را به راحتی می‌توان از روی آمار سیم‌کارت‌های خریداری شده در کشور فهمید؛ طبق آمارهای اعلام شده تا پایان شهریورماه سال گذشته شرکت ارتباطات سیار بالغ بر ۵۹ میلیون و ۲۲۹ هزار سیم‌کارت واگذار کرده که از میان این سیم‌کارت‌ها حدود ۳۸ میلیون و ۷۰۳ هزار سیم‌کارت در حالت فعال به سر می‌برند …

این موضوع را به راحتی می‌توان از روی آمار سیم‌کارت‌های خریداری شده در کشور فهمید؛ طبق آمارهای اعلام شده تا پایان شهریورماه سال گذشته شرکت ارتباطات سیار بالغ بر ۵۹ میلیون و ۲۲۹ هزار سیم‌کارت واگذار کرده که از میان این سیم‌کارت‌ها حدود ۳۸ میلیون و ۷۰۳ هزار سیم‌کارت در حالت فعال به سر می‌برند و مابقی آنها فعال نیستند.اما اپراتور دوم یا ایرانسل در بازار بیش از ۶۷ میلیون و ۹۲۳ هزار سیم‌کارت واگذار کرده که از میان این سیم‌کارت‌های واگذار شده ۲۶ میلیون و ۳۷۵ هزار سیم‌کارت در حالت فعال قرار دارد.رایتل نیز تا پایان این بازه زمانی، دو میلیون و ۴۶۵ هزار سیم‌کارت واگذار کرده که البته از میان سیم‌کارت‌های واگذار شده اپراتور سوم هم یک میلیون و ۷۲۶ هزار سیم‌کارت به حالت فعال درآمده‌اند. بر این اساس اگر تنها سیم‌کارت‌های فعال در کشور را در نظر بگیریم ۶۶میلیون و ۸۰۴هزار سیم‌کارت فعال درکشور وجود دارد! نکته جالب دیگر در این میان رواج چندخطی بودن در افراد است تا جایی که حتی دیده شده فردی همزمان ۴سیم‌کارت فعال در اختیار دارد! همه این مسائل نشان می دهد که خرید سیم‌کارت در کشور ما چندسالی است مثل آب خوردن سهل و آسان شده است. کافی است تصمیم بگیرید یک سیم‌کارت بخرید، کارت ملی داشته و بالای ۱۸سال باشید آن وقت بدون هیچ ممنوعیت و شرطی می‌توانید همزمان دو ‌سه سیم‌کارت از اپراتورهای اول یا دوم و… بخرید؛ آن هم با هزینه‌ای به اندازه یک ساندویچ و نوشابه! این روند سهل خرید سیم‌کارت در کشور اگرچه باعث مشتری‌مداری و سودهای کلان برای اپراتورهای اول و دوم و… شده است، اما چندان هم خالی از اشکال نیست. شاید بد نباشد پیش از ورود به اتفاق عجیبی که اخیرا یکی از مخاطبان روزنامه طی تماس با آفتاب یزد آن را مطرح کرده، نگاهی گذرا به جرایم مرتبط به تلفن همراه و سیم‌کارت‌های مجعول بیندازیم:
۱-جرایم منافی عفت
با توجه به اینکه بهترین وسیله ارتباطی که به راحتی هم قابل مخفی کردن است تلفن همراه می باشد. این وسیله بسیار مفید که فرهنگ استفاده از آن هنوز در کشورمان جا نیفتاده است موجبات ارتکاب جرایم بسیاری را فراهم می نماید از جمله جرایم منافی عفت که بسیاری از خانواده‌ها را متلاشی نموده و به فروپاشی کشانده است و حاصل آنها زنانی بیوه و کودکانی یتیم و شوهرانی سرخورده و تنها و عقده ای و ناامید بوده است که هر کدام از این افراد در جای خود خطر بزرگی برای جامعه و تهدیدی علیه امنیت و آسایش سایر افراد جامعه می باشند که به لحاظ عدم تطویل بحث و نیز دور شدن از بحث اصلی و همچنین تکرر پرداخت جامعه شناسان و جرم شناسان به ناهنجاری‌های تولید شده از خانواده‌های متلاشی شده و خصوصاً فرزندان طلاق از بحث در مورد این امر
می گذریم.سهل الوصول بودن سیم کارت‌های تلفن همراه و عدم ثبت و عدم امکان شناسایی مالک اصلی سیم‌کارت راه را برای ارتکاب جرایم منافی عفت میسر می‌کند.
۲- جرم مزاحمت تلفنی
باز به همان دلیل عدم امکان شناسایی مالک سیم‌کارتهای تلفن همراه، برخی افراد این جسارت و جرات را پیدا
می کنند که با مزاحمتهای مداوم آرامش روانی افراد و خانواده‌ها را به هم زنند و سبب بروز مشکلات فراوان در زندگی خصوصی افراد جامعه شوند و از این گذشته گاه افراد نادان خصوصاً جوانان با همان اعتقاد عدم امکان دسترسی به وی مرتکب جرم مزاحمت تلفنی می شوند و نهایتاً با تلاش دستگاه قضایی و انتظامی بالاخره جرم آنها کشف و روانه زندان می شوند و با سابقه کیفری که برای خود ایجاد می کنند موجبات محرومیت از بسیاری از حقوق اجتماعی را برای خود فراهم می کند که تبعات شوم آن دامنگیر خود او و هم جامعه خواهد شد.
۳-جرایم علیه اشخاص
بسیاری از جرایم و جنایات علیه تمامیت جسمانی اشخاص مثل برخی قتلهای طراحی شده – آدم ربایی‌ها- ایراد صدمات بدنی شدید عمدی و … ممکن است با استفاده بزهکاران این جرایم از تلفن همراه و جلب اعتماد مجنی علیه و کشاندن او به صحنه جرم، ارتکاب یابند چرا که مجنی علیه به اعتماد همان تلفن همراه طعمه جرم قرار می گیرد غافل از اینکه امکان شناسایی آن تلفن همراه وجود نخواهد داشت یا به علت مجعول بودن افراد بی‌گناه و بی‌خبر را تا پای چوبه دار بکشاند.
۴-جرایم علیه اموال
آمار و ارقام اعلامی توسط پلیس و دستگاه قضایی و نیز رسانه‌ها بیانگر این است که بسیاری از جرایم علیه اموال از طریق تلفن همراه انجام می شود مثلاً کلاهبرداری‌هایی با طرحها و نقشه‌های بسیار متنوع و گوناگون و اخاذی‌ها سهولت در انجام سرقتها، تحصیل مال از طریق نامشروع و خصوصاً برخی جرایم سایبری به لحاظ امکان ارتباط با اینترنت توسط تلفن‌های همراه صورت می گیرد مانند کلاهبرداری‌های اینترنتی، دست بردن
به حساب‌های مالی دیگران، دست بردن به اطلاعات شخصی دیگران در فضای مجازی توسط تلفن همراه انجام می شود. همچنین می‌توان به مشکلات امنیتی و تبلیغات کالاهای قاچاق و غیرقانونی از طریق سیم‌کارت‌های مجعول و بسیاری جرایم دیگر در این زمینه اشاره کرد. (اگر مایل به اطلاعات بیشتر در زمینه جرایم مربوط به تلفن همراه و سیم‌کارت‌های جعل هستید سری به صفحات حوادث روزنامه‌ها و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و هشدارهای پیاپی پلیس فتا در این باره بزنید.)
اما هدف از بیان این جرایم چیست؟ روز گذشته یکی از مخاطبان آفتاب یزد با دفتر روزنامه تماس حاصل کرد و از اتفاق عجیبی که چندی پیش برایش پیش آمده سخن به میان آورد: «چند روز پیش به دفتر امور مشترکین مراجعه کردم تا دو سیم‌کارت همراه اول خریداری کنم. من تا پیش از این هیچ سیم‌کارت همراه اولی نداشتم. وقتی اسم و شماره ملی‌ام را به مسئول دفتر دادم او اعلام کرد که من نمی‌توانم هیچ سیم‌کارتی بخرم چون پیش از این به اسم و شماره ملی من ۱۰ سیم‌کارت خریداری شده است!!! آن هم بی‌آنکه روحم از موضوع خبر داشته باشد.» شیخ‌الاسلامی در ادامه تاکید کرد: «من از همان روز خواب به چشمانم نمی‌آید چون نمی‌دانم این ده سیم‌کارت که به نام من خریداری و فعال شده برای چه مقاصدی در حال استفاده هستند. اگر کوچکترین تخلف یا جرمی با این سیم‌کارت‌ها انجام شود پای من گیر است در حالی که من از هیچ کدام خبر ندارم.» وی در ادامه با بیان اینکه خود من اکنون مدتی است در دادگاه از یک کلاهبردار شکایت کرده‌ام در این باره گفت:« چندی پیش خود من در خرید و فروش ملکی مورد کلاهبرداری قرار گرفتم و وقتی شماره فرد کلاهبردار را به دادگاه دادم آنها بعد از بررسی متوجه شدند آن شماره متعلق به خانمی است که هیچ ارتباطی به فرد کلاهبردار ندارد اما چون تنها مدرک من از آن شخص آن شماره بود مدتی مالک سیم‌کارت به دردسر افتاد تا ثابت شود ارتباطی با پرونده کلاهبرداری ندارد.» وی ادامه داد:« اگر فردا هر کدام از این ده سیم‌کارت این چنین مورد سوءاستفاده قرار بگیرند من تا مدت‌ها دچار دردسر می شوم. هرچند اکنون به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این باره شکایت کرده‌ام اما تاکنون تصمیم یا اقدامی در این باره صورت نگرفته است.» شیخ‌الاسلامی ادامه داد:«سوال من از مسئولان همراه اول این است که مگر برای ثبت‌نام سیم‌کارت حضور فرد با کارت ملی‌اش الزامی نیست پس چرا تنها در مورد من ۱۰ بار بی‌آنکه خودم حضور داشته باشم یا کارت ملی‌‌ام در اختیار کسی باشد به نام من سیم‌کارت فروخته شده است؟ مگر نظارتی در این زمینه وجود ندارد؟»
خبرنگار آفتاب یزد نیز طی تماس با روابط‌عمومی همراه اول علت این اتفاق را جویا شد. سعید عسگری، مدیر روابط عمومی همراه اول در ابتدا با تاکید بر اینکه این اتفاق، اتفاقی معمول نیست، اظهار کرد: اینگونه مسائل استثنا هستند و مصداق چندانی ندارند و اینگونه نیست که ما هرروز شاهد بروز چنین اتفاقاتی باشیم. وی در ادامه افزود: همانگونه که در دفترخانه‌ها یا بنگاه املاک امکان تخلف از سوی برخی دفترخانه‌ها و بنگاه‌ها و اشخاص وجود دارد درباره دفاتر همراه اول نیز امکان این تخلف وجود دارد. همانگونه که در بانک‌ها نیز امکان ثبت شماره حساب مجعول و سوءاستفاده وجود دارد، در مورد سیم‌کارت نیز همین‌گونه است و پیش می‌آید.
بعد از تحریر: توصیه می شود هر چند وقت یک بار به یکی از دفاتر فروش سیم‌کارت مراجعه کرده و از مسئول دفتر بخواهید در سیستم نام شما را چک کند تا ببینید بی‌آنکه روحتان خبر داشته باشد سیم کارت جدیدی به نامتان خریداری شده یا نه! در غیر این صورت اگر روزی پلیس به در منزلتان آمد و شما را به جرم کلاهبرداری تلفنی، مزاحمت نوامیس یا فروش و تبلیغ پیامکی کالاهای ماهواره‌ای و قاچاق دستگیر کرد شوکه نشوید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا