حاشیه نشینی؛ چالشی جدی برای مدیریت شهری

فرج‌الله عارفی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفت: از آنجا که مهاجران به لحاظ فرهنگی و اجتماعی فرهنگ زندگی در کلانشهرها را ندارند به اجبار حاشیه‌ها را برای زندگی انتخاب می کنند و برای دوام در این مناطق به هر کاری تن می دهند. نماینده مردم جیرفت وعنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر …

فرج‌الله عارفی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفت: از آنجا که مهاجران به لحاظ فرهنگی و اجتماعی فرهنگ زندگی در کلانشهرها را ندارند به اجبار حاشیه‌ها را برای زندگی انتخاب می کنند و برای دوام در این مناطق به هر کاری تن می دهند.

نماینده مردم جیرفت وعنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت نظارت بیشتر بر ساکنان حاشیه شهرها، گفت: لازم است  مسئولان ذی ربط با نظارت بیشتربر ساکنان حاشیه شهرها از بروز و افزایش آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه حاشیه نشینی چالشی جدی برای مدیرت شهری است، تصریح کرد: حجم انبوه و گسترده ساخت و ساز غیرمجاز در اطراف کلانشهرها، موجب غفلت شهرداری از خدمات رسانی می شود بنابراین لازم است  مسئولان ذی ربط بر ساخت و سازهای غیر مجازدر حاشیه شهرها نظارت بیشتری داشته و از افزایش آن جلوگیری کنند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، یادآور شد: مسئولان ذی ربط می توانند با تدوین برنامه هدف دار و منسجم از گسترش حاشیه نشینی در حریم شهرها جلوگیری کند.

عارفی با انتقاد از اینکه مناطق حاشیه نشین مستعد انواع آسیب های اجتماعی خواهد بود، گفت: این مناطق محلی امن برای ارتکاب جرم و انواع آسیب های اجتماعی هستند لذا تا زمانی که مسئولان مهاجرت ها را کنترل نکنند آسیب های اجتماعی ناشی از مهاجرت ها و حاشیه نشینی افرایش خواهند یافت.

نماینده مردم جیرفت وعنبرآباد در مجلس نهم، بر ضرورت ارائه امکانات بهداشتی، تفریحی و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و شهرهای کمتر توسعه یافته برای جلوگیری از مهاجرت و افزایش حاشیه نشینی تاکید کرد و گفت: افراد به خاطر نبود امکانات تفریحی و بهداشتی مناسب و همچنین بیکاری به اجبار به کلانشهرهایی مهاجرت می‌کنند که از امکانات مناسب و شغل‌های کاذب برخوردارند و به خاطر گرانی مسکن و اجاره بهای بالا حاشیه‌ها را برای زندگی انتخاب می کنند لذا به خاطر عدم نظارت درست بر حاشیه شهرها به انواع آسیب‌های اجتماعی دچار می شوند.

وی راهکار جلوگیری از حاشیه نشینی و مهاجرت‌ها را توزیع عادلانه منابع و بودجه عنوان کرد و گفت: اگر امکانات و سرمایه گذاری‌ها را در روستاها و شهرهای کوچک توسعه دهیم افراد به کلانشهرها مهاجرت نمی‌کنند و حاشیه نشینی کاهش خواهد یافت.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: متاسفانه سیل جمعیت  به خاطر بیکاری به کلانشهرها مهاجرت می کنند و به خاطر وجود شغل های کاذب به این مشاغل روی می آورند و در نهایت مهاجران به انواع آسیب های اجتماعی به تبع این شغل های کاذب دچار خواهند شد.

نماینده مردم جیرفت وعنبرآباد در مجلس نهم، با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه حاشیه نشینی، تصریح کرد: متاسفانه دولت ها تاکنون کمتر به این موضوع پرداخت اند و برای حل معضل حاشیه نشینی کاری نکرده اند، در حالیکه اگر به این حوزه ورود پیدا می کردند حاشیه نشینی کاهش می یافت.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به مبلغ اختصاص داده شده به اشتغال جوانان در بودجه۹۴، گفت:  پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس برای اشتغال فارغ التحصیلان و جوانان  در بودجه ۹۴، ۱۲ هزار میلیارد بود که دولت این پیشنهاد را نپذیرفت و در آخر با ۴ هزار میلیارد موافقت کرد که متاسفانه تاکنون حتی یک ریال از ۴هزار میلیارد را برای اشتغال زایی در کشور هزینه نکرده  لذا لازم است دولت با برنامه ریزی  مناسب اشتغال زایی را بهبود و بخش زیادی از حاشیه نشینانی که برای کار و اشتغال به کلان شهرها مهاجرت می کنند را کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا