مأیوس نشوید۲۴ خرداد ادامه دارد

سامان صابريان روحاني كه در بيشتر سخنراني‌هاي خود سياست خارجي را مد نظر قرار مي‌داد، اين‌بار به دليل سوالاتي كه اصحاب رسانه از او كردند، مجبور شد به سياست داخلي هم بپردازد و برخي ابهاماتي كه ماه‌ها براي افكار عمومي ايجاد شده بود را رفع كند.روحاني مسئله ممنوع التصويري رئيس دولت اصلاحات را نيز مد …

سامان صابريان

روحاني كه در بيشتر سخنراني‌هاي خود سياست خارجي را مد نظر قرار مي‌داد، اين‌بار به دليل سوالاتي كه اصحاب رسانه از او كردند، مجبور شد به سياست داخلي هم بپردازد و برخي ابهاماتي كه ماه‌ها براي افكار عمومي ايجاد شده بود را رفع كند.روحاني مسئله ممنوع التصويري رئيس دولت اصلاحات را نيز مد نظر قرار داد و با انتقاد از اين اقدام گفت: کسی از طرف شورای عالی امنیت ملی ممنوع الخبر و ممنوع‌التصویر نشده و اگر کسی گفته ممنوع‌التصویری در شورای عالی امنیت ملی بوده خلاف و دروغ است و کسی که این موضوع رامطرح کرده باید مورد مجازات قرار گیرد. محور بخشي از سخنان رئيس جمهور را به مناسبت ۲۴ خرداد، سالروز حماسه سياسي در زير پي مي ‌گيريم.
سال‌هاي حساس ايران
در ۲ سال گذشته شرایط بسیار حساسی پیشروی کشور ما بود؛ احساس بحران بین‌المللی در روابط خارجی، شرایط سخت اقتصادی پیش روی مردم شکاف در مسائل اجتماعی، سیاسی بین گروه‌ها، احزاب و جناح‌ها، فضای امنیتی در زمینه مسائل فرهنگی و در محیط‌های آموزشی و از طرف دیگر بدخواهان ما تصور می‌کردند با فشارهایی که به ناروا به ملت ایران تحمیل کردند مردم مشارکت آنچنانی در پای صندوق‌ها نخواهند داشت.
همه هدف بدخواهان این بود که مردم را پای صندوق‌های آرا نبینند اما مردم ما با حضورشان حماسه بزرگی آفریدند و به دنیا اعلام کردند که در این کشور مردم‌سالاری حاکم است.
۲۴ خردادجناحي نيست
مردم با رأی که به اعتدال، تدبیر و امید دادند مقصودشان این بود که همه چیز به قانون بازگردد.
اعتدال یعنی همه حرکت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصاد در چارچوب مقررات قانونی باشد، اعتدال یعنی تصمیم ما یک‌شبه در کشور گرفته نشود، اعتدال یعنی امور به صاحبنظران متخصص همان فضا واگذار شود.
هیچ تصمیمی مگر با مشورت صاحبنظران اتخاذ نشده است.
۲۴ خرداد تعلق به هیچ حزب، جناح و گروهی ندارد.
دولت به سه وعده  نجات اقتصادی، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان عمل کرد.
ما می‌خواستیم  عزت ملی با موقعیت صحیح و در خور این ملت در سطح جهان و روابط بین‌الملل توام شود.
۲۴خرداد و سياست‌خارجه
هدف ۲۴ خرداد این بود یعنی حفظ تمام حقوق ملت بزرگ و یک تعامل سازنده برای منافع ملی بود. در این موضوع ما   مذاکره جدی و تاثیرگذار در چارچوب کشورهای غربی و ۱+۵ را آغاز کرده‌ایم.
خطوط قرمز مشخص بود و لازم است همین‌جا از مقام معظم رهبری تشکر کنم هم به خاطر حمایت ایشان از مذاکره‌کنندگان و هم از اینکه توانستند یک انسجام و وحدت ملی را به وجود بیاورند و البته باید از ملت ایران تشکر کنم؛ چراکه در این مذاکرات روبه‌روی ۶ قدرت جهانی هستیم.
همه تلاش ما این است که به یک توافق عزتمندانه با تامین حقوق ملت ایران و با توجه خطوط قرمزی که تعریف شده، برسیم و به نظر من چارچوب‌های کلی که مورد نظر جمهوری اسلامی ایران بوده امروز مورد قبول۱+۵ است ضمن اینکه در جزيیات هنوز اختلاف نظرهای فراوانی داریم و باید این اختلاف‌نظرها حل شود.
پاسخ به انتقادات «آبكي»
دولت بزرگ‌ترین سرمایه را برای منابع آبی کشور اختصاص داده است؛ به طوری که تا پایان ۴ سال، دولت حدود ۱۰ میلیارد دلار برای تامین آب اختصاص داده شده است.
دولت به خوبی تحریم‌ها را مدیریت کرده اما به این معنا نیست که ابعاد تحریم را ندانیم و ظلم ظالمان را توضیح ندهیم. ما باید کار خلاف قانون کشورها را اعلام کنیم و ما مسیر خود را برای احقاق حق خود ادامه خواهیم داد.
لغو کنسرت‌ها و تضييع حقوق مردم
ما در زمینه فرهنگی معتقدیم امور فرهنگ باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود و فضا را باید به گونه‌ای ترسیم کنیم که هم آنهایی که از کالای فرهنگی استفاده می‌کنند به خوبی بهره ببرند و هم آنهایی که تولید کالای فرهنگ می‌کنند به خوبی تولید کنند.
از نظر ما مرجع‌، قانون است و وقتی دستگاهی برای دادن مجوز تعیین شده در این شرایط دخالت دیگران شایسته نیست و باید بگذاریم قانون عملیاتی و اجرایی شود.
اینکه تصور می‌شود اقدامی خوب یا بد است یا آثارش مثبت یا منفی است این همان اشکالی است که در گذشته هم به آن اشاره کرده‌ام و گفته‌ام ما نباید به دنبال اجتهاد شخصی باشیم و باید اجتهاد را برای حوزه های علمیه بگذاریم و  هر دستگاهی که مجوز صادر کند باید مورد احترام باشد.
وقتی در چارچوب قانون مجوزی برای یک کنسرت داده و از مردم دعوت می‌شود و مردم خود را آماده می‌کنند؛ اینگونه دخالت‌ها تضییع حقوق مردم است و پس از آن تضییع حقوق اهالی فرهنگ همه را باید احساس کنیم.
لغو مجوز قانوني، نادرست است
۲۴ خرداد ادامه دارد و همان مردمی که پای صندوق‌های رای آمدند و برای حمایت از مسیری که انتخاب کرده‌اند در صحنه هستند و ما باید از این مشکلات عبور کنیم و وحدت و انسجام داشته باشیم. دولت خود را التزام به حقوق مردم و اجرای قانون می‌داند.
از نظر ما زمانی که مجوز قانونی صادر می‌شود لغو مجوز از طرف دستگاه‌هایی که قانونا حقی ندارند کاملا نادرست است و اگر  قوه قضاییه می‌خواهد کنسرتی را لغو کند باید در آن موارد توجیه قانونی داشته باشد.
حق نشاط براي  زنان در جامعه
زمانی که احساس می‌شد در این مسائل به یک بن‌بستی رسیده‌ایم؛ امام راه را باز کرد به طوری که در آغاز انقلاب بسیاری می‌گفتند زنان نباید در تظاهرات شرکت کنند؛ چون شنیده شدن صدای آنان حرام است اما امام موضع گرفت و از تداوم این تفکر جلوگیری کرد.
زمانی که نیاز به رای زنان در انتخابات داشته باشیم خم می‌شویم و اعلام می‌کنیم که تمامی حقوق شما در مسائل سیاسی، اجتماعی برابر است اما زمانی که از انتخابات عبور می‌کنیم رای‌ها عوض می‌شود.
زنان، و دختران و خواهران جامعه به دین و فرهنگ معتقدند و به آن احترام می‌گذارند، به عفت و حجاب و چارچوب قانونی نیز احترام می‌گذارند. بنابراین نباید تصور کنیم که می‌خواهیم اسلام را به پا داریم و خانم‌ها برعکس قوانین اسلام عمل می‌کنند.
زنان جامعه ما مثل مردان و در برخی موارد پیشتازند ما باید حق نشاط، شادی و زندگی اجتماعی را در چارچوب موازین دینی و قانونی برای همه محترم بشماریم. لذا در کلیات موارد یاد شده اختلافی وجود ندارد فقط ممکن است در مصادیق پاره‌ای اختلاف نظرها باشد که  باید حل شود.
دروغ ممنوع الخبری رئيس دولت اصلاحات
مسائل سیاسی و اجتماعی یک روزه حل و فصل نمی شود باید شرایط امروز را با وضعیت دو سال پیش مقایسه کنیم باید ببینیم که روند رو به جلو بوده یا معکوس بوده و حرکتی نداشته‌ایم.
تصمیم بر این بود که شرایط نامناسب به شرایط قانونی و مناسب باز گردد بنابراین در حال حاضر نمی‌توان گفت که طی ۲۲ ماه گذشته تغییری نبوده به طوری که می‌بینیم در مسائل اجتماعی و فرهنگی انجمن‌های دانشجویی فعال است؛ از جمله اینکه ۱۶ آذر دو سال گذشته را با قبل آن مقایسه کنید.
طی این دو سال خانه سینما و خانه احزاب فعال شده‌اند لذا این‌گونه نیست که حرکتی نشده باشد. ضمن اینکه نباید انتظار داشته باشیم تمامی مشکلات اجتماعی و فرهنگی در ۲۲ ماه حل شده باشد. ما باید به کار خود ادامه دهیم تا مشکلات را حل کنیم و در این مسیر نباید مایوس شویم.
اگر عده‌ای حرکتی غیر قانونی داشته‌اند باید نصیحت و اصلاح شوند چرا که اساس انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ این بود که مردم می‌خواستند افراط و خشونت نباشد و نظرات در چارچوب قانون باشد و در این راستا همه باید کمک کنند.
دولت هیچ کاری را در مسائل سیاسی،‌ اقتصادی بدون حضور و حمایت مردم انجام نمی‌دهد؛ همانگونه که مردم در پای صندوق حضور داشتند در تمامی صحنه‌ها نیز باید حضور داشته باشند.
کسی از طرف شورای عالی امنیت ملی ممنوع الخبر و ممنوع التصویر نشده و اگر کسی گفته ممنوع‌التصویری در شورای عالی امنیت ملی بوده خلاف و دروغ است و کسی که این موضوع را مطرح کرده باید مورد مجازات قرار گیرد.
در عراق و سوریه واحد نظامی نداریم
سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاست تهاجمی نبوده و به کشورهای منطقه در برقراری امنیت کمک خواهد کرد؛ مخصوصا در زمینه ترورسیم که همه باید دست به دست هم دهیم. ۲ سال پیش بنده پیشنهادی در خصوص جهان عاری از خشونت طرح کردم. خوشبختانه آن طرح در مجمع عمومی مورد استقبال قرار گرفت اما در عمل دیدیم که کشورها در خصوص عملی شدن این طرح کاهلی کردند. ایران در عراق و سوریه واحد نظامی و پادگان یا نیروی نظامی ندارد و تنها فعالیت مستشاری در آنجا دارد و می‌خواهیم ثبات در این کشورها برقرار شود؛ به خصوص در سوریه که خواهان مشارکت حداکثری مردم دراین کشور است.
باید بیشتر با مردم حرف می‌زدم
بنده بايد زودتر از اینها در رسانه‌ها حاضر می‌شدم و با مردم صحبت می‌کردم اما در خصوص افزایش قیمت بنزین با گفته شما مخالف هستم. چراکه بنزین را تک‌نرخی کرده و از دو نرخی بودن درآوردیم. طبق قانون مجلس امسال بايد رقم‌های حامل انرژی را به فوب خلیج فارس برسانیم.
در زمینه بنزین علت اینکه آن را تک‌نرخی کردیم جلوگیری از فساد بود که توضیح آن کاملا روشن است و در این خصوص باید از مردم تشکر کنم چرا که عده‌ای از رسانه‌های خارجی و داخلی که به دنبال فضاسازی خاصی در کشور بودند از طرف مردم مورد نظر قرار نگرفتند. این تک‌نرخی شدن حداکثر ۳ هزار میلیارد تومان از کسری را می‌تواند جبران کند؛ البته تا ۱۰ هزار میلیارد فاصله زیادی دارد. در بحث حذف یارانه افراد پردرآمد که قرار است این موضوع اجرایی شود، بنده حساسیت دارم و به وزرای خود دستور داده‌ام تا به دقت این کار را انجام دهند چراکه نکند در این بین اقشار کم‌درآمد و سطح پایین جامعه یارانه‌شان حذف شود.
دلواپس نیستم و همیشه امیدوارم
در باره اينكه پس از امضای توافق افرادی در آمریکا و ایران به دنبال ایجاد اصطکاک باشند؟ دلواپس نیستم و همیشه امیدوارم. امیدوار به این دلیل که ما یک اجرای موقت در توافق ژنو را داشتیم و طرفین به خوبی آن را اجرا کردند. همان زمان افرادی بودند که می‌خواستند این توافقنامه را  برهم بزنند حتی برخی کشورهای منطقه نیز مخالف امضای توافق هستند چراکه فکر می‌کنند با امضای این توافق قدرت ایران افزایش پیدا می‌کند حال آنکه ما قصد تجاوز به هیچ کشوری در منطقه نداریم و این تصورات واهی است و نباید مشکلاتی پیش بیاید .
کشورهای امضا کننده این توافقنامه بر آنچه که در متن آمده متعهد هستند و پس از مهر شورای امنیت نیز همه کشورها ملزم به اجرای آن هستند. آنهایی که می‌خواهند توافق را برهم بزنند اگر آثار خوب آن را ببینند شاید در نظر خود تجدید نظر کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا