خط تولید انبوه تجهیزات BTS شرکت کارخانجات مخابراتی ایران به بهره برداری رسید

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا مصطفی محمد نجار با بیان این مطلب گفت:‌ خوشحال هستم که به دست متخصصان داخلی در صنعت مخابرات امروز یکی از بخش‌های مهم این صنعت با فناوری بالا طراحی و در داخل ساخته شد.وی افزود:‌ تجهیزات BTS در شبکه ارتباطات سیار کاربرد دارد و امروز نسل ۷۵/۲ این BTSها …

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا مصطفی محمد نجار با بیان این مطلب گفت:‌ خوشحال هستم که به دست متخصصان داخلی در صنعت مخابرات امروز یکی از بخش‌های مهم این صنعت با فناوری بالا طراحی و در داخل ساخته شد.
وی افزود:‌ تجهیزات BTS در شبکه ارتباطات سیار کاربرد دارد و امروز نسل ۷۵/۲ این BTSها با همت متخصصان داخلی تولید انبوه آن در کارخانجات مخابراتی ایران (ITMC )‌ افتتاح شد.
وی عنوان کرد:‌ در حال حاضر تعدادی از این BTSها به شبکه مخابراتی کشور تحویل داده شده و با توجه به نزدیک بودن آغاز به کار اپراتور سوم تلفن همراه که قرار است نسل سوم تلفن همراه را در کشور عرضه کند، این توانمندی در مجموعه ITMC‌ وجود دارد که نسل سوم این BTSها را در داخل تولید کند.
وی با بیان اینکه ما هر روز شاهد نوآوری در بخش فناوری هستیم افزود: سابقه شیراز در تولیدات الکترونیکی و رشد فناوری کشور همواره درخشنده بوده و امیدوارم محصولات کارخانه ITMC در زمینه BTS محصولات قدرتمند و رقابتی با محصولات دیگر کشورها باشد.
نجار ادامه داد: امیدواریم از این تکنولوژی در اپراتور اول و دوم و به ویژه اپراتور سوم استفاده کرده و برای استفاده اپراتور سوم از تجهیزات BTS تولید شده در ITMC همکاری لازم را خواهیم داشت.  
وی خاطرنشان کرد: در صنعت مخابرات نیز متخصصان ما در تلاش هستند با ارایه محصولی با کیفیت و قیمت مناسب با رقبای جهانی خود رقابتی سالم داشته باشند.
وی گفت: با توجه به روندی که در پیش است شرکت‌های ارتباطی در آینده نسبت به استفاده از محصولات داخلی باید توجه ویِِژه‌ای داشته باشند و محصولاتی که در داخل تولید می‌شوند ، نباید از خارج وارد شود.
نجار با اشاره به اینکه استفاده از محصولات داخلی موجب اشتغال‌زایی و آماده شدن زیرساخت برای توسعه پایدار صنعت کشور می‌شود گفت: دولت تمام تلاش خود را برای حمایت از صنعت گران داخلی به کار می‌گیرد.
وزیر کشور در پاسخ به این سوال که در گذشته وزارت ارتباطات توسط شورای حمایت از تولیدات داخلی واردات و خرید برخی از تجهیزات مخابراتی را که در داخل تولید می‌شود، ممنوع می‌کرد و با توجه به اینکه تجهیزات BTS نسل ۷۵/۲ امروز در داخل تولید می‌شود، آیا دولت در جهت حمایت از این تولید اقدام به ممنوعیت واردات این محصول و یا افزایش تعرفه واردات آن می‌کند یا خیر گفت: در خصوص جزییات این موضوع اطلاعی ندارم ولی دولت دهم و هیات وزیران همه دغدغه این را دارند که هر تولیدی که در داخل اتفاق می‌افتد، واردات آن محصول از خارج صورت نگیرد.
وزیر کشور تاکید کرد:‌ این موضوع جزو سیاست‌های اصلی رییس جمهور و همه ما است چرا که ما افتخار می‌کنیم متخصصان کشورمان می‌توانند اقدامات بزرگی در حوزه صنعت مخابرات کشور انجام دهند.
نجار گفت: صنایع مخابراتی باید حمایت شوند و دولت دهم در این راستا از هیچ اقدامی فرو گذار نمی‌کند.
محمد ابراهیم مطلع، مدیرعامل شرکت کارخانجات مخابراتی ایران نیز در مراسم افتتاح خط تولید انبوه تجهیزات BTS نسل ۷۵/۲ گفت: این خط تولید پیرو مصوبه شورای اقتصاد در سال ۸۵ مبنی بر طراحی و تولید تجهیزات مخابراتی و در راستای توسعه شبکه ارتباطات سیار کشور با همکاری تولیدکنندگان و متخصصان داخلی و وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنایع و معادن راه‌اندازی شده است.
وی افزود: پیش از این قرارداد طراحی و تولید تجهیزات اصلی و یونیت‌های یدکی مورد نیاز توسعه شبکه ارتباطات سیار کشور به ظرفیت شش میلیون خط تلفن همراه و به ارزش یکصد و ۶۸ میلیارد تومان بین شرکت ارتباطات سیار و شرکت ITMC به عنوان نماینده کنسرسیوم با حضور رییس‌جمهور و وزرای وقت صنایع و معادن و ارتباطات و فناوری اطلاعات امضا شده بود.
وی خاطرنشان کرد: براساس همان قرارداد بخش تولید تجهیزات BTS به ارزش یکصد میلیارد تومان به شرکت کارخانجات مخابراتی ایران واگذار شده بود که با تلاش متخصصان این شرکت خطوط تولید آزمایشی این محصول راه‌اندازی شد.
مطلع گفت:‌ بعد از اجرای موفق مرحله پایلوت از طرح تولید تجهیزات یاد شده و اخذ تاییدیه‌های لازم، هم اینک خط تولید انبوه این محصول با ایجاد اشتغال برای ۷۰۰ نفر نیروی انسانی متخصص ماهر و نیمه ماهر راه‌اندازی شده است.
وی افزود: ۱۶ ماه کارهای تحقیقاتی و پایلوت طرح انجام شده و اکنون این تجهیزات در شهرستان‌های سپیدان و فراشبند فارس نصب شده است.
وی عنوان کرد: هم اکنون در کشور از نسل دوم BTS استفاده می‌شود که با مطالعاتی که در گروه ما انجام شده، توانایی تولید نسل سومBTS  تلفن همراه برای نیازهای اپراتور سوم در کشور هستیم و آمادگی هرگونه همکاری با اپراتور دوم و سوم را نیز در این رابطه داریم.
او از وزیر کشور خواست تا هیات دولت توجه ویژه‌ای به ITMC داشته باشد تا صنایع ITMC داشته باشد دچار چالش نشود.
پس از این مراسم وزیر کشور از خط تولید BTS در کارخانه ITMC بازدید کرد و این خط تولید انبوه رسماً به بهره‌برداری رسید.
به گفته کارشناسان این پروژه ملی، ایران را در زمره معدود کشورهای تولیدکننده این سیستم قرار داده و تولید انبوه تجهیزات BTS می‌تواند این امکان را فراهم کند تا ایران هم به عنوان یکی از اپراتورهای مطرح در میان کشورهای منطقه حضور پیدا کند.
محسن حاتم، معاون برنامه ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن نیز در حاشیه مراسم افتتاح خط تولید انبوه تجهیزات BTS کارخانجات مخابراتی گفت: راه‌اندازی این خط تولید نمونه‌ای از انتقال دانش فنی به داخل کشور است.
وی با اشاره به حمایت وزارت صنایع از این پروژه گفت: با حمایت وزرای وقت صنایع و ارتباطات برای اولین بار در کشور وزارت ارتباطات و مخابرات تن به دانش داخلی در حوزه های تک داده‌اند و معتقدیم که از این کارها باید زیاد در کشور انجام شود.
وی افزود: راه‌اندازی این خط تولید با توجه به اینکه از همان آغاز به آن ملی دیده شد سرآغازی بود برای اینکه ما این اعتماد و این باور را در کشور ایجاد کنیم که در حوزه صنایع مخابراتی و های تک ما می‌توانیم از دانش فنی خودمان در کنار استفاده از تجربیات و دانش کشورهای دیگر بهره‌مند شویم.
معاون برنامه ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن خاطرنشان کرد:‌ تا زمانی که دست گدایی فناوری به سوی دیگران دراز کنیم بدون اینکه خودمان حرفی برای گفتن داشته باشیم یا فناوری را به ما نمی‌دهند ، یا چیزی به نام فناوری به ما می‌دهند که نمونه بارزش همین شرکت ITMC‌ در ۲۰ سال گذشته بوده است.
وی افزود: بر همین اساس اگر ما می‌خواهیم فناوری را در اختیار داشته باشیم باید از کارهایی مثل بومی کردن تولید  BTS حمایت کنیم چرا که با افتتاح همین خط تولید در حال حاضر قیمت‌ها در این بخش به یک سوم کاهش یافته است و این یکی از فواید تولید در داخل کشور است.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تمدید قرارداد تولید تجهیزات شش میلیون پورت تا پایان سال و امضا نشدن آن تاکنون توسط شرکت ارتباطات سیار آیا مشکلی در این باره وجود دارد گفت: هیچ مشکلی در این بخش وجود ندارد و از آنجا که وزیر ارتباطات در کارنامه کاری خود هدایت مجموعه‌های صنعتی مخابراتی را دارد ، جای هیچگونه نگرانی در این بخش وجود ندارد.
۱۱

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا