کندي رشد اقتصاد چين در نيمه دوم سال جبران مي شود

بانک صنعتی و تجاری چین ICBC روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد کارشناسان پیش بینی می کنند که رشد اقتصاد چین که در حال حاضر نسبتا کند است، در نیمه دوم سال دو هزار و پانزده تحت تاثیر بهبود شرایط صادرات و مصرف خانواده‌ها و همچنین با توجه به افزایش فعالیت بازار غیرمنقول …

بانک صنعتی و تجاری چین ICBC روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد کارشناسان پیش بینی می کنند که رشد اقتصاد چین که در حال حاضر نسبتا کند است، در نیمه دوم سال دو هزار و پانزده تحت تاثیر بهبود شرایط صادرات و مصرف خانواده‌ها و همچنین با توجه به افزایش فعالیت بازار غیرمنقول این کشور سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد.
در بیانیه بانک صنعتی و تجاری چین که روزنامه شانگهای سکوریتیز نیوز Shanghai Securities News آن را منتشر کرد، آمده است در شرایطی که رشد اقتصاد جهان به ملایمی از سر گرفته شده است، صادرات محصولات و کالاهای چینی احتمالا در نیمه دوم سال کنونی میلادی با افزایش نسبی روبرو خواهد شد و همین مسئله می تواند شرایط را برای ازسرگیری رشد اقتصادی چین در کلیت آن فراهم کند.
کارشناسان بانک صنعتی و تجاری چین پیش بینی کرده اند که رشد اقتصادی این کشور در سال دو هزار و پانزده در مجموع به هفت و یک دهم درصد برسد.
بانک صنعتی و تجاری چین که بزرگ ترین نهاد مالی وام دهنده در این کشور محسوب می شود، در بیانیه خود تصریح کرد تدابیر مالی و اقتصادی مناسبی که دولت از ابتدای سال دو هزار و پانزده به منظور تقویت رشد اقتصاد کشور اتخاذ کرده است برای دومین سه ماهه پیاپی منجر به رشد هفت درصدی تولید ناخالص داخلی کشور شدند که فراتر از انتظارات و پیش بینی های تحلیلگران بود.
آمار و ارقام منتشر شده درباره وضعیت صادرات و واردات چین نیز نشان می دهد که روند بهبود اقتصاد این کشور هنوز کند است. میزان صادرات این کشور ماه ژوئن در مقیاس سالانه دو و یک دهم درصد افزایش یافت اما میزان واردات آن بار دیگر سقوط کرد. این آمار و ارقام چشم انداز نه چندان روشنی را از تجارت خارجی چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است، ترسیم می کند. میزان صادرات چین که در ماه مه امسال دو و هشت دهم درصد کاهش یافته بود، در ماه گذشته میلادی به یک هزار و یکصد و هفتاد میلیارد یوان ( یکصد و نود و یک میلیارد دلار) رسید که نسبت به میانگین رشد یک و دو دهم درصدی که تحلیلگران پیش بینی کرده بودند ، به مراتب بالاتر است. اما طبق گزارش جدید اداره گمرک چین، میزان واردات این کشور در ماه ژوئن برای هشتمین ماه پیاپی با کاهش شش و هفت دهم درصدی به یکصد و چهل و سه میلیارد دلار رسید. آمار ارائه شده توسط اداره گمرک چین برای تحلیلگران غیرمنتظره بود چرا که آنها کاهش شدید شانزده و دو دهم درصدی را برای واردات این کشور پیش بینی کرده بودند. میزان واردات چین در ماه مه هجده و یک دهم درصد سقوط کرده بود. همچنین طبق گزارش اداره گمرک چین، مازاد تجاری این کشور در ماه گذشته در مقیاس سالانه چهل و پنج درصد افزایش یافت و به چهل و شش میلیارد و سیصد میلیون دلار که بسیار پائین تر از متوسط پیش بینی های بازار بود، رسید. با این همه، روند بهبود وضعیت اقتصادی چین در مجموع همچنان بسیار کند و محدود است. سرتاسر شش ماهه ابتدایی امسال، حجم تجارت خارجی چین با کاهش شش و نه دهم درصدی به یازده هزار و پانصد و سی میلیارد یوان رسید که با هدف رشد سالانه شش درصدی که دولت چین مد نظر قرار داده است، فاصله زیادی دارد.
دولت چین با آگاهی از روند بسیار کند تبادلات تجاری کشور، مارس گذشته هدف رشد سالانه هفت و نیم درصدی را که در سالهای گذشته تصویب کرده بود، کاهش داد. با این وجود حتی تحقق هدف جدید نیز شاید دشوار باشد چرا که به رغم تدابیر حمایتی که بانک مرکزی چین به طور متوالی به اجرا گذاشته است، میزان مصرف داخلی این همچنان به طرز ناامید کننده ای پائین است.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از پکن، بانک صنعتی و تجاری چین در بیانیه خود ابراز اطمینان کرد که نوسازی بخش صنایع و کشاورزی چین، تولید محصولات جدید، ارائه مدلهای تجاری جدیدی توسط کارفرمایان و همچنین نوآوریهای بیشتر در ماههای آینده به افزایش رشد اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.
طبق بیانیه بانک صنعتی و تجاری چین، رشد اخیر بازار غیرمنقول چین به ویژه در شهرهای مهم به افزایش خرید این بخش و همچنین افزایش مصرف لوازم خانگی کمک کرده است. با این حال کارشناسان بانک چینی هشدار داده اند که بسیاری از شهرهای بزرگ چین برای سبکتر کردن ذخایر مسکن خود با چالشهای زیادی مواجه هستند.
در عین حال بهبود فعالیت های اقتصادی چین در ماههای اخیر به مراتب ضعیف تر از پیش بینی ها بوده است چرا که مصرف انرژی، تولید آهن و فولاد، حجم حمل و نقل ریلی و برخی از دیگر شاخصهای اقتصادی همچنان ضعیف هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا