تعداد مشترکان تلفن همراه در افغانستان به ۷/۶ ميليون نفر مي رسد

به گزارش گروه اخبار خارجي ” موبنا” به نق ازسايت اينترنتي ” سلولار نيوز” ، رقابت در فصل سوم سال ۲۰۰۸ ميلادي بين شرکت هاي اپراتوري افغانستان تشديد شده و شرکت “روشن ” از شرکت ” افغان وايرلس” پيشي گرفته است.شرکت روشن در فصل دوم سال ۲۰۰۸ ميلادي رقابت را فشرده کرده و تعداد کاربرانش …

به گزارش گروه اخبار خارجي ” موبنا” به نق ازسايت اينترنتي ” سلولار نيوز” ، رقابت در فصل سوم سال ۲۰۰۸ ميلادي بين شرکت هاي اپراتوري افغانستان تشديد شده و شرکت “روشن ” از شرکت ” افغان وايرلس” پيشي گرفته است.
شرکت روشن در فصل دوم سال ۲۰۰۸ ميلادي رقابت را فشرده کرده و تعداد کاربرانش در فصل سوم سال ۲۰۰۸ ميلادي به ۳۴/۲ ميليون نفر در مقابل ۲۰/۲ ميليون نفر کاربران افغان وايرلس رسيد.
شرکت ” ام تي ان” / MTN سومين شرکت اپراتوري تلفن همراه افغانستان است که  د ر پايان فصل سوم ۲۰۰۸ ميلادي با ۷۹/۱ ميليون کاربر در رتبه دوم قرارداشته و سريعترين رشد را نسبت به دو شرکت ديگر داشته است.
درحالي که شرکت هاي روشن و افغان وايرلس از رشد سالانه حدود ۴۵ درصد برخوردارشدند ، شرکت ام تي ان شاهد رشد سالانه بانرخ ۴/۱۰۴ درصد است.
در زمان حکومت طالبان در افغانستان بخش مخابرات اين کشور به شدت تحت کنترل طالبان قرار داشت و مانيتور و نظارت مي شد و هيچ موسسه و شرکت و سازمان مخابراتي در اين کشور قابل اطمينان نبود و هيچ اپراتور تلفن همراهي نيز جواز فعاليت نداشت.
بنابراين اگر مردم اين کشور نياز به تماس گرفتن داشتند يا بايد به کشورهاي همسايه اي چون پاکستان و ايران سفر مي کردند يا بايد يک اپراتور ماهواره اي غير قانوني پيدا مي کردند که اين امر به شدت خطرناک بود.
هنگامي که طالبان در نوامبر ۲۰۰۱ از کابل فرار کرد و دولت موقت روي کار آمد ، يک بخش مخابرات جديد در اين کشور تاسيس  و سيستم GSM اوايل سال ۲۰۰۲ در کابل راه اندازي شد که  توسط سازمان ملل متحد و دولت موقت افغانستان پشتيباني مي شد.
در اين سال ها  شرکت سوئدي اريکسون که در زمينه ساخت وسايل ارتباطي فعاليت مي کند، اين سيستم را به ۵۰۰ کاربر ارايه داد و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات ، اقدام به سرمايه گذاري در اين کشور کرد.
مخابرات افغانستان در ابتدا سرويس موبايلي ارايه کرد و سپس به اپراتور “روشن ” در ژانويه ۲۰۰۳ مجوز فعاليت داد و اين شرکت در دو زبان رسمي دري و پشتور اقدام به ارايه سرويس کرد.
روشن يکي از بزرگ ترين شرکت هاي خصوصي افغانستان است که ۹۰۰ نفر کارمند دارد و ۲۰ درصد از آنها خانم هستند.
در سال ۲۰۰۳ حدود ۲۰ هزار خط تلفن ثابت در اين کشور راه اندازي شد که  تنها چهار شهر افغانستان را پشتيباني مي کند و مردم براي هر دقيقه مکالمه بايد ۲ دلار پرداخت مي کردند.
در اواسط سال ۲۰۰۴ ضريب نفوذ تلفن در اين کشور به نيم ميليون رسيد و به تازگي  دولت افغانستان از اولين موزه فناوري اطلاعات و مخابرات اين کشور پرده برداري کرد که نشان داد و سرمايه مخابرات اين کشور به ۲/۱ ميليارد دلار رسيده است.
روشن اعلام  کرد که صنعت موبايل در اين کشور بزرگ ترين ماليات بر درآمد را براي دولت افغانستان دارد و تقريبا شش درصد کل درآمد افغانستان را در بر مي گيرد.
۱۷۹/۱۴/۱۳۱

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا