نگاهي به وضعيت اپراتورهاي ارتباطي کشورهاي حاشيه خليج فارس

به گزارش گروه اخبار خارجي”موبنا”به نقل از سايت “بلومبرگ”،در تحقيقات اين مرکز آمده است:شرکت سعودي تلکام بزرگ ترين شرکت تلفن همراه در جهان عرب پيش بيني کرده است ،سود شرکت در اين فصل با ۲۵ درصد افزايش به يک ميليارد و ۴۰ ميليون دلار برسد.گلوبال ، علت دستيابي اين شرکت به اين ميزان سود را …

به گزارش گروه اخبار خارجي”موبنا”به نقل از سايت “بلومبرگ”،در تحقيقات اين مرکز آمده است:شرکت سعودي تلکام بزرگ ترين شرکت تلفن همراه در جهان عرب پيش بيني کرده است ،سود شرکت در اين فصل با ۲۵ درصد افزايش به يک ميليارد و ۴۰ ميليون دلار برسد.
گلوبال ، علت دستيابي اين شرکت به اين ميزان سود را افزايش فروش خطوط تلفن همراه و کسب سهمي از بازارهاي اندونزي و مالزي عنوان کرد.
اين مرکز در درباره وضعيت “تلکاميونيکشن امارات” بزرگ ترين شرکت تلفن همراه در امارات عربي متحده  اعلام کرد: سود اين اپراتور در سه ماه سوم سال جاري با ۵۰ درصد رشد به ۶۶۰ميليون دلار خواهد رسيد.
“فيسل حسن” مدير مرکز تحقيقاتي گلوبال، ارزش هاي منطقه اي و ويژگي هاي جمعيتي را از عوامل کليدي رشد اپراتورهاي حاشيه خليج فارس دانست.
وي گفت:بخش جوان جمعيت اين کشور تمايل زيادي دارند که از سرويس هاي ارزش افزوده ارتباطي استفاده کنند و شرکت هاي فعال  در اين حوزه  در حال ورود هر چه بيشتر به بازارهاي خارجي و افزايش رقابت در اين بخش ها هستند.
وي افزود:به عنوان مثال عربستان سعودي ۳۵ درصد از سهام شرکت ارتباطي Oger به ارزش ۹ميليارد و ۶۰۰ ميليون ريال (واحد پول عربستان) را که در ترکيه و آفريقاي جنوبي فعاليت مي کند، دارا است.
حسن در ادامه گفت: تلکام امارات که به اتصالات معروف است ، ۴۵ درصد از سهم ۹۰۰ميليون دلار ي “سوان تلکام” هند را از آن خود کرده است و در نظر دارد سرويس هاي خود را در اختيار ۹۰۰ميليون کاربر اين منطقه قرار دهد.
وي شرايط بازارهاي داخلي و نزديک شدن به وضعيت اشباع را از ديگر عوامل رشد و توسعه  سهم  اپراتورهاي خليج فارس در بازارهاي خارجي عنوان کرد.
وي گفت :بازارهاي داخلي براي اين اپراتورها بسيار پول ساز هستند با وجود اين آنها نياز دارند براي رشد بيشتر در آينده ،بازارهاي خارجي را هدف قرار دهند.
مدير مرکز تحقيقاتي گلوبال در ادامه به اپراتور “قطر تلکام “اشاره مي کند و مي گويد:اين اپراتور سرويس هاي خود را در اختيار کاربران در ۱۶ کشور جهان قرار مي دهد.
وي گفت:انتظار مي رود سود اين اپراتور در فصل سوم سال ۲۰۰۸ ميلادي با رشدي ۶۶ درصدي به ۱۸۴ميليون دلار برسد.
وي در ادامه خاطر نشان کرد، قطر تلکام يا”کيوتل” در ماه ژوئن ( تير) ۴۱ درصد از سهام اپراتور ايندوست ،دومين اپراتور بزرگ اندونزي  به ارزش يک ميليارد و ۸۰۰ميليون دلار را بدست آورد.
در ادامه اين بررسي آمده است:بازار ارتباطي عربستان با ورود اپراتور زاين به اين بازار جوش و خروش خاصي يافته است و پيش بيني مي شود ورود زاين به اين بازار فشارهايي را روي بخش هاي حاشيه اپراتورهاي تلفن همراه وارد کند.
زاين عربستان سعودي که يکي از نمايندگي هاي برزگ ترين شرکت تلفن همراه کويت است در ابتداي ورود به بازار عربستان با ارايه سرويس هاي پرداخت رايگان و تعرفه هاي محلي رايگان براي تماس هاي برون مرزي بازار اين کشور را با تحولاتي روبرو کرد.
پيش بيني مي شود سود بالا نتواند در ميزان رشد ارزش سهام  اپراتورها در بازار بورس تاثيري داشته باشد بطوري که در اين فصل ارزش سهام اتصالات ۱۶ درصد و ارزش سهام سعودي تلکام ۲۷ درصد کاهش داشته است.
۱۳۴/۱۴

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا