ایجادمرکزداده‌های ماهواره‌ایGIS درکشور/ ایجادشبکه ماهواره‌ای تلفن سیار

به گزارش خبرنگار مهر، رضا تقی پور عصر دوشنبه در مراسم اختتامیه همایش سراسری سامانه های اطلاعات مکانی در GIS به همکاریهای سازمان فضایی کشور با سازمان تقشه برداری و سازمان جغرافیای نیروهای مسلح اشاره کرد و افزود: سازمان فضایی با جمع آوری اطلاعات مکانی، خدمات لازم را به کاربران خود ارائه می دهد. ایجاد …

به گزارش خبرنگار مهر، رضا تقی پور عصر دوشنبه در مراسم اختتامیه همایش سراسری سامانه های اطلاعات مکانی در GIS به همکاریهای سازمان فضایی کشور با سازمان تقشه برداری و سازمان جغرافیای نیروهای مسلح اشاره کرد و افزود: سازمان فضایی با جمع آوری اطلاعات مکانی، خدمات لازم را به کاربران خود ارائه می دهد.

ایجاد مرکز داده های ماهواره ای GIS

وی از ایجاد مرکز داده های ماهواره ای GIS خبر داد و گفت: راه اندازی این مرکز یکی از پروژه های سازمان فضایی کشور است که امیدواریم این مرکز طی سال جاری و در نیمه اول سال آینده به بهره برداری برسد.

تقی پور با تاکید بر اینکه این مرکز، یک مرکز داده ملی است خاطرنشان کرد: کلیه سازمانها و ارگانها می توانند از اطلاعات این دیتا سنتر استفاده کنند.

وی به کاربردهای این فناوری در کشور اشاره و اضافه کرد: این فناوری می تواند در کاهش آلودگیهای نفتی خلیج فارس، آلودگیهای غبار که از عراق وارد کشور می شود و سایر حوزه ها ما را یاری کند.

طراحی شبکه تلفن سیار ماهواره ای

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایجاد شبکه ماهواره ای تلفن سیار اشاره کرد و ادامه داد: در این پروژه مبنای طراحی شبکه تلفن سیار را بر اساس داده های ماهواره ای قرار دادیم. این طرح به صورت آزمایشی در یکی از شهرهای کشور شروع می شود و در صورت موفقیت آمیز بودن توسعه می یابد.

وی یکی از مشکلات و معضلات امروز را کیفیت ارتباطات تلفن همراه دانست و ادامه داد: به دلیل تغییر و تحول دائمی شهرها تغییراتی در بافت مغناطیسی شهرها ایجاد می شود. این امر باعث ایجاد مشکلاتی در پوشش شبکه تلفن همراه می شود.     

تقی پور یادآور شد: این مهم با طراحی شبکه های تلفن سیار بر اساس داده های ماهواره ای حل می شود.

کاربردی نشدن اطلاعات مکانی در مدیریت بحران در کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در زندگی امروز بشر گفت: فناوری اطلاعات ابزار کلیدی برای تصمیم گیریهای شخصی و سازمانی است از این رو چنانچه مبنای داده ها از صحت و درستی برخورد نباشد خروجی ها نیز از دقت لازم برخوردار نیست.

وی تامین داده ها برای پایگاههای داده ها را از ماموریتهای اصلی فناوری اطلاعات و فاوا ذکر کرد و افزود: امروزه بسیاری از کشورها فناوریهای نوین را محور توسعه پایدار قرار داده اند و در تمام اقتصادهای دانش بنیان، فناوری اطلاعات به عنوان یکی از ارکان و پایه های توسعه در نظر گرفته شده است.

تقی پور به معیوب بودن چرخه تولید و مصرف اطلاعاتی GIS در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: تا زمانی که این چرخه معیوب باشد همه کاربران در استفاده از این اطلاعات با مشکلاتی روبرو می شوند. مصرف کنندگان این اطلاعات نمی دانند از کجا باید به این اطلاعات دسترسی داشته باشند و تولید کنندگان که شامل سازمان نقشه برداری، سازمان جغرافیای نیروهای مسلح و سازمان فضایی می شود به دلیل نبود بازار لازم برای کاربردی کردن این اطلاعات دچار سردرگمی می شوند در نتیجه شاهد انباشت این اطلاعات و مراجعه کاربران به خارج برای دستیابی به اطلاعات مکانی هستیم.

وی با تاکید بر فرهنگ سازی در سطح کشور برای کاربردی کردن اطلاعات مکانی بر تاسیس انجمنی در زمینه GIS تاکید و اضافه کرد: این انجمن می تواند چرخه تولید تا مصرف اطلاعات را کامل کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده در بلایای طبیعی را از کاربردهای اطلاعات مکانی دانست و یادآورشد: کشور ما یک کشور حادثه خیز است به طوری که از ۴۹ حادثه طبیعی ۴۶ مورد آن در کشور ما رخ می دهد بنابراین باید به طور جدی از این فناوری در مدیریت بحران استفاده شود.

وی با اشاره به زلزله بم ادامه داد: در این حادثه چنانچه دسترسی مناسب به تصاویر ماهواره ای GIS داشتیم حتما می توانستیم کمکهای فوری و ضروری را ارائه دهیم. این در حالی است که کشور چین در زلزله اخیر خود با استفاده این اطلاعات و کمکهای مجامع بین المللی و پایگاههای اطلاعاتی توانست هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا