جدایی کابینه از محمود

وزیرانی که هرکدام به دلیلی با او به نقطه اختلاف و جدایی رسیده و یکی پس از دیگری از کابینه کنار گذاشته شدند یا اگر بودند،رغبتی به کار با احمدي‌نژاد نداشتند.اما اختلافات زمانی که احمدی نژاد یار گرمابه و گلستانش را برای کاندیداتوری در انتخابات تشویق و همراهی کرد، بیشتر قوت گرفت. اختلافاتی که بر …

وزیرانی که هرکدام به دلیلی با او به نقطه اختلاف و جدایی رسیده و یکی پس از دیگری از کابینه کنار گذاشته شدند یا اگر بودند،رغبتی به کار با احمدي‌نژاد نداشتند.اما اختلافات زمانی که احمدی نژاد یار گرمابه و گلستانش را برای کاندیداتوری در انتخابات تشویق و همراهی کرد، بیشتر قوت گرفت. اختلافاتی که بر سر موضوعات مختلف به وجود آمد،کم کم صدای یاران قدیمی احمدی نژاد که حالا منتقدان او شدند را در آورد و یک‌به‌یک نزدیکان وی در مصاحبه‌ها علیه سیاست و عملکرد احمدی‌نژاد با يكديگر رقابت می‌کردند.ياران قديمي او خواه ناخواه مهر احمدی‌نژاد‌ بر پیشانی‌شان بود و بایدفكري برای جدایی راه‌شان از مسیر گفتمان بهار مي‌كردند.آن سوی میدان اما اصولگرایانی که احمدی‌نژاد و همراهانش را جریان انحرافی می‌نامند، به فکر راهی برای کنترل او وگفتمانش هستند و بهاري‌ها را غير خودي مي‌دانند.حال همراهان احمدی‌نژاد  باید بین گفتمان بهار  یا اصول فکری اولیه خودشان یکی را انتخاب می کردند.خط ارتباطي جمعي از ياران وي با جريان ولنجك اينجا به پايان رسيد كه بر اساس شنیده‌ها ، عده ای از نزدیکان و وزرای دولت نهم و دهم راه شان را از احمدی نژاد جدا و جبهه‌اي را بدون هماهنگي با او تاسيس كردند.
یکتا آمد اما بدون احمدی نژاد!
در روزهایی که محمود احمدی نژاد به جلسات ولنجک و جنت آباد بسنده كرده،  عده ای از وزرا و معاونان او راه خود را از سمت ولنجک به سوی دیگری کج کرده‌اند و جبهه ای جدا از او تشکیل داده اند.یکی از نزدیکان احمدی نژاد درحالی خبر از تاسیس «جبهه یاران کارآمدی وتحول ایران اسلامی»داده است که به گفته  او هیچ مشورتی با احمدی نژاد برای تاسیس این مجموعه گرفته نشده است. این چهره‌ نزدیک به احمدی‌نژاد، روز گذشته در مصاحبه با جماران از تاسیس حزب«يكتا» توسط نزدیکاني كه حالا ديگر از مخالفان احمدي نژاد هستند، خبر داد و گفت:جمعی از وزیران ومعاونان رئیس دولت نهم ودهم تصمیم گرفته‌اند مجموعه‌ای تحت عنوان «جبهه یاران کارآمدی وتحول ایران اسلامی» که مخفف آن «یکتا»ست را تاسیس کنند اما این مجموعه هیچ ارتباطی به گفتمان بهار و احمدی نژاد ندارد. وی در ادامه افزود: برای تاسیس این مجموعه هیچ نوع استمزاج ونظرخواهی ازاحمدی نژاد صورت نگرفته است واین موضوع اصولا به آقای احمدی نژاد یا نزدیکان وی ارتباطی ندارد؛ درواقع این موضوع ابتکاري است که ازطرف وزیران ومعاون رئیس جمهور دولت قبل صورت گرفته است.
یکتا را چه کسانی تشکیل داده اند؟
براساس شنيده ها و گفته هاي يكي از نزديكان محمود احمدي نژاد، این مجموعه جدید متشکل از ۱۷ عضوسابق دولت است که ریاست این شورا به عهده «مصطفی محمد نجار» وزیرکشوردولت دهم است. در میان موسسان، نام هایی همچون طریقت منفرد، فریدون عباسی، مسعود زریبافان، حمیدرضا حاجی بابایی، کامران دانشجو، کامران باقری لنکرانی به چشم می خورد. شنیده ها حاکی از آن است که این افراد به دنبال جدا کردن مسیر خود از آنچه جریان انحرافی نام گرفته است، هستند و نزدیکان احمدی نژاد تاکید دارند که این مجموعه هیچ ارتباطی به حلقه ولنجک و احمدی نژاد ندارد. نكته اي كه در صحبت هاي اين فرد نزديك به احمدي ن‍ژاد به چشم مي خورد آن است كه وي گفته: در جلسه ولنجک وقتی این موضوع را به آقاي احمدي ن‍ژادگفتم، ایشان واکنش خاصی نشان ندادند و سکوت کردند. اين منبع در ادامه تشريح مي‌كند، زماني احمدي نژاد واكنش نشان خواهد داد كه این افراد خودشان را منتسب به آقای احمدی نژاد کنند آن وقت اعلام برائت خواهد شد. نكته‌اي که در اين بين ديده مي شود، جبهه ای است که احمدی نژادی‌ها و جداشدگان از این تفکر در مقابل هم قرارگرفته اند.گروهی با تاسیس حزب اعلام جدایی کردند و از آن سو احمدی نژاد و یارانش می گویند این مجموعه بدون هماهنگی تاسیس شده است و این کمی عجیب است و قطعا نزديكان احمدي نژاد با اعلام اين خبر سعي در بر هم زدن بازي اين مجموعه داشته اند.
اين حزب چه برنامه اي دارد؟
پرواضح است ،براساس آنچه که از شواهد بر می‌آید «يكتا» درسالی که به انتخابات مجلس ختم مي شود، نگاهی به مجلس و تاثیر‌گذاری در انتخابات آتی دارد.اما چند موضوع در اینجا مطرح می شود؛ نخست اینکه گفتمان بهار و یکتا از یک لحاظ شبیه اند و هردو از مخالفان سر سخت روحاني هستند و یک هدف مشترک يعني بازگشت به قدرت در كشور چه در قوه مقننه و چه در قوه اجرايي را دنبال مي كنند. چهره‌هایی که در میان موسسان این مجموعه به چشم می خورد مانند فریدون عباسی، از منتقدان برنامه هسته ای دولت جدید  یا کامران دانشجو که از منتقدان فرجی دانا و وزارت علوم دولت روحانی است، برنامه‌هایی برای کاندیداتوری در انتخابات آتی مجلس را دارند.همچنين حضور كامران باقري لنكراني كه از نزديكان به جبهه پايداري است در ميان اسامي موسسان اين حزب ديده مي شود كه مي تواند مورد پرسش قرار گيرد كه نزديكان به پايداري در اين ليست چه كاركردي دارند. موضوع ديگر آنكه با این اقدام، «یکتا» به دنبال عبور از فیلتر های نظارتی در انتخابات آتی است. چرا كه با نزديكي به جريان ولنجك و جريان انحرافي، بي‌شك به سختي از فيلتر شوراي نگهبان براي حضور در صحنه انتخابات مجلس عبور خواهند كرد و با اين اقدام وتبري از راه گذشته خودچراغ سبزي به ناظران انتخاباتي نشان داده اند.
عبور از احمدي‌نژاد
موضوع مهم ديگر اين‌كه، «يكتا» به دنبال عبور از احمدي نژاد، گفتمان بهار و تئوريسين اين گفتمان يعني اسفنديار رحيم مشايي است و در سال منتهي به انتخابات اين پروژه كليد خورد. به نظر می‌رسد این یک بازی در مسیر کشاندن احمدی نژاد و نزدیکانش به صحنه سیاسی کشور بعد از گوشه نشینی طولانی باشد. اينكه يكتا و بهار برنامه اي براي انتخابات مجلس آينده ندارند كمي دور از ذهن است و بعيد نيست اين برنامه اي باشد براي خيز دو طرفه به سوي مجلس و پيوند با هم در مجلسي آينده. «يكتا» هرچقدر هم كه بخواهد خود را از جريان احمدي نژاد دور كند، نمي‌تواند زيرا ميوه دور از درخت نمي‌افتد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا