محتوایی که فراموش شد

امروزه شبکه اینترنت به عنوان دروازه جهان اطلاعات شناخته شده که دریچه ای را برای ورود کاربران به دنیای انواع دانستنی ها می گشاید. اما همین ویژگی سبب ایجاد شرایطی در زمینه تولید محتوا در فضای سایبر شده که تقریبا هیچ کس مالک محتوایی که تولید کرده نیست و به محض تولید و انتشار اولین …

امروزه شبکه اینترنت به عنوان دروازه جهان اطلاعات شناخته شده که دریچه ای را برای ورود کاربران به دنیای انواع دانستنی ها می گشاید. اما همین ویژگی سبب ایجاد شرایطی در زمینه تولید محتوا در فضای سایبر شده که تقریبا هیچ کس مالک محتوایی که تولید کرده نیست و به محض تولید و انتشار اولین نسخه از آن، باید شاهد تیراژ میلیونی تکثیرغیرمجاز آن در دنیای سایبر باشد.
استفاده از محتوا و مطالب درج شده در فضای وب ، دسترسی افراد را به بسیاری از مطالب و اطلاعاتی که در زمانی دانستن و دستیابی به آنها نیازمند مشقت فراوان بود به امری عادی تبدیل کرده  است . اما آن چه در این بین نادیده گرفته و شاید به دست فراموشی سپرده شده درج منبع و ماخذ اولیه مطالب و اطلاعات در این شبکه جهانی است.     
بارها دیده شده که سایت ها و یا وبلاگ ها مطلبی را منتشرکرده اند که عینا همان مطلب بدون درج منبع اولیه  در دیگر سایت ها و وبلاگ ها استفاده شده است. حتی گاهی دیده می شود برخی مطالب در وبلاگ‌های مختلف چند دست می‌چرخد و منبع اولیه گم می‌شود و در شرایطی افراد به منابعی لینک  داده می شوند که خود آن منابع مطلب را سرقت کردند.
این در حالیست استفاده از محتویات بدون درج منبع و ماخد اولیه نوعی دزدی محسوب  شده و باعث ایجاد خسارت به کسانی می شود که عمر و سرمایه خود را صرف تولید این محتوا کرده اند.
رعایت نکردن قانون کپی رایت یا در واقع زیرپا گذاشتن حق مالکیت تولیدکنندگان محتوا نه تنها باعث منفعت مصرف کنندگان ایرانی نشده ، بلکه یکی از دلایل کمبود تولید محتوا در فضای سایبر است وهمین موضوع  به تدریج خسارت های گوناگونی برای حوزه علم ، ادب و فرهنگ کشور ما به همراه دارد.
تولید محتوا از لحاظ مختلفی دارای اهمیت است. ازآن جمله می توان به گسترش زبان فارسی و ارتقا آن در سطح بین الملل اشاره کرد. هم اکنون بسیاری از کشورها برای بدست آوردن اعتبار بیشتر، مردم خود را تشویق می کنند تا به تولید اطلاعات در اینترنت بپردازند.
تولید دانش و فناوری در هر کشوری ارتباط مستقیم با رتبه تولید محتوا و اطلاعات آن کشور در سطح جهان دارد. مشهود‌ترین جایگاه انتشار اطلاعات و دانش و فناوری نیز وب سایت‌های هر کشور هستند. این بدان معناست که دنیای سایبر امروز وارد عصر محتوا شده است و کشوری که محتوای قابل عرضه در فضای سایبر نداشته باشد از قافله علم و تمدن عقب خواهد ماند.
کشورهای توسعه یافته با سرمایه‌گذاری‌های فراوان در این زمینه، توانسته‌اند ضمن انتشار و اشتراک دانش و فرهنگ خود با دیگر نقاط دنیا، جایگاه شایان توجهی برای خود در شبکه‌های اطلاع‌رسانی و شبکه جهانی اینترنت بدست آورند.
اهمیت این موضوع در جامعه اطلاعاتی به قدری مورد توجه قرار گرفته که مطابق برخی نظریه‌ها، هر کشور به میزان محتوایی که تولید و برروی شبکه ارائه کرده ، عملا هویت خود را به اثبات رسانده و ابراز وجود می‌کند. از این دیدگاه، جایگاه موضوع محتوا، مساله‌ای اساسی و تامین کننده منافع ملی کشورها محسوب می‌ شود.
در کشور ما نیز با ورود فناوری‌های نوین و به ویژه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطی، مقوله محتوا به تدریج مطرح شده است، اما به نظر می‌رسد چندان که باید نتوانسته جایگاه مهم و تاثیرگذار خود را در این عرصه از آن خود کند.
۱۱۷/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا