نوت بوک باید از فهرست کالاهای مشمول استاندارد اجباری خارج شود

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا باقر بحری در اولین نشست کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی که به دنبال تغییر اعضای هیات مدیره این کمیسیون و انتخاب وی به عنوان رییس کمیسیون سخت افزار انجام شد ، اظهار داشت: در حوزه فناوری اطلاعات مسائل و موانع بسیاری بر سر راه واردات ، تولید و …

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا باقر بحری در اولین نشست کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی که به دنبال تغییر اعضای هیات مدیره این کمیسیون و انتخاب وی به عنوان رییس کمیسیون سخت افزار انجام شد ، اظهار داشت: در حوزه فناوری اطلاعات مسائل و موانع بسیاری بر سر راه واردات ، تولید و توزیع محصولات وجود دارد که قیمت تمام شده محصولات این حوزه را افزایش می دهد .
وی با تاکید بر اینکه فناوری اطلاعات می تواند به توسعه اجتماعی کمک کند ، گفت: اگر قیمت تمام شده فناوری اطلاعات در جامعه بالا رود روند توسعه جامعه کندتر می شود. مسائلی همچون مالیات ، بیمه و گمرکات در گرانتر شدن خدمات و کالاهای IT نقش دارند و این مساله کارایی فناوری اطلاعات را پایین می آورد.
بحری با بیان اینکه سهم  فناوری اطلاعات در سبد خانوار ایرانی بسیارکوچک است ، تصریح کرد: فناوری اطلاعات نقش ویژه ای برای منافع ملی دارد . اینترنت و سخت افزار نیز مقدمه ای برای این رشد است که باید ارزان تر شود تا بتوانیم دستاوردهایی در این مورد داشته باشیم.
وی در مورد کالاهای فناوری اطلاعات که مشمول استانداردهای اجباری شده اند ، گفت: استاندار کردن برخی کالاهای فناوری اطلاعات ، دینفعان خاص خود را دارد. نوت بوک کالای شناخته شده ای در دنیا است که محصول مشتری مداری است . این کالا نیازمند تست استاندارد نیست . بهتر است مسوولان به فکر تدوین قوانین برای کالاهای تعمیر شده که در بازار به اسم کالاهای کارنکرده به فروش می رسد باشند. اما نباید تمامی کالاهای IT را زیر سوال ببریم.
بحری با بیان اینکه نوت بوک باید از فهرست کالاهای مشمول استاندارد اجباری خارج شود، گفت: در کشوری که کالاهای بسیار خطرناک بدون تست استاندارد در بازار عرضه میشود بردن نوت بوک برای استاندارد خلاف واقع است. 
وی ادامه داد: کالاهای تعمیری باید با آگاهی فروخته شود. فروش این نوع کالا در قالب کالای کارنکرده غیر قانونی است . اما تست استاندارد نوت بوک ها که دارای استاندارد بسیار بالایی در دنیا است تنها منافع اقتصادی برخی افراد را تامین می کند.
بحری افزود: بخش سخت افزار بزرگترین لطمات را به دلیل استاندارد نبودن منابع تغذیه در بازار متحمل می شوند اما هیچ کس به فکر تست استاندارد این قطعه نیست . چرا که آزمایش این قطعات منافع مادی ندارد.
رییس کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای با تاکید بر اینکه دوره ، دوره نتیجه نگرفتن است ، اظهار داشت: تغییرات در هیات رییسه کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی به دلیل اینکه تلاشی در دوره های گذشته صورت نگرفته ، نیست . بلکه ما دنبال این هستیم که بدنه صنف را تقویت کنیم .
وی تقویت وحدت و توسعه بازار سخت افزار را از مهم ترین موضوعاتی عنوان کرد که در دوسال آتی به آن خواهد پرداخت و گفت: با وجودی که جریانات کشور به سمت حمایت از بخش خصوصی و اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی حرکت می کند ، اما شنیده می شود که قدرت و توانایی بخش خصوصی نادیده گرفته شده و بسیاری از دولتمردان معتقدند که بخش خصوصی در حد و اندازه توانایی بخش دولتی نیست. در اینجا باید گفت بخش خصوصی توانایی مضاعفی دارد اما این بخش مهجور مانده است.
بحری با تاکید براینکه راه اندازی کنسرسیوم ها و فعالیت های مشترک صنف می تواند در ایجاد وحدت و گرایش همبستگی موثر واقع شود، به موضوع افزایش آزمایشگاههای تحقیقاتی کالاهای IT به عنوان یکی از برنامه های سازمان نظام صنفی اشاره کرد و گفت: با تلاش های صورت گرفته انحصار یک آزمایشگاه تحقیقاتی شکسته شده و در زمان حاضر دو آزمایشگاه در این زمینه وجود دارد که قرار است به چهار آزمایشگاه افزایش یابد.
وی با بیان اینکه تمام تلاش سازمان نظام صنفی بر این است که در مقوله استاندارد ، فعال حرکت کند ، گفت: باید به بحث استاندارد کالاهای IT از زیرپایه توجه شود.
بحری در مورد تدوین آیین نامه خدمات پس از فروش کالاهای فناوری اطلاعات که توسط سازمان نظام صنفی رایانه ای صورت گرفته است ، ادامه داد: این آیین نامه تاکنون به ضمانت اجرایی نرسیده است اما الگوی رفتاری و روشی خواهد بود تا محصولات با فرهنگ سازی به رسمیت شناخته شوند.
نایب رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای با بیان اینکه سازمان نظام صنفی تمامی کسانی را که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت دارند زیرپوشش قرار می دهد ، گفت: وجود تشکل های متعدد ، ناقض قدرتمند بودن یک سازمان نیست بلکه می تواند قدرت صنف را بالا ببرد. متاسفانه بسیاری از تشکل ها در شرایط فعلی تبدیل به حیاط خلوت برخی اصناف شده است .
به گفته بحری در کشور ما قوانین، کندتر از واقعیت ها حرکت می کند. بسیاری از قوانین ما از ۳۰۰ سال گذشته همچنان مستتر است . با تمام تحولات گسترده ای که در صنایع صورت گرفته اما قوانین بسیار کند پیش می روند.
وی با بیان اینکه قوانین کمتری برای تشکل های قدیمی و  کارآمدتر وجود دارد ، گفت: قدرتی که در بحث فناوری اطلاعات داده می شود به دلیل نوین بودن آن بسیار کم است.
نایب رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای توسعه بازار را یکی از اساسی ترین وظایف این سازمان عنوان کرد و گفت: در این کلمه از نظر فرهنگی ، روان سازی بازار و ایجاد بازار ، معانی بسیار زیادی وجود دارد.
در این نشست حسین غروی که پیش از این رییس کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای بود گفت: در یک سال گذشته کمیسیون سخت افزار حدود ۱۵جلسه با اعضای صنف برگزار کرده و عمده فعالیت خود را بر طرح گرایش ها و منافع و مشکلات مشترک اعضا متمرکز کرده است.
وی در مورد مباحث استاندارد سازی کالاهای فناوری اطلاعات با بیان اینکه در زمینه واردات نوت بوک با مشکل تحریم مواجه هستیم و بابت تست این محصولات رقم بالایی از واردکنندگان دریافت می شود ، افزود: در این بحث اگر حمایت از منافع مصرف کننده مورد توجه قرار می گرفت، سازمان نظام صنفی رایانه ای با آن مخالفتی نداشت اما تست استاندارد برندهای معتبر و شناخته شده ارتباطی با منافع مصرف کنندگان ندارد و بیشتر منافع شخصی برخی افراد را در پی دارد.
وی گفت: برای آنکه کالای سالم به مصرف کنندگان ارائه شود ، راه حل آن نیست که  جلوی کالاهای معتبر را بگیریم بلکه کالاها باید شناسنامه دار باشند تا امکان پیگیری توسط مصرف کننده وجود داشته باشد.
غروی تاکید کرد : منافع گروهی درگیر موضوع  استاندارد سازی برخی کالاهای فناوری اطلاعات است. مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک  صلاحیت آزمایش استانداردهای فناوری اطلاعات را ندارد.
وی تاکید کرد: موانع غیرتعرفه ای تجاری در حال افزایش است و دولت مردان خود به تحریم اقتصادی دامن می زنند.
این فعال حوزه فناوری اطلاعات گفت: دولت موانع غیرتعرفه ای را به گونه ای شدت می بخشد که واردکنندگان در آن با مشکل مواجه می شوند. این مساله باعث گسترش قاچاق و بی نام در کشور شده است.
وی گفت: ما خواهان کمتر شدن موانع تعرفه ای و یک سیستم شفاف و روشن برای تولید ، توزیع ، فروش و واردات کالاهای فناوری اطلاعات هستیم.
۱۲۸/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا