اعلان جنگ پ ک ک به اردوغان

مهدي دل روشن دیروز شنبه اما، پ ک ک رسما به دولت آنکارا اعلان جنگ کرد. آنها در قدم اول، ۱۵ کارگر ترک را به گروگان گرفتند و بعد از آن هم اعلام کردند که دیگر آتش بس بین آنها و دار و دسته رجب طیب اردوغان مفهومی ندارد. بلافاصله بعد از این ماجرا، نخست …

مهدي دل روشن

دیروز شنبه اما، پ ک ک رسما به دولت آنکارا اعلان جنگ کرد. آنها در قدم اول، ۱۵ کارگر ترک را به گروگان گرفتند و بعد از آن هم اعلام کردند که دیگر آتش بس بین آنها و دار و دسته رجب طیب اردوغان مفهومی ندارد. بلافاصله بعد از این ماجرا،
نخست وزیر احمد داود اوغلو که خیلی راحت می‌شد از صحبت هایش فهمید که اوضاع از دستش تقریبا خارج شده است، وسط ماجرا آمد و گفت که امنیت در کشور، خط قرمز ماست! انگار کسی نمی‌داند که بحث برقراری امنیت در هر کشوری، جزو خطوط قرمز دولت ها محسوب می‌شود!بخشی از صحبت های نخست وزیر ترکیه: «ما با هر کسی که بخواهد به امنیت ترکیه ضربه بزند با قدرت برخورد خواهیم کرد. ما اجازه نخواهیم داد کسی ثبات کشور ما را هدف قرار دهد.»
این خط و نشان کشیدن پیدا و پنهان آقای  نخست وزیر برای کُردها شاید اوضاع را بدتر از این کند. آنها در پارلمان به‌صورت رسمی دارای کرسی هستند و خیلی ها از همین الان پیش بینی می کنند که در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه، احتمال خیلی زیادی وجود دارد که تعداد کرسی های کُردها در پارلمان افزایش یابد. کابوسی که خواب را بر اهالی قصر سفید ترکیه حرام کرده است.
دیروز رسانه های نزدیک به پ ک ک حسابی فعال بودند؛ آنها در خبری فوری اعلام کردند که  مقامات امنیتی ترکیه ۵۹۰ مظنون داعشی را در این کشور دستگیر کرده اند.
دیروز شنبه، مقامات امنیتی ترکیه هم حسابی مشغول برگزاری جلسات مختلف بودند تا مبادا قضایا بیش از این بیخ پیدا کند. آنها از ممنوعیت برگزاری راهپیمایی صلح روز یکشنبه در استانبول خبر دادند.
دفتر فرمانداری استانبول در بیانیه ای اعلام کرد اجازه برگزاری راهپیمایی صلح روز یکشنبه را نخواهد داد. جالب است که مقامات ترکیه گفته اند این تصمیم به دلیل نگرانی از اقدامات تحریک آمیز و ترافیک سنگین اتخاذ شده است!
پیش از این،  برخی از نمایندگان مخالف ترکیه  پس از حمله انتحاری در سوروچ که منجر به کشته شدن ۳۲ نفر شد، از برگزاری یک راهپیمایی در استانبول در روز یکشنبه خبر داده بودند.
اما برگردیم به عملیات گروگان گیری شبه نظامیان پ ک ک؛ صبح روز شنبه، ۱۵ نفر از کارگران یک نیروگاه برق در استان شرقی شیرناک ترکیه توسط شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان ربوده شدند.
این گروگان‌گیری تنها چند ساعت بعد از حملات جنگنده‌های اف‌۱۶ ترکیه به مواضع پ‌ک‌ک در شمال عراق انجام گرفت.بعد ازاین حملات هوایی بود که «نیروهای دفاع مردم»،  شاخه نظامی پ‌ک‌ک  اعلام کرد که دیگر ادامه آتش‌بس و روند صلح، معنایی ندارد.
روز چهارشنبه، پ‌ک‌ک مسئولیت قتل دو افسر پلیس ترکیه را در شهر شانلی‌اورفا، در نزدیک مرز سوریه، به عهده گرفت.
خبر رسیده که هفت افسر پلیس ترکیه هم بعد از اینکه شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک بمب کوچکی را داخل یک مقر پلیس در شهر بیسمیل پرتاب کردند زخمی شده اند. رسانه‌های ترکیه اعلام کرده‌اند دولت این کشور قصد دارد یک منطقه‌ امن به عرض ۳۳ کیلومتر که از حومه شهر کوبانی شروع و به مناطق تحت کنترل نیروهای شبه‌نظامی به اصطلاح میانه‌رو ختم می‌شود، ایجاد ۷کند. چنین گفته می‌شود که این اقدام موضع شورشیان در برابر داعش را تقویت کرده و مانع از تسخیر مناطق جدید توسط جنگجوهای کرد خواهد شد. پیشروی و قدرت گیری نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق در جوار مرزهای ترکیه که از نظر آنکارا شاخه سوری پ ک ک محسوب می‌شود و ماهیت «تروریستی» دارد موجب هراس بیشتر شد. به همین دلیل رئیس جمهور ترکیه یک روز قبل از آزادسازی تل ابیض ضمن ابراز نگرانی اعلام کرد جهان باید حساسیت‌های ما را درک کند. در  واقع از نگاه  ترکیه هر چه بر میزان قدرت حزب اتحاد دموکراتیک در کردستان سوریه و مناطق هم مرز با ترکیه افزوده شود جدا از افزایش تنش با این حزب عملا این رویکرد می‌تواند حامیان سوری آنکارا را با ضعف مضاعفی روبه‌رو کند و حتی در داخل ترکیه و مناطق کردنشین ترکیه نیز تاثیر بگذارد. در این بین امنیت ملی ترکیه مهم‌ترین مسئله برای این کشور است. لذا اگر فعالیت‌های نظامی و سیاسی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه مرزهای سوریه را رد کرده و وارد ترکیه شود و یا این حزب با پ‌ک‌ک همکاری داشته باشد ترکیه بیشترین ضربه را خواهد خورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا