يک برآورد ساده

   ابتدا بايد اين توضيح را بدهيم که اصلا و ابدا قصد نظرسنجي نداشتيم ، چه رسد به اينکه اين نظرسنجي فرضي انجام شود تا ما نتايج آن را دقيق ترين نتايج نظرسنجي تاريخ بشريت بدانيم و سپس تمام افتخارات وارده را هم به خودمان نسبت بدهيم. بنابراين از خبرنگاران موبنا خواستيم در گفت و …

   ابتدا بايد اين توضيح را بدهيم که اصلا و ابدا قصد نظرسنجي نداشتيم ، چه رسد به اينکه اين نظرسنجي فرضي انجام شود تا ما نتايج آن را دقيق ترين نتايج نظرسنجي تاريخ بشريت بدانيم و سپس تمام افتخارات وارده را هم به خودمان نسبت بدهيم. بنابراين از خبرنگاران موبنا خواستيم در گفت و گو با اين دسته از جوانان از آنان بپرسند که چند درصد از موسيقي اي را که در طول روز مي شنوند ، از اين طريق انتخاب مي کنند ؟
   در آغاز کار با اينکه خودمان هم حدس و گمانهايي داشتيم اما واقعا نتايج نهايي براي خود ما هم جالب بود. فقط بايد تاکيد کنيم که اين نتايج اصلا داده هاي يک نظرسنجي علمي به حساب نمي آيد ، به اين علت ساده و روشن که اساسا چنين هدفي را نداشتيم اما بعنوان يک برآورد و ارزيابي ساده مي توان به آمار و ارقامي توجه کرد که توسط چندين خبرنگار جوان تهيه شده است.
   افرادي که در اين ميان مورد پرسش قرار گرفتند ، همگي در سن ميان ۱۵ تا ۲۵ سالگي قرار داشتند که از بين آنان ، بيش از ۹۰ درصد نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۱۸ سال ترجيح مي دادند فقط از اين طريق موسيقي دلخواه خود را بشنوند و در ساير اوقات فقط در صورتي که در خودرو باشند ، به شنيدن موسيقي علاقه دارند اما در منزل اصولا اشتياقي براي شنيدن موسيقي در آنان بوجود نمي آيد مگر اينکه ميهماني باشد.
   جالب اينکه از بين افرادي که بين ۱۸ تا ۲۱ سال سن داشتند ، نزديک به ۷۰ درصد در سلک جوانان کم سن و سال تر از خود بودند و گوش سپردن به موسيقي را فقط از طريق دستگاههاي جيبي خود ترجيح مي دادند ، البته دستگاههايي که گاهي قدرت خروجي حيرت آوري دارند ، اين دسته از جوانان هم مانند گروه قبلي ، شنيدن موسيقي از خودرو را انتخاب محبوب بعدي خود خواندند.
   سرانجام به جوانان ۲۱ سال تا ۲۵ سال مي رسيم که در اينجا تعداد افراد به ميزان قابل توجهي فروکش مي کند و فقط ۴۰ درصدشان به اين شکل موسيقي گوش مي کنند و بقيه ترجيح مي دهند موقع پخش موسيقي در صندلي خودرو يا خانه شان لميده باشند و با فراغ خاطر و تمرکز محض براي شنيدن موسيقي مورد علاقه خود تمرکز کنند.
   تبعات و تاثيري که تکنولوژي بر محيط پيراموني خود مي گذارد ، گاه حيرت آور است و اينگونه اقتضا مي کند و مي طلبد که در اين زمينه با برنامه ريزي بهتر و تمرکز دقيق تر عمل گردد.
۱۶۲/۱۶  
  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا