بازآفرینی خدمات قضایی به شکل دیجیتالی

حجت الاسلام حمید شهریاری در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری در مورد اجرای فعالیتهای سنتی قوه قضاییه در فضای دیجیتالی ، اظهار داشت: فناوری اطلاعات نوعی کپی برداری از مجموعه فرآیندهای فیزیکی است. بنابراین در مقابل هر فرایند در فضای فیزیکی یک فرآیند دیجیتالی در قوه قضائیه شکل می‌گیرد. البته تاجایی که قانون و …

حجت الاسلام حمید شهریاری در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری در مورد اجرای فعالیتهای سنتی قوه قضاییه در فضای دیجیتالی ، اظهار داشت: فناوری اطلاعات نوعی کپی برداری از مجموعه فرآیندهای فیزیکی است. بنابراین در مقابل هر فرایند در فضای فیزیکی یک فرآیند دیجیتالی در قوه قضائیه شکل می‌گیرد. البته تاجایی که قانون و شرع تجویز می‌کند.
وی با بیان اینکه تلاش بر این است مجموعه فرآیندهای درون قوه قضاییه منجر به خدمت رسانی به مردم  شود ، گفت: مردم براساس نیازهایی چون رفع خصومت و تعیین تکلیف دعاوی قضایی به قوه قضائیه مراجعه می کنند. برای جوابگویی به این نیازها تشکیلاتی به نام دادگستری ها ایجاد شده است. ستادی هم مشتمل بر معاونت ها، مجموعه های اجرایی و مراکز وابسته در قوه قضاییه ایجاد شده است. علت تشکیل این مجموعه ها، احساس نیاز اولیه مردم به دسترسی به عدالت و برآوردن آن بوده است.
دکتر شهریاری ادامه داد: برآوردن این نیاز از طریق یکسری روش های سنتی انجام می شد که طبق معمول در حال جریان است و باید باشد. اما در نظام های جدید و مدرن تلاش بر این است که این نیاز با خدمات سریع تر و روزآمدتری ارائه شود تا مردم بتوانند از این خدمات در طول هفته، ۲۴ ساعته برخوردار شوند. این، نوعی تحول در فرایند ارائه خدمات محسوب می شود. ما به دنبال این بوده ایم که تمامی خدمات قوه قضائیه در فضای دیجیتال صورت بگیرد. یعنی نوعی بازآفرینی خدمات قضایی به شکل دیجیتالی. اگر بخواهیم یک کپی الکترونیک از این فضای سنتی تحویل دهیم، لازم است این کار در  سطح مسوولان عالی قضایی صورت گیرد.
این مقام مسوول با اشاره به دادگاه ها و مراکز ۱۲۹ یا شوراهای حل اختلاف گفت: باید در مورد همه اینها بتوانیم پیوست های خدمات الکترونیک عرضه کنیم . یعنی در کنار فرایندهای سنتی که اکنون در حال انجام است یکسری فرایندهای الکترونیک هم بعنوان بازوی جدید خدمت رسانی به مردم ایجاد شود. پیش بینی می شود در یک گستره زمانی برنامه ریزی شده بتوانیم به راحتی بگوییم برنامه ای که از یک آب باریکه شروع شده در نهایت به یک سد عظیم از منابع و امکانات تبدیل خواهد شد. این، نوعی بازآفرینی خدمات قضایی با ابزارهای جدید است .        
۱۲۸/                   

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا