چکاپ هاي خانگي را فراموش نکنيد

سلامتي که بزرگ ترين آرزوي تمام بيماران است در دستان ماست ولي ما به سادگي در هياهوي روزمرگي ها فراموشش مي کنيم. اما سوال اصلي اينجاست که آيا واقعا بلديم «قدر سلامتي» خود را بدانيم؟ هزينه اي براي ذخيره سلامت «زمان» يکي از مهم ترين فاکتورها در بحث سلامت است؛ بدين معنا که بسياري از …

سلامتي که بزرگ ترين آرزوي تمام بيماران است در دستان ماست ولي ما به سادگي در هياهوي روزمرگي ها فراموشش مي کنيم. اما سوال اصلي اينجاست که آيا واقعا بلديم «قدر سلامتي» خود را بدانيم؟

هزينه اي براي ذخيره سلامت

«زمان» يکي از مهم ترين فاکتورها در بحث سلامت است؛ بدين معنا که بسياري از بيماري هاي صعب العلاج و مهلک اگر در مراحل آغازين تشخيص داده شود، خيلي ساده تر درمان خواهند شد. همه افراد مي توانند با چکاپ هاي دوره اي و ساليانه، بيماري هاي خاموش خود را شناسايي کنند و در سريع ترين زمان، اقدامات درماني لازم را انجام دهند. چکاپ ها مجموعه آزمايش هاي مختلفي هستند که سطح سلامتي شما را مورد ارزيابي قرار مي دهند. يکي از باورهاي غلط، اما رايج در مورد چکاپ اين است که من براي انجام چکاپ بسيار جوانم. بهتر است بدانيد که آزمايش هاي دوره اي براي بسياري از بيماري ها از سنين ۲۰ سالگي يا حتي قبل از آن آغاز مي شود. يکي ديگر از عوامل بي توجهي به انجام چکاپ هاي دوره اي، هزينه هاي آن است؛ نکته اي که در اين زمينه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است که هزينه هاي انجام آزمايش ها در مقايسه با مبالغ سنگين درمان بسياري از بيماري ها مانند انواع سرطان ها، عدد چشمگيري نيست. از سوي ديگر، با توجه به اين که بيشتر تست هاي چکاپ به صورت سالانه يا چند سال يک بار انجام مي شود هزينه هاي آن ها فشار مالي چنداني به همراه نخواهد داشت. مهم تر از همه اين که با پرداخت اين هزينه ها شما اندوخته سلامتي خود را افزايش مي دهيد.

چکاپ هاي خانگي را فراموش نکنيد

اما يکي از مهم ترين عواملي که به ارتقاي سلامت کمک مي کند، آگاهي ما از وضعيت جسماني مان است. در کنار تمام آزمايش هاي پزشکي دوره اي، چکاپ ها و بررسي هاي شخصي هم وجود دارد که مي توانيد به سادگي و در منزل آن ها را انجام دهيد. سالي يک تا دو بار قد و وزن خود را اندازه گيري کنيد. در صورت داشتن اضافه وزن حتما با يک متخصص تغذيه مشورت کنيد. اندازه گرفتن قد در سنين بالاي ۵۰ سال اهميت ويژه اي دارد. کوتاه شدن قد مي تواند نشانه کمبود مواد معدني در استخوان ها باشد. علاوه بر اين، بعد از هر بار شانه زدن موها، حواستان به ميزان ريزش آن ها باشد. کمبود آهن، روي و يا مشکلات تيروئيد باعث ريزش موي شديد مي شود. هم چنين، هر دو تا سه ماه يک بار تمام بدن خود را چک کنيد. اگر پوست بدنتان در يک ناحيه تغيير رنگ داده است يا توده اي غيرعادي در بخشي از بدن مشاهده مي کنيد سريعا پزشکتان را در جريان قرار دهيد. هدف از تمام اين چکاپ هاي خانگي، حفظ و بهبود وضعيت سلامت و پيشگيري از بيماري هاست، اما نکته حائز اهميت اين است که هيچ کدام از آن ها جاي تست هاي دوره اي پزشکي را نمي گيرند و صرفا مکمل آن ها هستند.

بدن سالم براي روح سالم

همان طور که بايد به فکر محافظت از جسم خود در مقابل بيماري ها باشيد، روح شما هم بايد در مقابل خطرهايي که آن را تهديد مي کنند، ايمن شود. «چکاپ مشاوره» يکي از راه هاي کمک به روح شماست که در پيچ و خم مشکلات زندگي بسيار آسيب پذير مي شود. با مراجعه به کلينيک هاي مشاوره، تست «ارزشيابي وضعيت رواني» انجام دهيد. اين تست مواردي چون افسردگي، وسواس، ترس، اضطراب و پرخاشگري را مورد بررسي دقيق قرار مي دهد و در صورت وجود هر نوع مشکل، مشاور پيشنهادها و راهنمايي هاي لازم را مطرح خواهد کرد.

سلامت نیوز: چکاپ هاي خانگي را فراموش نکنيد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا