اتصال سیستم‌های اطلاعاتی بیمارستانی به پرونده الکترونیکی سلامت

سجاد مروجی در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار کرد: این کارگاه در جهت عملیاتی‌سازی فاز اتصال به پرونده سلامت در سطح منطقه پایلوت در تهران اجرا ‌شد.وی یکی از پارامترهای الزام‌آور و مهم در رتبه‌بندی سیستم‌های اطلاعاتی بیمارستانی را اتصال این سیستم‌های اطلاعاتی به پرونده الکترونیکی سلامت برشمرد و اظهار کرد: …

سجاد مروجی در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار کرد: این کارگاه در جهت عملیاتی‌سازی فاز اتصال به پرونده سلامت در سطح منطقه پایلوت در تهران اجرا ‌شد.
وی یکی از پارامترهای الزام‌آور و مهم در رتبه‌بندی سیستم‌های اطلاعاتی بیمارستانی را اتصال این سیستم‌های اطلاعاتی به پرونده الکترونیکی سلامت برشمرد و اظهار کرد: در این کارگاه، نحوه اتصال سیستم‌های اطلاعاتی بیمارستانی به پرونده الکترونیک سلامت مبتنی بر مدل دولایه و معماری ملی این سیستم و نحوه استفاده از رابط و واسط آن مورد بحث و آموزش قرار گرفت.
او با بیان این که معماری داده در پرونده الکترونیکی سلامت،‌ مبتنی بر مدل‌سازی دو لایه است گفت: یکی ازلایه‌ها تحت عنوان مدل مرجع، مدل داده‌ای ثابت است که یک قالب کلی برای نگهداری داده را فراهم می‌کند، این قالب بسیار کلی و عمومی طراحی شده است به گونه‌ای که تمام داده‌های مربوط به حوزه سلامت، از اطلاعات هویتی فرد گرفته تا اطلاعات مربوط به مفاهیم خاص پزشکی و حوزه سلامت در این قالب، قابل تعریف باشد.
مروجی تصریح کرد: لایه دیگر تحت عنوان لایه آرکه تایپ، توصیفی از مفاهیم موجود در دامنه کسب و کار حوزه سلامت را فراهم می‌کند، این توصیف توسط متخصصان حوزه پزشکی تعریف و بیان می‌شود، برای مثال اگر مفهوم تست فشار خون را در نظر بگیریم، این مهم که تست فشار خون دارای چه اجزایی است و واحد اندازه‌گیری آن چیست توسط متخصصان حوزه پزشکی تعریف و معین می‌شود.
وی ادامه داد: توجه به این نکته حایز اهمیت است که این تعاریف در طول زمان ممکن است دستخوش تغییرات شوند، این تغییرات مخصوصا در حوزه‌ی پزشکی نسبت به حوزه‌های دیگر سریع‌تر رخ می‌دهد، تغییرات ناشی از مدل‌سازی تنها به سطح آرکه‌تایپ انتشار پیدا می‌کند و لایه‌های پایین‌تر (مدل مرجع و پایگاه داده) از این تغییرات مصون هستند.
مروجی گفت: مهم‌ترین مزیت استفاده از معماری دو لایه، انعطاف‌پذیری ذخیره‌سازی و نمایش اطلاعات است؛ آرکه تایپ در حقیقت یک زبان مشترک بین سرور و کلاینت است که از این طریق به درک مشترکی از داده رد و بدل شده می‌رسند، بدیهی است کلمات این زبان (آرکه تایپ‌ها) در طول زمان می‌تواند تغییر کند. نکته‌ی دیگری که در این طراحی مدنظر قرار گرفته است، استقلال زبان مذکور از زبان‌های برنامه‌نویسی و سکوهای پیاده‌سازی است.
او ادامه داد: مخاطبان این کارگاه، شرکت‌های تولیدکننده سیستم‌های اطلاعاتی بیمارستانی در سطح بیمارستان‌های تهران تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران،‌ شهید بهشتی و ایران است، در این راستا دانشگاه‌های علوم پزشکی همکاری نزدیکی را با مرکز IT وزارت بهداشت در جهت عملیاتی‌سازی اتصال دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا