اعتياد به تلفن همراه روبه افزايش است

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” به نقل از سايت دِنيوز، اما در ميان اين افراد تعداد معدودي نيز هستند که از تلفن همراه انتظار زيادي ندارند و فقط در مواقع ضروري از آن استفاده مي کنند و حتي نمي دانند برند تلفن همراهشان چيست. مشاهده صحنه هاي مکالمه با تلفن همراه هنگام رانندگي ، …

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” به نقل از سايت دِنيوز، اما در ميان اين افراد تعداد معدودي نيز هستند که از تلفن همراه انتظار زيادي ندارند و فقط در مواقع ضروري از آن استفاده مي کنند و حتي نمي دانند برند تلفن همراهشان چيست.
مشاهده صحنه هاي مکالمه با تلفن همراه هنگام رانندگي ، درسوپر مارکت ، هنگام کار در اداره و شرکت ، در هتل، هواپيما، ايستگاه قطار و ترمينال اتوبوس امروزه در زندگي شهري و روستايي عادي شده است.
 سال ها پيش که اين دستگاه ها وجود خارجي نداشتند مردم اصلا به اين نوع وسايل احساس نياز نمي کردند اما امروزه حتي افرادي که از تلفن همراه خيلي استفاده نمي کنند، بدون گوشي  احساس کمبود و سردرگمي مي کنند.
حتي تحقيقات نشان داده که بسياري از افراد آن قدر به اين دستگاه ها وابسته اند که هر چند لحظه، دستگاه خود را کنترل مي کنند که مبادا پيامي دريافت کرده باشند يا دستگاه تلفن همراهشان خاموش شده باشد.
اين تحقيقات همچنين ثابت کرده که اکثر افراد نگران تمام شدن شارژ باتري گوشي تلفن همراه هستند که اين مورد باعث آشفتگي و عصبانيت شان نيز مي شود.
پيشتر در خبرها آمده بود که دو کودک اسپانيايي که به شدت به تلفن همراه معتاد شده بودند به کلينيک بهداشت رواني فرستاده شدند.
اين دو کودک ۱۲ و ۱۳ ساله به طور متوسط ۶ ساعت در روز را با تلفن همراه خود سپري کرده و به مکالمه، ارسال پيام کوتاه و يا بازي مي پرداختند.
خانواده هاي اين دو کودک هنگامي که متوجه شدند آنها بدون تلفن همراه قادر به انجام فعاليت هاي روزانه خود نيستند نگران شده و به دنبال راهي براي رفع و حل اين مشکل برآمدند.
اين دو کودک دچار افت تحصيلي شده بودند و خانواده هاي خود را مجبور به پرداخت به هزينه هاي هنگفت تلفن همراه مي کردند.
به گفته دکتر ” Maite Utgès” مدير مرکز بهداشت و سلامت ذهني کودکان و نوجوانان در شهر ليديا واقع در شمال شرق اسپانيا، يک سال طول مي کشد تا اين کودکان اعتياد به تلفن همراه را ترک کنند.
وي توضيح مي دهد : اين اولين بار است که ما درمان اعتياد و وابستگي به تلفن همراه را تجربه مي کنيم.
هر دوي اين کودکان دچار اختلالات ذهني هستند و افت تحصيلي و پرخاشگري آنها نيز به اعتياد آنها مربوط است.
اين دو کودک ۱۸ ماه است که تلفن همراه را خريداري کرده اند و طي اين مدت هيچ کنترلي در استفاده از آن از طرف پدر و مادر آنها صورت نگرفته است.
يک تحقيق بين المللي ديگر نشان داده است که نوجواناني که بيش از حد از تلفن همراه استفاده مي کنند، به عبارت ديگر معتاد به اين ابزار ارتباطي هستند، دچار آشفتگي در خواب، استرس و پريشاني مي شوند.
تحقيقات همچنين نشان مي دهد که نوجواناني که به تلفن همراه معتاد شده اند دچار مشکل بي خوابي و ناراحتي هاي روحي مي شوند.
نتايج اين تحقيقات که در کنفرانس “بررسي خواب نوجوانان”  در آمريکا اعلام شده است ، نشان مي دهد که نوجواناني که در روز بيش از ۱۵ تماس تلفني دارند يا بيش از ۱۵ پيام کوتاه ارسال مي کنند دچار مشکل کم خوابي مي شوند و در مقايسه با نواجوانان ديگر که کمتر از ۵ تماس تلفني در روز دارند ، دچار مشکلات رواني بيشتري هستند.
همچنين تحقيقات ديگري که روي ۲۱ نوجوان در سوئد انجام شد، نشان داده است که نوجواناني که بيش از ۱۵ تماس تلفني و ارسال پيام کوتاه در روز دارند ، زمان بيشتري را با رايانه سپري مي کنند، از مشروبات الکلي بيشتر استفاده مي کنند،  ساعت خواب نا منظمي دارند، به سختي از خواب بيدار مي شوند و در وسط روز احساس خستگي بيشتري مي کنند.
به گفته دکتر ” Badre” که اين تحقيق را مديريت کرده است، اعتياد به تلفن همراه در بين کودکان و نوجوانان همه گير شده است و کودکان از سنين بسيار پايين استفاده از تلفن همراه را آغاز مي کنند.
تحقيق ديگري که توسط “فرد دنر” در دانشگاه “کنتاکي” در آمريکا روي ۸۸۲ نوجوان انجام شد، نشان مي دهد، نوجواناني که کمتر از ۸ ساعت در شب مي خوابند بيش از حد از تلفن همراه استفاده مي کنند و دچار مشکلات احساسي و روحي و در خط بيماري تزلزل شخصيتي قرار دارند.
۱۳۵/۱۴

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا