زیرساخت آمادگی افزایش ظرفیت اینترنت را تا ۱۵۰ لینک STM1 دارد

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا به نقل از روابط عمومی شرکت ارتباطات زیر ساخت ، ظرفیت اینترنت در مردادماه ۸۴ برابر با چهارلینک STM1 بود، این ظرفیت در آن زمان اغلب از مسیر کابل دریایی جاسک فجیره تأمین می شد.وابستگی شبکه اینترنت کشور به یک مسیر،امنیت شبکه اینترنت را تحت تأثیر می گذاشت به …

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا به نقل از روابط عمومی شرکت ارتباطات زیر ساخت ، ظرفیت اینترنت در مردادماه ۸۴ برابر با چهارلینک STM1 بود، این ظرفیت در آن زمان اغلب از مسیر کابل دریایی جاسک فجیره تأمین می شد.
وابستگی شبکه اینترنت کشور به یک مسیر،امنیت شبکه اینترنت را تحت تأثیر می گذاشت به نحوی که با احتمال قطعی کابل جاسک فجیره، شبکه اینترنت کشور مختل می شد. ازهمین رو، همزمان با افزایش ظرفیت اینترنت کشور شمار مسیرهای ارتباطی بین الملل ( Gate Way )  نیز افزایش یافت.
هم اکنون سهم این مسیر در تامین ظرفیت اینترنت کشورمان به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است. معمولا قطعی این مسیر طی چند سال، در دی ماه رخ داده است.
گفتنی است در حال حاضر کشورمان از طریق ۹ درگاه بین المللی با شبکه های بین المللی فیبرنوری  در ارتباط است .
کابل دریایی جاسک- فجیره یکی از درگاه های بین المللی است در سمت جنوب کشورمان که به امارات متصل شده و امکان اتصال شبکه فیبر نوری زیر ساخت را با چندین کابل بین المللی فراهم می کند.
همچنین در مرکز گناوه ، شبکه زیر ساخت از طریق کابل دریایی ایران و کویت ، به کابل های دریایی متصل می شود.
در سمت غرب کشور ، در مرز مشترک ایران  و ترکیه ، امکان اتصال شبکه فیبر نوری زیرساخت را با کابلهای بین المللی فراهم می شود .
در مرزهای شمالی کشور نیز یک مسیر کابلی در مرز ایران و آذربایجان ، شبکه زیرساخت کشور را به شبکه کابل آذربایجان و از آنجا به روسیه و گرجستان متصل می کند.
در این سمت در مرز ایران با ترکمنستان ، شبکه فیبر نوری کشورمان به کشورهای ترکمنستان ، ازبکستان ، قرقیزستان ، قزاقستان ، تا جیکستان و چین متصل می شود و در مرز ارمنستان نیز ، به شبکه فیبر نوری ارمنستان وصل هستیم.
گفتنی است در نقطه مرزی با کشور نخجوان ، به وسیله کابل بین المللی ،ارتباط باکو با نخجــوان برقرار شده است .
در سمت شرق کشور نیز ، در مرز افغانستان از طریق  کابل بین المللی به افغانستان متصل هستیم .
براساس این گزارش با امضای توافقنامه فالکون ، برای نخستین بار نقطه اتصال بین المللی در داخل کشورمان در بندرعباس ایجاد شد و در آینده نزدیک نقطه اتصال بین المللی چابهار هم راه اندازی خواهد شد ، به این تر تیب تا ۱۵ سال آینده ظرفیت اینترنت کشورمان مستقیماً از طریق شبکه فلگ با تمامی نقاط اصلی ارتباطی جهان برقرار می شود، این شبکه با تشکیل یک حلقه کامل، سه قاره ی آفریقا ، آسیا و اروپا را به یکدیگر متصل می کند و امکان دسترسی کشورمان را به بزرگراه های بین المللی فراهم می کند.
۱۱۷/۲۰

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا