*سرنوشت پيامك‌هايي كه به مقصد نمي‌رسند*

و در روز تا ۱۰ بار ارسال مي‌شوند تا به مشترک مورد نظر برسند و در موارد ديگر نيز پيامك به دليل وجود اختلال در شبكه ارسال نمي‌شود كه البته معاون نظارت و مديريت شبکه ارتباطات سيار ايران معتقد است به طور معمول در شبکه‌ي پيام کوتاه تلفن همراه کشور هيچ اختلالي مشاهده نمي‌شود، مگر …

و در روز تا ۱۰ بار ارسال مي‌شوند تا به مشترک مورد نظر برسند و در موارد ديگر نيز پيامك به دليل وجود اختلال در شبكه ارسال نمي‌شود
كه البته معاون نظارت و مديريت شبکه ارتباطات سيار ايران معتقد است به طور معمول در شبکه‌ي پيام کوتاه تلفن همراه کشور هيچ اختلالي مشاهده نمي‌شود، مگر در زمان‌هاي خاصي مانند قطع لينک يا وجود تراکم.
به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) بنا به گفته‌ي مسوولان شركت ارتباطات سيار هر زماني كه پيامكي ارسال مي‌شود اگر به مقصد نرسد كار ارسال در حدود ۱۰ بار توسط مركز مربوطه تكرار مي‌شود.
در حالت كلي چهار درصد از مشكلات ارسال نشدن مربوط پيامك به شبكه مرتبط است و در حدود ۹۶ درصد به مشترك مربوط مي‌شود كه از آن جمله پرشدن حافظه‌ي گوشي، خاموش بودن و يا در دسترس نبودن مشترك است.
اما مشترک به محض اينکه پيام کوتاه را ارسال مي‌کند، تعرفه‌ي پيامک تلفن همراه براي او محاسبه شده و تعرفه‌ي پيامک‌هايي که به هر دليلي به دست مشترک نرسد نيز محاسبه و به حساب بيت‌المال واريز مي‌شد.
به گزارش ايسنا وحيد صدوقي – مدير عامل ارتباطات سيار ايران – درگفت‌و‌گو با ايسنا درباره دريافت بهاي پيامك‌ به مقصد نرسيده گفته بود: به طور مثال براي ارسال بسته پستي ابتدا تمبر را باطل مي‌كنند و هزينه‌اي از فرستنده دريافت مي‌شود اما اگر بسته به مقصد نرسد ديگر هزينه تمبر باطل شده عودت داده نمي‌شود.
او تاكيد كرده بود: حذف هزينه‌ي پيامك‌هاي به مقصد نرسيده در حال بررسي است تا هزينه پيام‌هايي كه به علت ضعف شبكه به مقصد نمي‌رسند، از مشترك دريافت نشود اما يافتن راهكار مورد نظر از نظر فني بسيار پيچيده است ولي چنانچه به نتيجه لازم برسيم اين مسئله به مراجع تصميم‌گير اعلام مي‌شود اما در شرايط فعلي محاسبه نرخ پيامك بر اساس ارسال شدن آن است.
به گفته‌ي او وقتي پيامك با يك بار به مقصد مي‌رسد، هزينه آن براي شركت ارتباطات سيار بسيار كمتر از پيامكي است كه به مقصد نمي‌رسد، چراكه پيام دريافت نشده در شبكه باقي مي‌ماند و در طي فاصله زماني ۱۰ ساعته بارها براي مشتركان ارسال مي‌شود تا سرانجام به مقصد برسد؛ بنابراين براي ما به صرفه‌تر است كه پيام‌هاي كوتاه همان بار اول به مقصد برسند.
به گفته‌ي مسوولان بيش‌تر پيامك‌هايي كه به مقصد نمي‌رسند يا به علت از دسترس خارج بودن مشترك مورد نظر از شبكه است و يا به پر بودن حافظه تلفن مشترك مربوطه و يا خاموش بودن گوشي مشترك مربوط مي‌شود و تنها درصد اندكي از آن به ضعف شبكه برمي‌گردد.
همچنين – محمدمهدي عطوفي – معاون بازاريابي و امور مشتريان شركت ارتباطات سيار ايران – نيز در گفت‌و‌گو با ايسنا درباره حذف هزينه پيامك‌هاي به مقصد نرسيده گفته بود: هزينه‌اي كه شبكه براي ارسال نشدن پيامك متحمل مي‌شود بيش‌تر از پيامک ارسال شده است و زماني كه پيامكي ارسال نمي‌شود، هزينه‌هاي بالاسري شبكه را افزايش مي‌دهد.
به گفته‌ي او پيام توسط گوشي مقصد دريافت مي‌شود، فقط يك مرتبه كانال سيگنالينگ اشغال مي‌شود اما درصورت دريافت نشدن، اين ارسال براي مشترك چندين بار تكرار مي‌شود اما تمام تلاش ما در اين شركت ارسال پيامك مشتركان است.
اما محمدحسين فلاح اصغري – معاون نظارت و مديريت شبكه‌ي شركت ارتباطات سيار ايران – نيز مي‌گويد: شركت مخابرات براي نگه‌داري از پيامك‌هاي به مقصد نرسيده تا ۲۴ساعت هزينه اي را تقبل مي‌كند و جداسازي پيامك‌هايي كه به دليل اشكال در شبكه به مقصد نمي‌رسد، با ديگر پيامك‌هايي كه به علت در دسترس نبودن مشترك به مقصد نرسيده، بسيار مشكل است زيرا روزانه حدود ۵۰ ميليون پيامك ارسال مي‌شود كه از اين ميزان حدود ۱۸ درصد به مقصد نمي‌رسد و فقط ۴ درصد مربوط به اشكال در شبكه است.
به گزارش ايسنا ابهام درباره‌ي هزينه‌ي پيامك‌هاي به مقصد نرسيده براي مشتركان ادامه داشت تا اينكه بعد از گذشت ماه‌ها از مطرح شدن اين موضوع البته به صورت جدي از سوي رسانه‌ها، شركت ارتباطات سيار ايران اعلام كرد كه مشتركان ديگر هزينه پيامك‌هايي كه به مقصد نمي‌رسد را پرداخت نخواهند كرد.
مدير عامل شركت ارتباطات سيار ايران اعلام كرد: بر اساس مصوبه‌اي كه داريم بايد پيامكي كه ارسال مي‌شود را شارژ كرده و هزينه‌ي آن را حساب كنيم اما در حال حاضر ما ديگر اين هزينه را براي مشترك محسوب نكرده و تا زماني كه گزارش دليور شدن پيامك ارسال نشود هيچ هزينه‌اي برايش محسوب نخواهد شد و اين به دليل تقاضاهاي انجام شده از ما بود.
بنا بر اعلام مسوولان طرح دريافت نشدن هزينه از پيامك‌هاي به مقصد نرسيده اكنون در شبكه‌ي همراه اول اعمال مي‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا