سپرده‌گذاری ۱۸۰ میلیارد تومانی روستائیان در دفاتر ارتباطی

ناصر یوسف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس در خصوص تعداد دفاتر ICT روستایی پیش‌بینی شده در لایحه برنامه پنجم گفت: وزارت ارتباطات پیشنهاد ایجاد ۶ هزار و ۸۰۰ دفتر ICT روستایی را در برنامه پنجم داده است که در صورت تصویب، به طور متوسط روستاهای بالای ۳۵۰ نفر جمعیت در کشور دارای …

ناصر یوسف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس در خصوص تعداد دفاتر ICT روستایی پیش‌بینی شده در لایحه برنامه پنجم گفت: وزارت ارتباطات پیشنهاد ایجاد ۶ هزار و ۸۰۰ دفتر ICT روستایی را در برنامه پنجم داده است که در صورت تصویب، به طور متوسط روستاهای بالای ۳۵۰ نفر جمعیت در کشور دارای دفتر ICT روستایی خواهند شد.
* پیشنهاد ایجاد دفاتر ICT در روستاهایی با ۳۵۰ نفر جمعیت در برنامه پنجم
وی افزود: طبق آخرین آمار از ابتدای سال ۸۴ تاکنون ۹۸۰۰ دفتر در سراسر کشور ایجاد شده است.
عضو هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در خصوص اینکه در حال حاضر روستاهای چند نفر جمعیت دارای دفاتر ICT هستند، گفت: در حال حاظر برخی از روستاهای دارای ۱۰۰ نفر جمعیت به علت کشش و نیاز روستا تحت پوشش دفاتر قرار دارد و در عین حال نیز برخی از روستاها با جمعیتی بالغ بر۵۰۰ نفر به علت نبود کشش دفتر ICT ندارند.
یوسف‌پور تصریح کرد: به طور متوسط در حال حاضر روستاهایی با ۵۵۰ نفر جمعیت دارای دفتر ICT هستند که در پایان برنامه پنجم این تعداد به ۳۵۰ نفر خواهد رسید.
رئیس هیات عالی دفاتر ICT روستایی همچنین در خصوص برنامه‌های جدید تعریف شده برای دفاتر ICT روستایی در برنامه پنجم گفت: با ایجاد دفاتر ICT روستایی بستری برای ارائه خدمات قابل ارائه از سوی پست، پست بانک،‌ مخابرات و اینترنت فراهم شده تا با ترکیب خدمات فوق و افزایش آنها خدمات ارزش افزوده جدیدی به مردم ارائه شود.
* بستر مهیای روستا، منتظر پیش‌خوان‌های دولت
رئیس هیات عالی دفاتر ICT روستایی در خصوص خدمات در حال ارائه به روستائیان دراین دفاتر گفت: در حال حاضر بیمه‌ها با انعقاد قرارداد با دفاتر ICT به روستائیان خدمات بیمه ارائه می‌کنند و گرفتن شناسنامه، کسب اطلاعات از سایت‌های مختلف سازمان‌ها، توزیع سود سهام عدالت، توزیع کوپن و اعطای وام پست بانک به روستائیان از سپرده‌های آنها از دیگر خدماتی است که در دفاتر ICT روستایی به روستائیان ارائه می‌شود.
وی در این خصوص که با تصویب فوریت طرح دفاتر پیشخوان دولت در مجلس، نیاز به چه تغییری در برنامه این دفاتر برای قبول کامل این مسئولیت است، گفت: لازم است که مسولان برای تحقق این امر سرمایه‌گذاری ایجاد شده در دفاتر را جدی بگیرند و سازمان‌ها با ارائه خدمات خود از طریق دفاتر ICT به عنوان پیشخوان دولت، از این پل ارتباطی مطمئن بین دستگاه‌ها و روستاها نهایت بهره برداری کنند.
یوسف‌پور افزود: دستگاه‌ها باید به وجود چنین پتانسیلی برای ارائه خدمات خود در روستاها اعتقاد پیدا کنند و مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مخابرات، پست و پست بانک برای کمک و راهنمایی به دستگاه‌ها برای ارائه خدمت خود در روستاها آمادگی دارد.
* پیشنهاد بودجه۰ ۲۴ میلیاردی تومانی برای ۶۸۰۰ دفاتر ICT روستایی دیگر
یوسف‌پور در خصوص اینکه آیا از لحاظ فنی دفاتر به امکانات دیگری نیاز ندارند، گفت: زیرساخت ابتدایی لازم برای ارائه خدمات دولتی از طریق پورتال سازمان‌ها به روستاییان مهیاست و کافی است سازمان‌ها پورتالی که بتواند نیاز روستائیان و نیاز خودشان را در روستاها رفع کند تهیه‌ کنند.
رئیس هیات عالی دفاتر ICT روستایی همچنین درخصوص بودجه پیش‌بینی شده برای دفاتر ICT روستایی در برنامه پنجم گفت: بودجه این دفاتر شامل بودجه جاری و بودجه سرمایه‌ای است که در برنامه چهارم بودجه سرمایه‌ای هر دفتر ۲۰ میلیون تومان و بودجه جاری ۵ میلیون تومان در سال بود که پس از گذشت ۳ سال از راه‌اندازی دفاتر بودجه جاری قطع می‌شد و پیشنهاد بودجه دفاتر در برنامه پنجم نیز در حدود همین ارقام است که منتظر تصویب دولت و مجلس برای مشخص شدن نحوه ادامه کار در این زمینه هستیم.
یوسف‌پور همچنین در خصوص افراد مشغول به کار در این دفاتر گفت: در اکثر دفاتر حجم کار با وجود یک نفر قابل حل و فصل است و در برخی مواقع پیمانکاری اقدام به تأسیس چندین دفتر نموده که در هر دفتر یک نفر مشغول است و پیمانکار نیز امور پشتیبانی دفاتر را مدیریت می‌کند.
وی در خصوص اینکه آیا ایجاد دفاتر ICT روستایی جزء خدمات عام محسوب می‌شود، گفت: قبل از خصوصی شدن، مخابرات این کار را براساس تکلیفی که دولت در زمان دولتی بودن مخابرات و در ابتدای برنامه پنج ساله چهارم در بودجه شرکت مقرر کرده بود انجام می‌داد و براین اساس مخابرات مکلف بود چنین طرح‌هایی را در روستاها انجام دهد.
وی ادامه داد: پس از خصوصی سازی مخابرات مکلف است هر ساله مبالغی از درآمدهایش را به دولت پرداخت کند که دولت می‌تواند حکم کند به جای درصدی از مبلغ حق دولت، مخابرات در روستاها امکانات ICT، مخابراتی ایجاد کند و یا نگهداری و راهبردی دفاتر را بر عهده بگیرد.
* خرده پس‌انداز روستائیان به ۱۸۰ میلیارد تومان رسید
رئیس هیات عالی دفاتر ICT روستایی در خصوص پس‌انداز روستائیان در پست بانک دفاتر ICT روستایی گفت: براساس آخرین آمار روستائیان از طریق پست‌بانک بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تومان در دفاتر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
به گزارش فارس، در حال حاضر چندین نوع دفاتر خدماتی متعلق به سازمان‌های مختلف، از جمله دفاتر پلیس به علاوه ۱۰، دفاتر شهرداری و دفاترارتباطی شهری و روستایی در سطح شهرها به چشم می‌خورند.
براساس این گزارش، این در حالی است که می‌توان تمام این خدمات را تحت عنوان یک دفتر واحد به شهروندان ارائه داد تا علاوه بر صرفه‌جویی هایی که با از بین‌ رفتن موازی کاری ها صورت می‌گیرد، از سردرگمی شهروندان نیز کاسته ‌شود.
بنابراین گزارش، پس از پیشرفت نه‌چندان چشم‌گیر ایجاد دفاتر پیشخوان دولت برای هم‌سو سازی این دفاتر، این مصوبه در قالب یک طرح از سوی نمایندگان به مجلس برده شد تا به این وسیله الزام جدی‌تری برای تحقق این امر ایجاد شود و پایانی باشد بر ایجاد دفاتر موازی و مجزا از سوی سازمان ها.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا