از بازار تلفن همراه ژاپن بيشتر بدانيم

به گزارش گروه اخبار خارجي موبنا ،  ژاپن نيز در اين ميان همچنان که  در ديگر عرصه هاي علوم  دستاوردها و پيشرفت هاي قابل توجه داشته است ، در بازار و صنعت تلفن همراه نيز به پيشرفت هاي قابل توجه دست يافته است.سرزمين آفتاب اکنون براساس اعلام موسسه تحقيقاتي گارتنر با شرکت هايي چون شارپ، …

به گزارش گروه اخبار خارجي موبنا ،  ژاپن نيز در اين ميان همچنان که  در ديگر عرصه هاي علوم  دستاوردها و پيشرفت هاي قابل توجه داشته است ، در بازار و صنعت تلفن همراه نيز به پيشرفت هاي قابل توجه دست يافته است.
سرزمين آفتاب اکنون براساس اعلام موسسه تحقيقاتي گارتنر با شرکت هايي چون شارپ، پاناسونيک و کيوسرا پنجمين کشور عرضه کننده  تلفن همراه در جهان  به شمار مي آيد.
ژاپن در بازار آسيا – اقيانوسيه مقام سوم را دارد و تعداد کاربران اين کشور تا پايان آوريل ۲۰۰۸ميلادي بيش از ۱۰۲ميليون نفر اعلام شده و بررسي ها نشان مي دهد رشد بازار اين کشورسالانه حدود شش درصد مي باشد.  
** زندگي بدون موبايل ممکن نيست
کاربران ژاپني معتقدند که بدون تلفن همراه هيچ راهي براي ادامه حيات خود ندارند و البته اين اظهار نظر ادعاي غير عادي و غيرمعمول در سراسر جهان نيست.
براساس يك نظرسنجي، تقريبا تمام جوانان ژاپني مي‌گويند تلفن‌هاي همراه شيوه زندگي آنها را تغيير داده است بطوريكه يك سوم از آنها اعتراف مي‌كنند كه هر روز سه ساعت يا بيشتر از تلفن‌هاي همراه خود استفاده مي‌كنند.
خبرگزاري ها اعلام کرد ند،حدود ? ???درصد ژاپني‌هاي ? ???تا? ???ساله مي‌گويند كه روزي سه تا پنج ساعت از تلفن‌هاي همراه خود استفاده مي‌كنند، ? ??درصد روزي پنج تا ? ???ساعت و چهار درصد حتي بيشتر از ده ساعت از اين تلفنها استفاده مي‌كنند.
به گزارش موبنا ،نظرسنجي اخير كه توسط شركت ارايه‌ دهنده راه‌حل‌هاي فني به نام “نپرو آي.تي” انجام شد، نشان داد كه استفاده از تلفن همراه حتي از يك سال پيش بسيار بيشتر شده است زيرا در سال قبل از هر چهار جوان ژاپني يك نفر مي‌گفت كه روزانه بيش از سه ساعت از تلفن همراه خود استفاده مي‌كند.
? ???درصد افراد شركت‌كننده در اين نظرسنجي گفتند كه تلفن همراه زندگي آنان را تغيير داده است.
دستگاه تلفن همراه بسياري از ژاپني ها گوشي معمولي نيستند اين گوشي ها دستگاه هاي پخش موسيقي، دوربين، مرورگر وب، تلويزيون و کارت اعتباري هستند و بسياري از ژاپني ها از تلفن همراه به عنوان بليت  قطار و هواپيما ، دستگاه ناوبري و يافتن راه منزل با استفاده از سيستم موقعيت ياب جهاني،  به روز کردن وبلاگ هاي شخصي استفاده مي کنند.
** ژاپني ها و مکالمه موبايلي
تحقيقات نشان مي دهد که کاربران ژاپني در سال مالي ۲۰۰۷ميلادي  899/1 ميليارد ساعت با تلفن همراه صحبت کردند که اين رقم نسبت به سال ۲۰۰۶ ميلادي  5/4 درصد افزايش داشته است.
 گزارش امور داخلي وزارت ارتباطات ژاپن در مورد سال مالي ۲۰۰۷ حاکي از آن است که زمان مکالمه خطوط ثابت و همراه اين کشور سه ميليارد و ۷۳۴ ميليون ساعت بوده که نسبت به سال ۲۰۰۶ميلادي  1/2 درصد کاهش داشته است.
مکالمه خطوط ثابت با ۱۱ درصد کاهش نسبت به سال مالي ۲۰۰۶ ميلادي به ۸۳۵/۱ ميليارد ساعت رسيده است و ميزان مکالمات و تماس تلفن همراه براي اولين بار در اين کشور از تماس هاي خطوط ثابت پيشي گرفت.
کاربران در اين بازه زماني ۱/۱۱۷ ميليارد تماس با خطوط ثابت و همراه داشته اند که نسبت به سال ۲۰۰۶ ميلادي  3/2 درصد کاهش داشته است.
زمان مکالمه و تعداد تماس هاي خطوط ثابت و همراه در اين کشور به طور کلي کاهش يافته است و علت اصلي آن را مي توان جايگزين شدن پيام هاي کوتاه، خصوصا پيام متني به جاي تماس تلفني دانست.
با افزايش تعداد کاربران و توسعه و رشد سرويس هاي مکالمات رايگان توسط اپراتور ها ، ميزان  ساعات مکالمه با تلفن همراه در اين کشور روز به روز در حال افزايش است.
تعداد مشترکين تلفن همراه تا پايان سال مالي ۲۰۰۷ ميلادي ، ۷۲/۱۰۲ ميليون نفر گزارش شده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته از ۲/۶ درصد رشد برخوردار بوده است.
اين در حالي است که تعداد مشترکين خطوط ثابت ژاپن ۲۳/۵۱ ميليون نفر گزارش شده که تقريبا نصف تعداد مشترکين تلفن همراه بوده و نسبت به سال ۲۰۰۶ ميلادي  1/7 درصد کاهش داشته است.
** نرخ رشد کاربران در سال جاري
بر اساس آمار  “موسسه اپراتورهاي ارتباط از راه دور” ژاپن، ميزان رشد کاربران تلفن همراه در اين کشور روند نزولي را طي مي کند بطوري که سه اپراتور اصلي ژاپن، ان تي تي دوکومو،  KDDI و سافت بانک در ماه گذشته روي هم رفته ۱۹۷ هزار و ۸۰۰ مشترک جديد داشته اند که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۳/۴۰ درصد کاهش داشته است.
شرکت سافت بانک با افزايش ۱۱۸ هزار و ۴۰۰ مشترک در جذب کاربران جديد بيشترين رشد را در بين اپراتورهاي ژاپني داشته و   Emobile با افزايش ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ مشترک جديد از نظر افزايش کاربر در زمان ياد شده جايگاه دوم را به خود اختصاص داده است.
شرکت  KDDI نيز به علت ارايه سرويس هاي جديد و کاربردي ۴۶ هزار و ۷۰۰ مشترک جديد جذب کرده است و در جايگاه سوم قرار گرفت و دو کومو به عنوان مهمترين اپراتور ژاپن تنها ۳۲ هزار و ۷۰۰ مشترک جديد داشته است و چهارمين اپراتور از نظر افزايش تعداد کاربران بوده است.
 در آخر شرکت  Willcom با افزايش ۲۲ هزار و ۷۰۰ کاربر از نظر افزايش تعداد کاربران در جايگاه پنجم اپراتورهاي ژاپن قرار گرفته است.
** کاربران ژاپني در سال ۲۰۱۱
تعداد کاربران تلفن همراه ژاپن تا سال ۲۰۱۱ميلادي از ۹/ ۱۰۲ميليون نفر کنوني به ۱۲۱ميليون نفر و ضريب نفوذ تلفن همراه در اين کشور تا سه سال ديگر از ۸۰.۶۳ درصد در سال جاري ميلادي  به ۹۵.۴ درصد  برسد.
 بازار ژاپن در حال رسيدن  به اشباع مي باشد  و  رقابت بر سر محتواهاي شبکه و تجهيزات موجود ميان سه اپراتور “ان تي تي دو کو مو”، KDDI،”سافت بانک”، در حال افزايش است.
اپراتورها ژاپن از هم اکنون پيش از رسيدن به وضعيت اشباع بازار داخلي هدف اصلي خود را حضور در بازارهاي خارجي دانسته بطوري که دوکومو اعلام کرد در نظر دارد سرويس هاي LTE را تا سال ۲۰۱۰ ميلادي در جهان ارايه دهد.
KDDI نيز اعلام  کرد : در نظر دارد سرويس هاي دسترسي پهن باند بي سيم  بر پايه سرويس هاي وايمکس موبايل را تا سال ۲۰۰۹ ميلادي ارايه دهد.
** آيفون در ژاپن انقلابي به پا نکرد 
ارايه گوشي هاي نسل سومي ژاپني به سراسر جهان در حال افزايش است و اين در حالي است که هم اکنون ۱۰۴ ميليون گوشي نسل سومي توسط کاربران در سراسر جهان مورد استفاده قرار مي گيرد.
گوشي هاي ژاپني روش هاي نويني از فناوري ها جديد را ارايه مي دهد و
استيوجابز معتقد است که آيفون انقلابي در ژاپن ايجاد نکرد.
ژاپني ها همانند کاربران سراسر جهان تحت تاثير گوشي آيفون قرار نگرفتند و فروش اين گوشي  تنها چند ماه پس از عرضه با افت و کاهش روبه رو شد و
ژاپني ها به دليل قيمت بالاي اين گوشي آن را پس زدند.
سافت بانک اين گوشي را با قيمت ۸۰ هزار ين که معادل ۸۰۰ دلار است عرضه کرد اين در حالي است که گوشي هاي هوشمند ژاپني قيمتي حدود ۳۰۰ دلار دارند.
اما سوال مهمتر اين است که چرا فناوري هاي موبايلي ژاپني تا به حال با استقبال کاربران جهاني مواجه نشده است.
مدير اجرايي NTT DoCoMo، بزرگ ترين اپراتور ژاپن مي گويد: هنوز براي قضاوت زود است و فناوري هاي ژاپن پيشرفت کرده اما همه دنيا درحال جبران عقب افتادگي هاي خود هستند و فرصت هاي بيشتري براي ما وجود خواهد داشت که ژاپن فناوري هاي خود را صادر کند.
دولت به تازگي اعلام کرده که قصد دارد فناوري هاي موبايلي را به خارج از اين کشور ارايه دهد.
**  استقبال از تلويزيون همراه 
از زمان راه اندازي سرويس تلويزيوني براي گوشي هاي تلفن همراه در سال ۲۰۰۶ ميلادي ، تعداد تلويزيون همراه که با شبکه زميني پخش ديجيتالي برنامه هاي  تلويزيوني همخواني دارند ،  در ژاپن به ۲۰ ميليون دستگاه رسيد.
 “انجمن شرکت هاي کارير ارتباط از راه دور ”  ژاپن ، elecommunications Carriers Association تعداد اين سري از گوشي هاي همراه که در ماه دسامبر وارد بازار ژاپن شده است، بيش از يک ميليون دستگاه ذکر کرد.
شرکت  ارايه کننده سرويس تلويزيوني ديجيتال “وانسگ” OneSeg ، امکان تماشاي برنامه هاي تلويزيوني را بطور رايگان براي کاربران ژاپني  فراهم کرده است و ايستگاههاي زميني پخش امواج تلويزيوني فاقد حق برخورداري از نرم افزار مديريت شبکه هاي تلويزيوني هستند .
نرم افزار مديريت ياد شده امکان ضبط تصاوير تلويزيوني را براي کاربران گوشي هاي همراه آسان مي کند و گوشي هاي همراه تلويزيوني فعلي قادر به ضبط يک برنامه تلويزيوني روي کارت حافظه گوشي براي پخش مجدد هستند.
** کتاب خواني موبايلي
ژاپني‌ها به زودي به جاي آنکه وقت خود را صرف خريد کتاب کنند، از طريق موبايل‌هاي خود به متن کتاب گوش خواهند داد و انتشارات ژاپني “کوتونوها”  اعلام کرد که از تکنولوژي فروش موسيقي‌هاي آن‌لاين در اينترنت و گوشي‌هاي موبايل به منظور دانلود نمودن کتاب استفاده خواهند کرد.
کتاب‌ها در بخش‌هاي مختلف، هر بخش حداکثر هشت دقيقه به صورت آوايي ضبط شده، که هرکدام بين ۱۰۵ تا ۲۰۰ ين (۹۰ سنت تا يک دلار و ۷۰ سنت) قيمت خواهند داشت واگرچه اخيرا بازار کتاب‌هاي قابل لود تاحدودي رواج يافته ولي اين اولين باري است که يک ناشر اقدام به انتشار نسخه‌هاي شنيداري کتاب از طريق تلفن‌ها همراه مي‌کند.
۱۳۵/ ۱۴/۱۷۹

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا