SMS مجاني دوست ندارم

   در همين رابطه طبيعي است که ميزان سود حاصله با اصل سرمايه گذاري تناسب داشته باشد، به اين معنا که هر چه سرمايه گذاري بيشتر و کلان تر گردد، سرمايه گذاران انتظار سود بيشتري دارند و در اين گيرودار آناني خوشبخت هستند که يا از روي تيزهوشي و فراست و با طراحي و برنامه …

   در همين رابطه طبيعي است که ميزان سود حاصله با اصل سرمايه گذاري تناسب داشته باشد، به اين معنا که هر چه سرمايه گذاري بيشتر و کلان تر گردد، سرمايه گذاران انتظار سود بيشتري دارند و در اين گيرودار آناني خوشبخت هستند که يا از روي تيزهوشي و فراست و با طراحي و برنامه ريزي و يا اينکه بر اثر شانس و اقبال و نياز و احتياج ناگزير مخاطبانشان، به سودهاي تضمين شده دست مي يابند.
   براي اشاره به نمونه هايي از گروه دوم که بر اثر نياز و ضرورت جامعه شکل گرفته و موجوديت يافته اند و بخاطر قواعد و قوانين ناظر بر اين عرصه، ديگران را به راحتي کنار زده و خود فعال مايشاء شده اند، مي توان کنکاش کرد و نمونه چنين سرمايه گذاريهايي را که حتي تصور و روياي آن هم سبب لذت و سرخوشي سرمايه گذارانش مي شود، پيدا کرد.
     براي آوردن مثالي در اين زمينه ، حکايت وجود طرحي که کل سرمايه گذاري صرف شده براي آن، از ۱۰۰ ميليارد ريال تجاوز نکند، اما سالانه دو هزار ميليارد ريال سود عايد سرمايه گذارش  مي سازد، يک روياي خلسه آور  تلقي نمي شود بلکه واقعيتي است که نمونه آن در کشور خودمان به شکل درآمد زايي پيامکها براي شرکت مخابرات در ايران تجلي مي يابد.
   نرخ فعلي ارسال پيامک فارسي  9/8 ريال و پيامک لاتين ۲۲۲ ريال است. نرخي که سازمان بازرسي به آن اعتراض کرده و بکرات خواستار تعديل آن شده است. شايد مقايسه اين رقمها با توجه به رشد تورم و کاهش ارزش پول در مقايسه با ساير هزينه ها و دخل و خرج زندگي قياس مع الفارق باشد اما بايستي توجه داشت تجمع و انباشتگي همين ارقام ناچيز است که عدد نجومي دو هزار ميليارد ريال را بدست مي دهد ، آنهم براي  سرويسي که ارايه رايگان و مجاني آن به رويه غالب اپراتورهاي تلفن همراه تبديل شده است.
  اغلب کاربران و علاقه مندان به حوزه فناوري ارتباطات و اطلاعات بطور عام و تلفن همراه بطور خاص که اخبار اين عرصه را تعقيب مي کنند، بخوبي اطلاع دارند که ارايه سرويس پيامک در بسياري از کشورها از همسايگان خودمان گرفته تا آن سوي دنيا، جزو خدمات رايگان اپراتورها محسوب مي گردد و بابت آن هيچ وجهي از مشترکان اخذ نمي گردد.
   توجيه اين کار هم اصلا به نگراني اپراتورها از خالي شدن جيب مشترکانشان ارتباطي ندارد و تشبيه آن هم کاملا بي مورد است، چرا که اصلا هزينه اي پرداخت نمي شود تا مشتريان ملزم به بازپرداخت آن همراه با سود يا کارمزدش باشند. در حقيقت پيامک هيچيک از کانالهاي شبکه تلفن همراه را اشغال و درگير نمي سازد و هيچ باري را هم بر شبکه تحميل نمي کند زيرا پيام کوتاه فقط از حاشيه موجود در کانالهاي صوتي که براي صدا تعبيه شده اند، ارسال مي شود.
   بنابراين پيامک هيچ هزينه اي براي مخابرات ندارد و ارايه رايگان آن هم نه تنها ازخودگذشتگي و ايثار تلقي نمي شود بلکه اين انتظار و توقع وجود دارد که در ارايه همين سرويس مجاني هم شيوه هايي بديع براي برانگيختن شوق و ذوق و جذب هر چه بيشتر مشترکان اعمال شود. اين انتظار زيادي است ؟
  شکل ديگري از قضيه هم مي تواند وجود داشته باشد ، به اين صورت که مثلا مشترکاني پيدا شوند که خودشان  داوطلب پرداخت پول باشند و نخواهند که از سرويس پيامک بطور رايگان استفاده کنند. شما چنين کسي را سراغ داريد ؟
۱۶۲/۱۶/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا