معامله هشت میلیارد دلاری سهام مخابرات ایران پنج روز دیگر انجام می شود

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا، شرکت مخابرات ایران یکی از شرکت های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی است، که سال گذشته پنج درصد از سهام آن در بورس عرضه شده و پنج درصد سهام آن به کارکنان و ۲۰ درصد نیز از طریق سهام عدالت واگذار شد.با واگذاری پنجاه درصد سهام این شرکت ، …

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا، شرکت مخابرات ایران یکی از شرکت های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی است، که سال گذشته پنج درصد از سهام آن در بورس عرضه شده و پنج درصد سهام آن به کارکنان و ۲۰ درصد نیز از طریق سهام عدالت واگذار شد.
با واگذاری پنجاه درصد سهام این شرکت ، میزان سهام واگذار شده مخابرات به ۸۰ درصد خواهد رسید و بنابر قانون، مابقی ۲۰ درصد سهام مخابرات در اختیار دولت باقی خواهد ماند.
عرضه یکباره این حجم سهام در بازار بورس بی سابقه است و در صورت فروش آن ، بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران صورت خواهد گرفت.
طبق اعلام سازمان بورس اوراق بهادار ، خریداران ۵۰ درصد بعلاوه یک سهم شرکت مخابرات (نزدیک به ۲۳ میلیارد سهم به قیمت هر سهم ۳۴۰ تومان) باید ۲۰ درصد از قیمت را به صورت نقدی و بقیه را در ۱۶ قسط و هر شش ماه یک بار بپردازد.
برآوردها نشان می دهد خریداران سهام شرکت مخابرات درهمان ابتدا باید یک هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان به صورت نقدی به حساب خزانه دولت واریز کنند. علاوه بر مبلغ نقدی، خریدار سهام مخابرات باید در ۱۶ قسط و هر شش ماه یکبار ۴۸۴ میلیارد تومان به دولت بپردازد.
در زمان حاضر تنها دو “کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین” و ” کنسرسیوم پیشگامان کویر یزد” به عنوان متقاضیان خرید سهام مخابرات اعلام شده اند.
جزئیات دقیقی از شرکت های عضو این دو کنسرسیوم منتشر نشده و از میزان توانایی و نحوه تامین این حجم بزرگ نقدینگی برای خرید شرکت مخابرات اطلاعی در دست نیست.
توانایی مالی و فنی برای اداره چنین شرکت عظیمی اهمیت بسیاری دارد و مسئولان سازمان خصوصی سازی می گویند که این دو کنسرسیوم صلاحیت چنین کاری را دارند.
گفته می شود یکی از این دو کنسرسیوم که متقاضی حضور در پروژه اپراتور سوم تلفن همراه بود به دلیل مشکلات فنی و مالی، از شرکت در مزایده کنار گذاشته شده است .
بخشی از سهام شرکت مخابرات ایران ودیعه تلفن همراه و ثابت است که دولت در طول سال ها از مردم دریافت کرده است.
مبالغ این ودیعه ها متفاوت است . شرکت مخابرات ایران سال گذشته اعلام کرد ودیعه تلفن ثابت بین ۲۰ تا ۱۰۰هزار تومان است . مبلغ ودیعه تلفن همراه از ۱۶۰ تا ۲۹۰هزار تومان متفاوت است. اما هنوز سرنوشت این ودیعه ها بعد از واگذاری سهام شرکت مخابرات روشن نیست.
پیش از این اعلام شده بود بخشی از سهام مخابرات در اختیار کسانی قرار می گیرد که از مخابرات تلفن خریده اند و نزد مخابرات ودیعه دارند.
بنابر تازه ترین آمار، شرکت مخابرات ایران نزدیک ۲۵ میلیون مشترک تلفن ثابت و بیشتر از ۳۱ میلیون مشترک تلفن همراه دارد .
۱۲۸/۱۵/۲۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا