تاثیرات تلفن همراه باید روی عناصر تشکیل دهنده جامعه بررسی شود

مهدی خدایی در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا اظهار داشت: با توجه به گوناگونی خصیصه های فردی و تفاوت های ایدئولوژی و رفتاری انسانها ، این فناوری ارتباطی می تواند تاثیرات زیادی در زندگی فردی افراد بگذارد که مهمترین این تاثیرات در مقوله “هویت” مشخص می شود.وی اظهارداشت : اگر شکل گیری هویت …

مهدی خدایی در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا اظهار داشت: با توجه به گوناگونی خصیصه های فردی و تفاوت های ایدئولوژی و رفتاری انسانها ، این فناوری ارتباطی می تواند تاثیرات زیادی در زندگی فردی افراد بگذارد که مهمترین این تاثیرات در مقوله “هویت” مشخص می شود.
وی اظهارداشت : اگر شکل گیری هویت به طریقی سوء باشد این مسئله به پیکره جامعه صدمه وارد خواهد آورد .
وی افزود: به دلیل اینکه جامعه متشکل از افراد است بنابراین با در نظر گرفتن این تاثیرات سوء، تلفن همراه در سطح جامعه می تواند به عنوان ابزاری مفید و هم به عنوان ابزاری مخرب و منفی در فرهنگ جامعه، مطرح شود.
خدایی تصریح کرد: هر فناوری جدیدی که پا به عرصه ظهور می گذارد از نظام باورها و عقاید و فرهنگ افراد یک جامعه فاصله دارد و کشور ما نیز از این امر مستثنی نبوده و در زمینه چگونگی تطبیق آن با نظام های انسانی باید سعی شود نوعی آشتی بین لجام گسیختگی فناوری و اصالت فرهنگی و باورها ایجاد کرد و این فرایند آشتی در واقع همان فرهنگ سازی است که می بایست در کشور ما نیز شکل بگیرد.
این مقام مسوول در وزارت ارتباطات در مورد چالش های فرهنگی که تلفن همراه در جامعه ایجاد کرده است گفت: وقتی فناوری مثل تلفن همراه به بازار عرضه می شود، بطن جامعه از آنجایی که تابحال با چنین مقوله ای مواجه نشده، راهکاری برای واکسینه کردن جامعه در قبال تاثیرات سوء آن فناوری ندارد. بنابراین شکل گیری فرهنگ استفاده از این فناوری در مراحل اولیه وابسته به فرهنگ شخصی افراد و پیشینه فکری، اجتماعی و خانوادگی هر فرد می شود. بطوریکه افراد با توجه به فرهنگ فردی خود می توانند از این فناوری استفاده سوء یا استفاده مفید کنند و طبیعتاً سوء استفاده از این فناوری جامعه را با برخی چالشهای فرهنگی نیز روبرو خواهد کرد.
خدایی در این مورد به ترویج پیام های کوتاه غیر اخلاقی، علنی شدن پوشیدگی های برخی شئونات و مسائل اخلاقی، تخریب حریم شخصی زندگی افراد، پخش تصاویر و فیلمهای خلاف عفت عمومی، ترویج فرهنگ بی ادبی و بی نزاکتی در جامعه، شناورشدن حوزه های عمومی و خصوصی و رواج رسم الخط لاتین در نگارش فارسی اشاره می کند.
وی در مورد تاثیر استفاده از تلفن همراه بر اجتماع گریزی افراد جامعه ، نظری منفی دارد و اظهار داشت: تلفن همراه نه تنها باعث قطع ارتباط افراد با جامعه نمی شود بلکه جامعه ای که فرد می تواند با آن ارتباط داشته باشد را گسترش نیز داده است .
۱۱۷/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا