رگولاتوری از PAP ها ۳۰ میلیارد تومان حق پروانه برای وایمکس می گیرد

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا ، در حالی که پروانه ارائه سرویس های اینترنت پرسرعت بی سیم و با سیم حدود شش سال گذشته در قالب پروانه فعالیت سراسری ارائه خدمات انتقال داده‌ها (ندا) برای ده سال به شرکت های PAP داده شده بود. اما سازمان تنظیم مقررات بار دیگر این شرکت ها را …

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا ، در حالی که پروانه ارائه سرویس های اینترنت پرسرعت بی سیم و با سیم حدود شش سال گذشته در قالب پروانه فعالیت سراسری ارائه خدمات انتقال داده‌ها (ندا) برای ده سال به شرکت های PAP داده شده بود. اما سازمان تنظیم مقررات بار دیگر این شرکت ها را ملزم به پرداخت حق پروانه کرده است.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۸۲ با توجه به خط‌ مشی‌های راهبردی ملحوظ در برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، پروانه فعالیت سراسری ارائه خدمات انتقال داده‌ها (ندا) را به بخش غیردولتی براساس مقررات و قوانین مربوط و از طریق دریافت و ارزیابی پیشنهادها واگذار کرد.
اما هم اکنون با برگزاری مجدد مزایده برای ارائه سرویس وایمکس ، به شرکت های دارنده پروانه ندا اجازه فعالیت در زمینه اینترنت پرسرعت بی سیم وایمکس را نداده و اعلام کرده این شرکت ها اجازه دارند که تا پایان امسال با همان روال سابق در قرارداد ، برای ارائه خدمات وایمکس اقدام کرده و برای ادامه کار در سال آینده و توسعه شبکه خود به نرخ های جدید مصوب سازمان تمکین کنند .
معاون سازمان تنظیم مقررات اوایل دی ماه جاری به یکی از رسانه ها در این باره گفته است: آن دسته از شرکت های ارایه دهنده اینترنت پر سرعت ( PAP ) که تمایل به ارایه خدمات وایمکس دارند باید حق لیسانس بپردازند و پروانه بگیرند.
به گفته لطف الله سبوحی این شرکت ها تا پایان سال جاری فرصت دارند ، نسبت به دریافت پروانه وایمکس اقدام کنند. در غیر این صورت باید خدمات آنها متوقف شود. دو شرکت “داتک” و “لایزر” که با داشتن پروانه PAP هم اکنون در حال ارایه خدمات وایمکس هستند، برای دریافت پروانه وایمکس اعلام آمادگی کرده اند .اما تاکنون اقدام عملی از سوی آنها صورت نگرفته است. این شرکت ها باید مشابه سایر صاحبان پروانه وایمکس حق لیسانس پرداخت کرده و در شرایط برابر با آنها رقابت کنند.
وی مبلغ حق لیسانس پروانه وایمکس را برای تهران حدود ۳۰۰ میلیارد ریال ( ۳۰ میلیارد تومان) عنوان کرده و گفته است: متقاضیان ۴۰ درصد این مبلغ را به صورت نقدی و باقیمانده آن را به صورت اقساط می پردازند.
شرکت های داتک و لایزر تاکنون با داشتن مجوز پروانه PAP حدود پنج تا شش هزار مشترک وایمکس دارند.
فعالان دارای پروانه انتقال داده ها این اقدام سازمان تنظیم مقررات را برای دریافت حق پروانه مجدد نامعقول و در جهت زیر فشار گذاشتن بخش خصوصی عنوان کرده اند.
کارشناسان معتقدند سازمان بازرسی کل کشور باید در مورد پروانه های ارائه شده در سازمان تنظیم مقررات بررسی بیشتری به عمل آورد.
سازمان تنظیم مقررات در آبان ماه سال گذشته به چهار شرکت مبین پایا ، ایرانسل ، اسپادان و رایانه دانش گلستان برای عرضه سرویس وایمکس مجوز داده است.
۱۲۸/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا