توصیه‌های مخابراتی به حجاج

به محض شماره‌گیری ۰۰۹۸ هزینه‌ رومینگ محاسبه می‌شود    به گزارش خبرنگار سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زائران خانه خدا دقت کنند که درصورت برقراری ارتباط بین دو تلفن همراه ایرانی در کشور ثالث برای تلفن همراه تماس گیرنده، هزینه مکالمه به صورت بین‌الملل و برای مخاطب هزینه تماس دریافتی مطابق با تعرفه‌های اعلام شده …

به محض شماره‌گیری ۰۰۹۸ هزینه‌ رومینگ محاسبه می‌شود    
به گزارش خبرنگار سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زائران خانه خدا دقت کنند که درصورت برقراری ارتباط بین دو تلفن همراه ایرانی در کشور ثالث برای تلفن همراه تماس گیرنده، هزینه مکالمه به صورت بین‌الملل و برای مخاطب هزینه تماس دریافتی مطابق با تعرفه‌های اعلام شده محاسبه خواهد شد، بنابراین کاهش مدت زمان برقراری ارتباط را در کشور میزبان توصیه می‌شود.
فعال‌سازی پین کد سیم‌کارت و قفل رمزدار گوشی سوءاستفاده‌های احتمالی درصورت سرقت یا مفقودی تلفن را کاهش داده و درصورت خاموش بودن تلفن همراه در مکان‌های شلوغ احتمال سوءاستفاده از تلفن را به حداقل می‌رساند.
به گفته سرپرست ستاد مخابرات در عربستان در استفاده از سیم‌کارت‌های عربی هر دقیقه ۱۰۰۰ تومان هزینه می‌شود و در صورتی که از سیم‌کارت ایران با ایران تماس برقرار شود، هر دقیقه ۲۵۰۰ تومان لحاظ می‌شود.
ناصر یوسف‌پور بیان کرد: توصیه‌ی ما در درجه‌ی نخست، برقرای ارتباط تلفنی از طریق اپراتور است و بعد تماس توسط تلفن ثابت از ایران به عربستان، چراکه در این صورت ۴۴ تومان برای کسی که زنگ می‌زند و ۱۷۰ تومان برای شخصی که با تلفن همراه او تماس گرفته شده است، هزینه خواهد شد.
عضو هیأت مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران درباره‌ی شایعه‌هایی مبنی هزینه داشتن خاموش و روشن کردن تلفن همراه در عربستان، تأکید کرد: این مسأله صحت ندارد و افراد هرچقدر تلفن خود را خاموش یا روشن کنند، هیچ هزینه‌ای برای آن‌ها نخواهد داشت.
مشترکان باید در حفظ و نگه‌داری سیم‌کارت و گوشی خود حداکثر دقت لازم را به عمل آورده و آن را در اختیار افراد ناآشنا، متصدی هتل و… قرار ندهند و در موارد ضروری حتما سیم‌کارت را از گوشی خارج کرده و نزد خود نگه دارند، بعد از پایان مکالمه با زدن دکمه قطع تلفن از قطع مکالمه خود اطمینان حاصل کرده تا هزینه ناشی از عدم قطع ارتباط را متحمل نشوند.
چنانچه ارتباط مشترک به هر دلیل برقرار نشد یا در حین انجام مکالمه ارتباط قطع شد و یا درصورت شنیدن هر پیامی، حتما باید با رعایت بند فوق از قطع ارتباط مطمئن و سپس به تماس مجدد اقدام شود، چنانچه تماس اولیه قطع نشود، برقراری ارتباطهای همزمان موجب محاسبه هزینه‌های ناخواسته رومینگ خواهد شد.
اما در صورت افزایش کارکرد تلفن همراه بیش از مبلغ ۲۰۰ دلار شرکت ارتباطات سیار مجاز به قطع تلفن همراه بوده اما بدلیل تاخیر در ارسال این اطلاعات امکان قطع دقیقا در حد مجاز تعیین شده وجود نداشته و مسوولیت پرداخت بدهی به هر میزان تا قبل از زمان قطع برعهده مشترک است، ضمن آنکه احتمال انتقال بخشی از مبلغ کارکرد تلفن به صورتحساب دوره بعد وجود دارد.
به مشترکان توصیه می‌شود در صورت مفقود شدن گوشی بلافاصله مراتب را به یکی از بستگان درجه یک خود در داخل کشور اطلاع داده تا از طریق مراجعه به ادارات دولتی مشترکان نسبت به قطع آن اقدام کنند، با توجه به وصل تلفن همراه پس از ۲۰ روز توسط این شرکت، توصیه می‌شود مالک تلفن همراه نسبت به مراجعه به اداره مربوطه و اخذ سیم‌کارت جدید اقدام کند.
عباس لطفعلیان ـ مدیر کل روابط بین‌ اپراتورهای شرکت ارتباطات سیار ایران – نیز پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات ایسنا با بیان اینکه ۶۰ درصد سرقت گوشی تلفن همراه در اماکن شلوغ و مراکز تجمع زائران صورت می‌گیرد گفت: سال گذشته از میان کسانی که سیم‌کارتشان به هر دلیلی به سرقت رفته و یا مفقود شد، تنها کسانی متحمل ضرر و زیان نشدند که توصیه‌های ضروری همراه اول را که در دفترچه‌های راهنما بود، به دقت مطالعه و به آن‌ها عمل کردند.
وی گفته بود: توصیه می‌شود زائران خانه خدا هنگام زیارت در مکان‌های شلوغ و اماکن زیارتی نظیر بیت‌الله الحرام یا مسجدالنبی و سایر مساجد در عربستان، تلفن همراه را با خود نبرند و چنانچه مجبور به این کار هستند، حتما تلفنشان را خاموش کنند؛ چراکه در صورت خاموش بودن و فعال نبودن پین کد امکان سوءاستفاده از تلفن همراه وجود ندارد.
مدیر کل روابط بین‌ اپراتورهای شرکت ارتباطات سیار ایران همچنین هشدار داد که زائران خانه خدا اگر شماره‌ای را اشتباهی بگیرند و پیغام صوتی مبنی بر این که «شماره مشترک مورد نظر در شبکه موجود نیست» بشنوند، شنیدن پیغام صوتی به زبان فارسی نیز برای مشترک هزینه دربردارد.
شبکه تلفن همراه ایران به‌گونه‌ای تعریف شده که اگر مشترکی تلفن همراهش را بعد از مکالمه قطع نکند، ارتباط پس از حداکثر ۵۹ دقیقه و ۵۹ ثانیه قطع خواهد شد اما در عربستان اینگونه نیست و ممکن است این ارتباط تا چند ساعت برقرار باشد و در نتیجه مشترک هزینه بسیار زیادی را متحمل شود.
امسال با مذاکرات انجام شده تعرفه‌ی رومینگ برای هر سه اپراتور عربستان که شامل الجوال، زین و الاتحاد است، یکسان است و تماس دریافتی ۱۶۷ تومان و تماس با ایران در همه آن‌ها ۲۵۱۲ تومان است.
هزینه ارسال پیامک ۴۲۳ تومان است و اگر مشترکی با تلفن همراه خود با شخصی که سیم‌کارت‌ عربستان را دارد یا با تلفن ثابت عربستان تماس بگیرد هزینه آن ۹۲۵ تومان خواهد بود.
در برخی مواقع دو زائر ایرانی که در عربستان هستند برای پیدا کردن یکدیگر از تلفن همراه استفاده می‌کنند و تصور می‌کنند تعرفه مکالمه‌شان مثل ایران است و هر دو در عربستان و یک مکان هستند و تعرفه‌شان فرقی نمی‌کند اما باید به این موضوع توجه داشته باشند که حتی اگر دو زائر ایرانی در کنار یکدیگر و در عربستان باشند زمانی که با یکدیگر تماس بگیرند، همان تعرفه ۲۵۱۲ برای یک دقیقه مکالمه محاسبه می‌شود زیرا سیستم‌های رومینگ آن‌ها را به‌عنوان سیم‌کارت‌ ایرانی شناسایی می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا