نقد بنا و فضای شهری؛نقد مسئولان به مسئولان/«آخوندی» به حامیان زیرمجموعه‌ای خود جایزه داد

به گزارش موبنا، اختتامیه نقد بنا و فضای شهری با سخنان عباس آخوندی و تاکید وی بر مسئول بودن شهروندان در حالی به کار خود خاتمه داد که باردیگر اندیشه ایرانشهر از سوی این مقام وزارت مورد تاکید قرار گرفت و زیرمجموعه های وزیر از وی جایزه دریافت کردند. اختتامیه‌ای متفاوت و جوايزي كه به …

به گزارش موبنا، اختتامیه نقد بنا و فضای شهری با سخنان عباس آخوندی و تاکید وی بر مسئول بودن شهروندان در حالی به کار خود خاتمه داد که باردیگر اندیشه ایرانشهر از سوی این مقام وزارت مورد تاکید قرار گرفت و زیرمجموعه های وزیر از وی جایزه دریافت کردند. اختتامیه‌ای متفاوت و جوايزي كه به زيرمجموعه‌هاي وزارتي تعلق گرفت، اگرچه بخشي از هنرمندان حرفه‌اي و تجربي نيز در اين جوايز سهيم بودند.

عباس آخوندی در اختتامیه نقد بنا و فضای شهری به آشوب زدگی شهرها اشاره کرده و گفته است: زندگی در شهرها به گونه‌ای آشوب‌زده در جریان است و شهرها بدقواره رشد کرده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی در حالی به ایجاد فضای گفتگو و مشارکت مردمی تاکید کرده که همزمان قیمت بنزین با رشد ۳۰ درصدي همراه شد و بانک ملی نیز در اقدامی عجیب از دارندگان حساب بانک ملی مبلغ ۵ هزارتومان کسر کرد. رقمی که به گفته بسیاری از کارشناسان رقمی بالا در مجموع دارندگان کارت بانک ملی است. وی در بخشی از سخنان خود در اختتامیه نقد بنا و فضای شهری اندیشه ایران شهر را لازمه برون‌رفت از مشکلات شهری خواند و تاکید كرد: وظیفه دولت اعتلا و افزایش تسهیلات شهروندی و بهبود شرايط زندگي است. وي اراده مردمي را در تحقق اين اهداف موثر خواند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت حس تعلق‌محله‌ای و مشارکت مردمی به حرکت از دالان هنر تاکید دارد و اینها در حالی است که تراکم‌فروشی و تبدیل غیرقانونی کاربری زمین‌ها موضوع روز است، موضوعی که پیش‌تر شورای‌شهر را به عنوان دستگاه ناظر و سياستگزار و شهرداری به عنوان مجري را مقابل هم قرار داد.

آخوندی که پیش‌تر نیز بر اندیشه ایران‌شهر و بازخوانی آن تاکید كرد راجع به زندگي ايراني و سبك زندگي، توجه همگان را به خرد؛ انديشه اي مبتني بر دانش معطوف كرد و رژيم قدرت را در سوداگري شهرها موثر دانست و گفت: در حال حاضر شهرهاي ما توسط رژيم قدرت از بین رفته است.

وی در پایان به نقش هنرمندان در بازآفرینی شهرها اشاره کرد و گفت: تنها یک ایران برای زندگی داریم و باید در جهت پیرایش آن دست به دست هم بدهیم.

پيروز حناچي معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي نيز كه يكي از منتقدان فضاي شهري است درباره وضعيت فعلي فضاي شهري معتقد است: مسيري كه رفته و مي رويم اشتباه است و به همين خاطر هم بايد نوع نگاه خود به شهرها، معماري و فضاي شهري را تغيير دهيم و اين تغييرات نيز در گروه بهره مندي از ابزار هنر و همراهي آن با دانش مهندسي است.

مهندس عليرضا قهاري مدير انجمن مفاخر معماري ايران نيز از جمله كارشناساني است كه به معماري و فضاي شهري ايران در وضعيت فعلي نقد دارد. وي با اشاره به تراكم فروشي هاي گسترده در شهر، تهران را بي ضابطه خوانده و گفته است: شرايط حال حاضر تهران محصول تصميم گيري مسئولان و نه مردم عادي است . آنچه شهر تهران در شرايط حاضر به آن دچار است به تصميم‌گيري‌هاي نادرست مسئولان مربوط است.

به گزارش موبنا، در مراسم اختتامیه نقد بنا و فضای شهری از حامیان این نمایشگاه؛ تمامی زیر مجموعه های مسکن و معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی تجلیل به عمل آمد. همچنین سازمان زیباسازی شهرداری تهران، فرهنگسرای اندیشه و داوران از جمله افرادی بودند که مورد تجلیل قرار گرفتند. در پایان برنامه از برگزیدگان در بخش های عکس و کاریکاتور تجلیل بعمل آمد.

بر اين اساس، نقد بنا و فضاي شهري اگرچه در قالب يك نمايشگاه عكس و كاريكاتور به تصوير در آمد و با سخنان مسئولان و كارشناسان همراه شد اما اين سايه اين نقد همچنان بر سر تصميم گيري هاي نادرست مسئولان شهري سنگيني مي كند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا