استقلال نهاد وکالت در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موثر است

در این همایش بهمن کشاورز رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری و علی نجفی توانا رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز و سایر مسئولان این همایش تاکید داشتند که توافق هسته‌ای آغازی برای تعامل بیشتر ایرانیان و دنیای نوین است که در این میان روابط حقوقی و استفاده از ظرفیت حقوقدانان و وکلا می‌تواند بسیار مهم …

در این همایش بهمن کشاورز رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری و علی نجفی توانا رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز و سایر مسئولان این همایش تاکید داشتند که توافق هسته‌ای آغازی برای تعامل بیشتر ایرانیان و دنیای نوین است که در این میان روابط حقوقی و استفاده از ظرفیت حقوقدانان و وکلا می‌تواند بسیار مهم باشد.
استقلال نهاد وکالت به نفع جذب سرمایه‌گذاری است
بهمن کشاورز، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری(اسکودا) در حاشیه این همایش با بیان اینکه توافق هسته‌ای تبعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی متعددی خواهد داشت، گفت: به طور قطع روابط حقوقی مستثنی از این موضوع نیست و در این خصوص حتما یک فضای جدید حقوقی را تجریه خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: قطعا روابط سیاسی و اقتصادی تبعات جدیدی برای کشور خواهد داشت و این تبعات الزام می‌کند تا آمادگی حقوقی لازم برای برخورد با این موضوع را داشته باشیم.
کشاورز استقلال کانون وکلا را یکی از موضوعات مهم در دوران پس از توافق دانست و تاکید کرد: یکی از مسائلی که در سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی به آن توجه می‌شود لزوم حضور یک سیستم مقتدر قضایی و یک سیستم مقتدر و مستقل وکالتی برای تضمین سرمایه‌گذاری‌ها ست. وی توضیح داد: در گذشته و در بسیاری از موارد به دلیل ضعف‌های حقوقی ما، طرف‌های خارجی پذیرش قانون ایران و صلاحیت دادگاه محلی ایران را قبول نمی‌کردند اما اگر دو طرف از نظر سیستم‌های قضایی و وکالتی یکسان باشند، دو طرف با قوت در قرارداد حاضر شده و از این راه سرمایه‌گذاری نیز تضمین می‌شود.
کشاورز برگزاری همایش‌هایی مانند همایش استقلال حرفه وکالت را در رفع برخی نگرانی‌ها و جذب سرمایه‌گذاری‌ها موثر دانست و گفت: برگزاری این همایش‌ها می‌تواند در تبیین مبانی نظری مربوط به روابط اقتصادی سالم بیشتر بحث کنیم.
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری(اسکودا) با بیان اینکه خارجی‌ها باید باور کنند که ایران کشور امنی برای سرمایه‌گذاری است، افزود: نهادهای حقوقی، مدنی و وکالتی کشور به عنوان یک بازوی مشورتی می‌توانند این اطمینان را به سرمایه‌گذاران بدهند که آنها می‌توانند با خیال راحت سرمایه‌گذاری کرده و در ایران حضور داشته باشند. البته این مهم تنها در سایه استقلال عملی و جدی کانون‌های وکلا میسر خواهد شد.
سرمایه‌گذاری خارجی با مشورت حقوقی
رئیس کانون وکلای مرکز توافق هسته‌ای را باعث رشد اقتصادی و سیاسی معرفی کرد و گفت: رابطه ما با جهان پس از توافق بیشتر می‌شود و در بحث سرمایه‌گذاری چه به عنوان سرمایه‌گذار و چه به عنوان سرمایه‌پذیر به شدت نقش وکلا به عنوان مشاور حقوق در قراردادها پر رنگ می‌شود. علی نجفی توانا اضافه کرد: این توافق نقطه عطفی در فعالیت‌های حقوقی کشور می‌شود و باب توسعه روابط ما با دنیا را فراهم می‌کند و باب این تعمیق روابط بیشتر خواهد شد. وی ادامه داد: دنیا از رابطه با ایران استقبال می‌کند به ویژه در بعد انتقال آموزه‌های حرفه‌ای و حقوقی هم می‌توانیم تعاملات خوبی با دنیا داشته باشیم.
توافق هسته‌ای گفتمان علمی و حقوقی جدیدی را ایجاد می‌کند
عضو کمیته اجرایی همایش استقلال حرفه وکالت نیز با بیان اینکه توافق به عنوان یک سند بین‌المللی تاثیر مهمی در روابط آتی ایران و دنیا خواهد داشت گفت: علی القاعده این توافق یک سند بین‌المللی است که ابعاد حقوقی پررنگی دارد و تعاملات و شیوه تعاملات بین‌المللی را با ابعاد جدیدی روبه‌رو می‌کند. محمد شیوایی کجوری، با بیان اینکه شاخه‌های حقوقی مختلفی در ذیل چنین توافقی قابل بحث است، افزود: از این توافق علاوه بر بهره‌های سیاسی و اقتصادی می‌توان برای توانمندسازی نهادهای حقوقی بین‌المللی کشور نیز استفاده کرد و حتی در امور دانشگاهی و وکالت نیز از بحث‌های علمی در این توافق بهره برد.
وی ادامه داد: این توافق نقش مهمی در تبادل اطلاعات بین نهادهای حقوقی ایران و کشورهای دنیا خواهد داشت و در پس از این تبادل اطلاعات، هم می‌توانیم جذب اطلاعات حقوقی و رویه‌های قضایی بین‌المللی را داشته باشیم و هم اصول حقوقی خودمان را منتشر و بسط دهیم. شیوایی با بیان اینکه حقوق ایران از نظر علمی بسیار غنی است، اضافه کرد: در توافق هسته‌ای گسترش علمی هم وجود دارد و مطالعات حقوقی زیادی توسط کشورهای مختلف می‌تواند در خصوص این توافق صورت گیرد و ایران هم باید آماده استفاده از این فضا باشد. وی تقارن زمانی برگزاری همایش استقلال حرفه وکالت و توافق هسته‌ای را آغازی برای تعاملات بیشتر دانست و افزود: حضور روسای کانون‌های وکلای کشورهای مختلف و نیز مدیران کانون‌ بین‌المللی وکلا و بخشی از سفرای خارجی مقیم در تهران در این همایش نقش ویژه‌ای به این همایش داده تا آغاز فصل نوینی در تعاملات جامعه حقوقی ایران و غرب باشد.
استقلال حرفه وکالت یک دغدغه جدی است
تهمورث بشیریه دبیر علمی همایش استقلال حرفه وکالت نیز در خصوص آغاز فصل جدیدی از روابط میان ایران و غرب گفت: با مهیا شدن فضا، رفت‌وآمد توریست‌ها و سرمایه‌گذارها بسیار بیشتر از قبل خواهد شد و با تغییر فضا شاهد یک رویکرد جدید در روابط انسانی و اقتصادی خواهیم بود که این روابط دارای تبعات حقوقی است و نیاز به حضور وکلای مستقل در این روابط بیش از پیش احساس می‌شود.
وی به حضور کشورهای خارجی در همایش استقلال حرفه‌ وکالت اشاره کرد و گفت: سه نفر از کانون بین‌المللی وکلا در این همایش حضور دارند که این افراد نمایندگی کشور خودشان که استرالیا و سوئد هست نیز بر عهده دارند. همچنین از کشورهای فرانسه، ترکیه، هلند و اتریش در سطح رئیس اتحادیه کانون وکلا شرکت کرده‌اند و کشور آلمان هم سرکنسول این کشور را به این همایش اعزام کرده است. بشیریه در خصوص حضور مدیر اجرایی کانون بین‌المللی وکلا نیز گفت: ایشان چون انگلیسی هستند، اگرچه روادید را اخذ کردند اما به دلیل قطع روابط سیاسی در الصاق روادید به گذرنامه دچار  مشکلاتی شدند که نتوانستند در این همایش شرکت کنند اما پیام مهمی را برای این همایش ارسال کردند. دبیر علمی همایش استقلال حرفه وکالت، موضوع استقلال را مهم‌ترین پیام این همایش دانست و گفت: ما امیدواریم با مباحث علمی این همایش، فضایی فراهم شود تا موضوع استقلال نهاد وکالت از سوی نهادهای مسئول پذیرفته شود. وی تاکید کرد: همان‌طور که در پیام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به این همایش هم تاکید شده بود، استقلال نهاد وکالت و وکلا یک موضوع مهم و جدی است.
خارجی‌ها باید ببینند که ایران کشور امنی است
رضا یزدی، دبیر اجرایی همایش استقلال حرفه وکالت نیز گفت: ما امیدوار بودیم تا مذاکرات به نتیجه برسد تا این همایش‌ها فتح بابی بشود که حضور خارجی را در کشور داشته باشیم. زیرا در موردی که اعضای کانون وکلای یکی از کشورهای اروپایی قصد حضور در ایران را داشتند از سفارتخانه مربوطه سوال کرده بودند که آیا ایران برای سفر امن هست یا نه؟
وی توضیح داد: در چنین فضایی، باید به خارجی‌ها گفته شود که ایران یک کشور امن و زیبا ست و مردم مهمان نوازی دارند و در رهگذر این روابط، فضای مساعدتری برای همکاری‌های اقتصادی و سیاسی فراهم شود. یزدی، کمک به حل مشکلات حقوق بشری را مهم‌ترین اثرات ایجاد گفتمان بین وکلای ایرانی و خارجی دانست و گفت: متاسفانه دورنمایی از کشور ایران در دنیا عرضه شده است که باعث ترس خارجی‌ها از ایران شده است و در همین راستا، هرچه همایش‌های حقوقی و اقتصادی برگزار شود و حضور خارجی‌ها در ایران بیشتر شود، علاقه برای تعامل با ایران و تغییر تفکر نیز بیشتر می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا