“هستان شناسی عمومی زبان فارسی” ایجاد شد

به گزارش سازمان خبری موبنا به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات مخابرات ایران، هدف از این پروژه، ایجاد هستان شناسی مرجع کامل و منسجم در حوزه زبان فارسی با در نظر گرفتن ویژگی های بومی خط و زبان فارسی وایجاد یک شاخه فارسی برای wordnet  است که در تحقیقات و پژوهشهای زبان فارسی قابل …

به گزارش سازمان خبری موبنا به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات مخابرات ایران، هدف از این پروژه، ایجاد هستان شناسی مرجع کامل و منسجم در حوزه زبان فارسی با در نظر گرفتن ویژگی های بومی خط و زبان فارسی وایجاد یک شاخه فارسی برای wordnet  است که در تحقیقات و پژوهشهای زبان فارسی قابل استفاده بوده و امکانات تبدیل چند زبانه را نیز فراهم می کند.
بنا بر این گزارش، با اجرای این پروژه شاخه زبان فارسی برای wordnet ایجاد شده و با توجه به پوشش واژگان وردنت انگلیسی و امکان اتصال آن به محصول این پروژه، دریچه ای از زبان فارسی به سایر زبانهای دنیا گشوده می شود به این ترتیب  علاوه بر رفع نیاز سیستمهای کاربردی چون ترجمه ماشینی، جستجوی اینترنتی، بازیابی اطلاعات تک و دو زبانه، فرهنگ نگاری، طبقه بندی اسناد، خلاصه سازی متون و آموزش زبان، امکان تبادل دانش، تکنولوژی و فرهنگ میان فارسی زبانان و سایر زبانهای زنده دنیا را نیز ایجاد نموده است.
نبود یک هستان شناسی مناسب، مشکل ساخت بسیاری از سیستم های پردازش زبان فارسی است، وجود یک هستان شناس برای این زبان در تبدیل متن به گفتار و استخراج اطلاعات از متون، نقش اساسی ایفا می نماید.
یکی از اهداف اصلی تولید چنین واژگانی و به دنبال آن توسعه و ارتقا سیستم های کاربردی بهره گیر از آن ها، اعتلای علمی و فرهنگی کشور می باشد. به عنوان مثال ساخت سیستم های مترجم و خلاصه ساز، به فارسی زبانان  امکان  می دهد حتی با عدم آشنایی با زبان انگلیسی قادر به استفاده از منابع علمی، خبری و اطلاعاتی موجود باشند برای مثال سیستم های استخراج و تحلیل اخبار سیاسی، نظامی ، اقتصادی و … می توانند اطلاعات مورد نیاز را جهت تصمیم گیری در اختیار مسوولان قرار دهند . نرم افزارهای کاربردی با استفاده از این هستان شناسی به کاربران امکان محاوره به زبان بومی با برنامه های کاربردی مورد نظر را می دهد. از جمله می توان به جستجوی موضوعات مفهومی به زبان بومی، سیستم های درک متن در استخراج خودکار دانش متون و ساخت پایگاههای داده و دانش بر اساس آنها اشاره نمود و سیستم های تولید متن نیز می توانند در تهیه گزارشات مختلف مورد استفاده واقع شوند. این نمونه ها و بسیاری نمونه های دیگر طرح های پژوهشی و کاربردی هستند که برای دستیابی به کارآیی موردنیاز به وجود چنین منبعی نیازمندند.
۱۱۷/۱۵
 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا